۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۹:۲۲
کد خبر: 82868537
T T
۰ نفر

گردشگري نوروزي در كامياران 9 بهانه براي يك هدف

۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۹:۲۲
کد خبر: 82868537
گردشگري نوروزي در كامياران 9 بهانه براي يك هدف

سنندج - ايرنا - شهرستان كامياران 9 جاذبه طبيعي، مذهبي و تاريخي دارد كه هر كدام از آنها بهانه مناسبي هستند تا به مهمترين هدف مسافران نوروزي كه آشنايي با آداب و رسوم، فرهنگ و تاريخ كشور است، تبديل شوند.

به گزارش ايرنا، كامياران در فاصله 65 كيلومتري جنوب سنندج و مرز استان كردستان با كرمانشاه قرار دارد و داراي روستاي شگفت انگيز پالنگان، كتيبه و نقش برجسته تنگي ور، زيارتگاه حضرت عكاشه، زيستگاه شاهو، درياچه سدهاي گاوشان و زيويه، رودخانه سيروان، زيارتگاه شيخ عباس كومايين، زيارتگاه و آب شفابخش مشهور به بايس پرنه است.
هر چند مدت زيادي از تبديل كامياران به شهرستان نمي‌گذرد اما وجود كتيبه‌ها و سنگ ‌نوشته‌هاي موجود در روستاي تنگي‌ور واقع در 40 كيلومتري شمال غربي اين شهر مربوط به دوره آشوريان و مساجد عبداللهي روستاي تنگي‌ور و بزوش حاكي از سابقه سكونت قبل از اسلام و گرويدن مردم به دين مبين اسلام است.
**روستاي بي نظير پالنگان
اين روستا در 50 كيلومتري شمال‌غربي شهر و در مسير جاده ارتباطي كامياران به مريوان قرار گرفته است، بافت روستا از لحاظ معماري به صورت پلكاني است و رودخانه تنگي‌ور با زيبايي خاصي روستا را به دو قسمت تقسيم كرده است.
در فاصله 800 متري جنوب شرقي روستا، چشمه‌هاي پرآب شيخ خاتون، شيخ عمر، شيخ علاء‌الدين قرار گرفته‌اند كه مجاورت اين چشمه‌ها با رودخانه تنگي‌ور در كنار كوه‌هاي سر به فلك كشيده، چشم‌انداز بسيار زيبايي بوجود آورده است.
از ديگر جاذبه‌هاي اين روستا وجود قلعه تاريخي پالنگان كه آثار آن هنوز بر فراز اين چشمه‌ها مانده و وجود مجتمع پرورش ماهي سردآبي روستا است.
مردم اين روستا حدود پنج ماه از سال (از ابتداي ارديبهشت تا آخر شهريور) محل سكونت خود را در روستا جا گذاشته و در ارتفاعات در محل‌هاي ييلاقي به نام هوار زندگي مي‌كنند كه اين كوچ موقت روستا‌نشينان پالنگان از لحاظ فرهنگي و اجتماعي بسيار مورد توجه است.
**كتيبه و نقش برجسته تنگي‌ور
در 45 كيلومتري شمال غرب شهرستان كامياران در نزديكي روستاي تنگي‌ور به روي صخره‌اي مرتفع در دره‌اي تنگ، كتيبه‌اي با خط ميخي و زبان آشوري باستان همراه با نيم‌ تنه مردي در داخل تاقچه در دل صخره كنده‌ كاري شده است.
طبق آخرين مطالعات انجام شده اين كتيبه متعلق به سارگن دوم پادشاه آشور است كه پس از ستايش خدايان دولت آشور به شرح پيروزي هاي خود مي‌پردازد و احتمالا نقش نيم ‌تنه مرد هم متعلق به شخص سارگن دوم ‌باشد.
علاوه بر اهميت اين كتيبه از لحاظ تاريخي، منطقه استقرار آن از لحاظ طبيعت‌ گردي بسيار مهم است زيرا آبشارهاي طبيعي و فراوان دره تنگي‌ور از ديدني‌ترين نقاط استان كردستان در اين منطقه قرار دارند.
**زيارتگاه حضرت عكاشه
در فاصله 45 كيلومتري شمال غرب كامياران و بر سر راه جاده آسفالته كامياران به مريوان در نزديكي روستاي كاشتر، زيارتگاه يكي از اصحاب پيامبر به نام معين‌الدين روحاني معروف به حضرت عكاشه وجود دارد.
مردم منطقه معتقدند كه حضرت عكاشه از سوريه به اين محل آمده است، در گذشته افراد بسياري حتي خارج از كشور به اين محل مي‌آمدند البته فاصله نزديك اين زيارتگاه با روستاهاي ديدني تنگي‌ور و پالنگان بر اهميت آن افزوده است.
**زيستگاه شاهو
كوهستان رفيع و عظيم شاهو با ارتفاع 3390 متر بلندترين نقطه استان كردستان محسوب مي شود و هر سال تعداد زيادي كوهنورد از داخل و خارج استان به اين كوه زيبا صعود مي‌كنند.
با توجه به ارتفاع، گستردگي و ميزان بارندگي حدود 800 ميليمتري در سال، شاهو زيستگاه مناسبي براي رشد گياهان و زندگي جانوران است و بر اين اساس، زيستگاه شاهو منطقه حفاظت شده محيط زيست است.
كوه شاهو بخشي از رشته كوه زاگرس و مهمترين و معروفترين كوه منطقه هورامان است، مراتع و چراگاه هاي فراوان و نيز هوارگاه هاي ( ييلاق) متعدد دارد كه با صفاترين و معروترين آنها پياز دول، ميشياو و گاول هستند.
تنوع گياهي شاهو به صورتي است كه حدود 30 نوع گل و گياه در ارتفاعات آن مي رويد كه داراي انواع تعليغي، خوراكي، معطر، سمي و خواص درماني هستند.
جنس سنگ هاي شاهو عمدتا آهكي و در دامنه ارتفاعات شاهو تعداد زيادي چشمه وجود دارد كه تامين كننده آب كشاورزي و شرب شهرهاي پاوه و روانسر و تعدادي از روستاهاي منطقه است.
**درياچه سد گاوشان
سد گاوشان در 45 كيلومتري جاده كامياران به سنندج در نزديكي روستاي گاوشان قرار گرفته و درياچه زيباي اين سد و چشم‌ انداز دره و كوه‌هاي اطراف، محيط بسيار زيبا و آرامش بخشي را براي گردشگران بوجود آورده است.
**رودخانه سيروان
بخشي از رودخانه سيروان به عنوان طولاني‌ترين رودخانه استان كردستان در اين شهرستان جريان دارد و حواشي زيباي اين رودخانه محل استراحت گردشگران است.
**مقبره شيخ عباس كومايين
روستاي كومايين در 65 كيلومتري كامياران داراي 90 خانوار و 400 نفر جمعيت است كه وجود مقبره شيخ عباس كومايين در اين روستا باعث جذب افراد بسيار زيادي حتي از كشورهاي ديگر به اين روستا شده، به گفته ساكنان روستا، 130 سال قبل در اين روستا شيخ عباس كومايين زندگي كرده است.
علاوه بر وجود مقبره شيخ عباس كومايين در اين روستا وجود طبيعت بسيار بكر و معماري قديمي روستا و همسايگي با روستاهاي ديدني و قديمي مانند قلعه كومايين، نيدر، سركاريز، قوله دره و باغ خرم موجب جذب گردشگر به اين منطقه شده است.
ارتفاع اين شهر از سطح دريا 1440 متر است و قسمت اعظم كوه بزرگ و با عظمت شاهو به عنوان مرتفع‌ترين نقطه استان (3390 متر) و رودخانه خروشان سيروان در اين شهرستان واقع شده است.
اين شهرستان از اين نظر كه به عنوان مدخل جنوبي استان كردستان، به عنوان راه عبور اصلي و ارتباطي استان‌هاي جنوبي به منطقه غرب و شمال غرب كشور از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
شهرستان كامياران با 102 هزار نفر جمعيت و مساحت 1852 كيلومتر مربعي حدود 6.7 درصد از مساحت استان كردستان را شامل مي شود و از شمال به سنندج، از شمال غرب به مريوان، از غرب و جنوب غربي به روانسر، از جنوب به كرمانشاه، از شمال شرقي به شهرستان قروه و قسمتي از شهرستان سنقر در استان كرمانشاه محدود مي شود.
7349/9102