۲۸ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۱۴
کد خبر: 82866596
T T
۰ نفر
جنبه های كمی و كیفی پروژه های شهری در كنار هم لحاظ شود

زنجان - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: جنبه های كمی و كیفی پروژه های شهری در كنار هم لحاظ شود و با مطالعات كافی به تصویب مراجع مربوطه برسد.

مهرداد سلطانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح تقاطع غیر همسطح گلشهر در كمیته فنی ترافیك استان در دست بررسی است و این تقاطع در دوره قبلی هم طرحی داشت كه مورد انتقاد مدیریت شهری دوره جدید است.
وی اظهار كرد: این سوال مطرح می شود كه چرا برای یك پل ترافیكی مسابقه معماری و طراحی شهری برگزار شده است؟ اگر احداث پل سیدالشهدا این میزان زمان و هزینه به شهر تحمیل كرده، به واسطه ارجحیت دادن به كیفیت های معماری و نمادین طرح است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: نمی توان از یك سو هنگام بهره برداری از ویژگی های منحصر به فرد و نمادین پل سید الشهدا صحبت و به آن افتخار كنیم و از سوی دیگر مساله پل را فقط یك موضوع ترافیكی بدانیم كه باید با ساده ترین شكل اجرا شود.
وی خاطرنشان كرد: از همین رو همواره باید بین كیفیت و كارایی در یك سو و اقتصادی و قابل اجرا بودن یك پروژه مهندسی در سوی دیگر به یك نقطه بهینه دست یافت.
سلطانی ادامه داد: ضمن اینكه رویكردهای نوین توسعه شهری امروز به كیفیت های فضایی و انسان محور پروژه های شهری و حتی پروژه های ترافیكی توجه بیشتری دارد و البته شهرداری زنجان هم در ایجاد پیاده راه مركز شهر چنین دیدگاهی را دنبال می كند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: سخن در ایجاد تعادل و دستیابی به نقطه بهینه این است كه نه پل گلشهر یك پروژه فقط ترافیكی است و نه در پیاده راه سازی مركز شهر می توان معضلاتی كه برای تردد خودروها ایجاد می شود را نادیده گرفت.
وی تاكید كرد: كوتاه بودن زمان اجرای یك تقاطع شهری بسیار خوب است و اگر پروژه گلشهر آنطور كه گفته می شود یكساله اجرا شود، ما و مردم به قطع سپاسگزار مدیریت شهری خواهیم بود.
سلطانی تصریح كرد: كوتاه بودن زمان اجرا به حتم در گروی حذف جنبه های نمادین و كیفی تقاطع نیست، كه اگر بود ساخت پل ولیعصر(عج) كه یك پل ساده و فاقد گردش های استاندارد یك تقاطع شهری است، بیش از پنج سال به طول نمی كشید و یا عكس آن، برخی از پل های شهری خاص و نمادین در دیگر شهرها در زمانی به مراتب كوتاه اجرا نمی شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: از همین رو با توجه به صرف منابع عمومی در احداث این گونه پروژه ها و انتقاداتی كه به آنها وارد می شود، مدیریت استان اگر هم به دنبال ایده آل ها نباشد، نمی تواند حداقل جنبه های كیفی پروژه ها را نادیده بگیرد.
وی اضافه كرد: از همین رو قبل از خبری كردن این مباحث و پیش از قطعیت دادن به این اخبار باید در این گونه موارد مطالعه كافی انجام گیرد.
سلطانی افزود: امروز مدت زیادی از تصویب طرح جامع ترافیك زنجان سپری نمی شود و در این طرح توسعه حمل و نقل عمومی با خطوط BRT به تصویب رسیده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: ما نمی گوییم ایجاد تراموا اشتباه است و چه بسا بتوان به كمك سرمایه گذار این ایده را اجرایی كرد، اما در خصوص امكان سنجی این موضوع باید مطالعات كافی صورت گرفته و به تصویب مراجع مربوطه هم برسد.
وی اظهار كرد: به هرحال به جهت تعامل با شهرداری كلیات طرح جدید تقاطع گلشهر در شورای ترافیك استان مصوب شده و در صورت لحاظ برخی ویژگی های كیفی مربوط به ترافیك طرح و ویژگی های كالبدی مرتبط با منظر شهری كه باید در كمیته فنی ترافیك و كمیته سیما و منظر شهری مصوب شوند، مشكلی برای اجرای آن وجود نخواهد داشت.
در پاییز 95، برای انتخاب طرح تقاطع گلشهر، مسابقه طراحی در سطح كشور برگزار و پس از آن مناقصه انتخاب پیمانكار برگزار شد.
3001/6085