515طرح روستايي براي دريافت تسهيلات به بانك‌هاي همدان معرفي شدند

همدان-ايرنا- مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي همدان گفت: 515 طرح روستايي براي دريافت 2 هزار و 440 ميليارد ريال تسهيلات به بانك‌هاي عامل اين استان معرفي ‌شدند.

احمد توصيفيان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در پرداخت تسهيلات توسعه روستايي بايد از تجربه ناموفق بنگاه‌هاي زود بازه استفاده كرد تا به اهداف تعريف شده اين طرح دست بيابيم.
وي تاكيد كرد: از همين روز طرح‌هاي ارائه‌شده با در نظر گرفتن توجيهات خاص و در واقع سنجش كيفي مورد ارزيابي قرار مي‌ گيرند.
وي با بيان اينكه ميزان تسهيلات شناور اشتغال در همدان 15 هزار ميليارد ريال است افزود: كل اعتبار تسهيلات اشتغالزايي روستايي اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان يك هزار و 300 ميليارد ريال است.
توصيفيان با اشاره به اينكه پرداخت‌ها نيز بايد از طريق سامانه انجام شود تا بانك مركزي نيز بتواند اين مبالغ را رصد كند، تصريح كرد: تاكنون 12 كميته فني در خصوص اشتغال روستايي برگزار شده ‎است.
وي با اشاره به اينكه اعتبارات ياد شده اواخر سالجاري ابلاغ شد و سال آتي نيز ادامه مي يابد، گفت: اما از آنجايي‌ كه جذب تمامي اعتبارات منجر به آن مي شود كه امكان شارژ 50 درصدي ديگري نيز وجود داشته باشد در اين راستا شتاب گيري روند جذب اعتبارات بيشتر است.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي همدان در خصوص گلايه‌مندي روستاييان از نبود شفاف‌سازي در خصوص چگونگي دريافت اين تسهيلات، اظهار كرد: دستگاه‌هاي بايد روستائيان را در خصوص روند بهره‌مندي از اين تسهيلات با زبان ساده راهنمايي كنند.
وي با اشاره به اينكه بخشي از اين مشكل به نبود همكاري روستائيان در خصوص رعايت شرايط و مفاد قرارداد‌ها براي دريافت تسهيلات بازمي‌گردد، ادامه داد: پرداخت اين تسهيلات در راستايي اشتغال‌زايي است پس بايد متقاضيان از بيمه تامين اجتماعي بهره‌مند باشند و افرادي كه به كار مي‌گيرند را نيز تحت تكفل اين بيمه دربياورند، اما برخي از روستائيان اين شرط را قبول نمي‌كنند.
توصيفيان درباره مشكل مطرح‌شده در خصوص وثيقه درخواستي از سوي بانك‎ها براي پرداخت تسهيلات نيز گفت: ضمانت‌هايي كه در راستاي تسهيلات توسعه روستايي، طرح موضوع شده‌اند بسيار قابل دسترس هستند و حتي در برخي موارد مسكن روستائيان، زمين زراعي، سفته، سند واحدهاي دام‌پروري صنعتي و اسناد محل ايجاد طرح نيز موردقبول است.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي همدان با اشاره به اينكه اعطاي تسهيلات توسعه روستايي در سه قالب تعريف شده است، ابراز كرد: طرح هاي ايجادي، توسعه‌اي و سرمايه در گردش سه قالب تعريف‌شده هستند، اما 10 درصد اين تسهيلات در قالب سرمايه در گردش گنجانده شده‏است.
به گفته وي استان همدان به‌عنوان استان پيشرو در اعطاي تسهيلات اشتغال‌زايي روستايي است چراكه نخستين پرداخت در استان هم‌زمان با چهار استان ديگر توسط وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي انجام شد.
به گزارش ايرنا، تعهد اشتغال استان همدان در سال جاري 19 هزار و 800 شغل است كه بيش از 17 هزار شغل تاكنون ايجاد شده است.
7523/2090