۵ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۳۸
کد خبر: 82870613
T T
۰ نفر

فراز و نشيب هاي كشتي در سال 96

۵ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۳۸
کد خبر: 82870613
فراز و نشيب هاي كشتي در سال 96

تهران- ايرنا- به جرات كشتي ايران يكي از پرفراز و نشيب ترين سال هاي خود را سپري كرد؛ از عنوان نهمي آزادكاران در رقابت هاي قهرماني جهان تا خطر تعليق كه با استعفاي «رسول خادم » از رياست فدراسيون، اين رشته ورزشي پرطرفدار دستخوش حوادثي شد كه موجب نگراني در بين علاقه مندان آن شده است.

به گزارش ايرنا، مسائل حاشيه اي كه در جريان كشتي عليرضا كريمي آزادكار وزن 86 كيلوگرم ايران در رقابت هاي قهرماني زير 23 ساله هاي جهان در آذر ماه سال گذشته در لهستان پيش آمد، سبب شد تا اتحاديه جهاني كشتي موضوع را به كميته حقوقي و اخلاق اين اتحاديه ارجاع دهد.
از سوي ديگر كميته بين المللي المپيك به دليل آنچه كه دخالت سياست در ورزش عنوان كرده، موضوع توسط اتحاديه جهاني پيگيري شد و احتمال تعليق در آن برهه، كشتي ايران را تهديد مي كرد.
با پيگيري هاي فدراسيون كشتي و «خادم» به عنوان يكي از اعضا هيات رييسه اتحاديه جهاني، كريمي و مربي او به ترتيب به مدت 6 ماه و 2سال محروم شدند.
با اين وجود پرونده تعليق كشتي و ورزش ايران همچنان باز است كه رسول خادم اين نگراني و هشدار را با انتشار چند بيانه مطرح كرد، به گونه اي كه اتحاديه جهاني كشتي و به خصوص كميته بين المللي المپيك، نسبت به موضوع حساس شده و تكرار چنين اتفاقي ممكن است به محروميت و تعليق كشتي و يا ورزش ايران منجر شود.

*روند نزولي كشتي
نتايج تيم هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي بزرگسالان ايران در پيكارهاي قهرماني جهان و آسيا و همچنين برخي تورنمنت هاي بين المللي نظير اوكراين و جام جهان پهلوان تختي نشان مي دهد كه كشتي روند نزولي را طي مي كند. كسب عنوان نهمي تيم ملي كشتي آزاد در پيكارهاي قهرماني سال 2017 جهان در پاريس با تك مدال حسن يزداني و عنوان سومي كشتي فرنگي با سه مدال برنز و كسب نايب قهرماني و پنجمي كشتي آزاد و فرنگي در رقابت هاي قهرماني سال 2018 آسيا، وضعيت نگران كننده اي را پيش روي ما قرار مي دهد.
البته به اين نتايج بايد عنوان هشتمي و چهارمي تيم هاي كشتي آزاد و فرنگي را در رقابت هاي قهرماني زير 23 جهان را نيز اضافه كرد.
در كنار اين، تغيير مداوم قوانين كشتي و داوري سبب مشكلاتي براي كشتي گيران كشورمان شده است، اما كادر فني در فرصت باقيمانده تا بازي هاي آسيايي 2018 جاكارتا و رقابت هاي قهرماني جهان در بواپست مجارستان بايد، كشتي گيران كشورمان را با قوانين جديد وفق دهند و ضمن آنكه مديريت كشتي تا پايان 6 دقيقه مبارزه از نقاط ضعف مشهود ملي پوشان ايران در مسابقات اخير بود كه با وجود برتري مقابل حريف، نتيجه را در ثانيه هاي پاياني واگذار كردند كه بايد فكر و چاره اساسي براي اين ضعف انديشيد.
البته در اين هياهو، تيم هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي ايران در هر سه رده سني نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در پيكارهاي كشتي قهرماني سال 2017 آسيا بر سكوي قهرماني ايستادند و تيم كشتي آزاد جوانان ايران هم در پيكارهاي قهرماني سال 2017 جهان در تامپره فنلاند، موفق به كسب عنوان سوم و تيم كشتي فرنگي جوانان نيز براي نخستين مرتبه قهرمان جهان شد.
تيم هاي كشتي آزاد و فرنگي جوانان نسبت به مسابقات جهاني سال گذشته روند صعودي مشهودي را داشتند به طوري كه آزادكاران سال 2016 چهارم و فرنگي كاران سوم شده بودند.
همچنين تيم كشتي آزاد نوجوانان در رقابت هاي جهاني سال 2017 در يونان با چهار پله صعود از مقام هشتمي سال 2016 در جايگاه چهارم قرار گرفت و تيم كشتي فرنگي نوجوانان نيز عليرغم كسب عنوان قهرماني در سال 2016 در رقابت هاي جهاني سال 2017 در يونان نايب قهرمان جهان شد.
روند مدال آوري تيم هاي ملي كشتي بزرگسالان به ويژه در كسب مدال طلا طي سال هاي 2014، 2015، 2016 و 2017 نشان مي دهد كه در اين راه موفق نبوده ايم به طوري كه بعد از مدال طلاي «حميد سوريان» در رقابت هاي جهاني 2014 تاشكند ازبكستان، طلاي «حسن يزداني» در بازي هاي المپيك 2016 ريو و رقابت هاي جهاني سال 2017 و تك مدال «مجتبي گليج» در رقابت هاي اميدهاي جهان، كشتي گيران كشورمان موفق به كسب مدال طلا نشده اند.
از سوي ديگر بعد از ماندگاري كشتي در المپيك و با توجه به توزيع بيش از 70 مدال طلا، نقره و برنز در كشتي فرنگي، آزاد و زنان، كشورهاي مختلف اروپايي، آمريكايي و آسيايي، سرمايه گذاري سنگيني را بر روي كشتي انجام داده اند به طوري كه برخي كشورها چون چين كه در گذشته جايگاهي در كشتي نداشتند اكنون اميد به كسب مدال هاي جهاني و المپيك دارند و اين موضوع منجر شد تا كسب مدال نه تنها براي نمايندگان كشورمان بلكه براي ساير قدرت هاي اين رشته سخت تر از گذشته باشد.

*تيم ملي كشتي آزاد بدون سرمربي
پس از عنوان نهمي تيم ملي كشتي آزاد بزرگسالان ايران در پيكارهاي قهرماني جهان كه با انتقادات بسياري همراه بود، شوراي فني تيم هاي ملي پس از برگزاري مجمع انتخابات فدراسيون در جلسه بهمن ماه خود بار ديگر رسول خادم را به عنوان سرمربي تيم ملي جايگزين محمد طلايي معرفي كرد كه اين موضوع به دليل حضور خادم به عنوان سرمربي و هيات رييسه اتحاديه جهاني بار ديگر با انتقادات زيادي همراه بود.
تيم ملي كشتي آزاد بزرگسالان ايران بعد از استعفاء خادم، بدون سرمربي است و اردوي اين تيم بعد از رقابت هاي قهرماني آسيا در بيشكك قرقيزستان، هنوز تشكيل نشده و مشخص نيست كه كادر فني تيم ملي چه برنامه اي براي اين تيم با وجود استعفا رسول خادم دارد در حالي كه تيم ملي مسابقات مهمي چون بازي هاي آسيايي 2018 جاكارتا و قهرماني جهان را پيش رو دارد.

*فدراسيون بدون رييس
بيانيه ها و هشدارهاي رسول خادم در خصوص مشكلات بين المللي كشتي ايران تا بدانجا پيش رفت كه او در نهم اسفند سال جاري و به دليل آنچه كه در مجمع فوق العاده «حمايت نكردن وزارت ورزش» عنوان كرده بود از سمت رياست فدراسيون در برهه اي حساس استعفا داد و متعاقب اين تصميم اعضاي شوراي فني تيم هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي ايران نيز استعفا دادند تا فدراسيون كشتي در بلاتكليفي بسر ببرد.
با اين وجود وزارت ورزش و جوانان و كميته ملي المپيك با استعفاء رسول خادم مخالفت كردند و قريب به اتفاق جامعه كشتي نيز خواستار بازگشت خادم شدند.
در مجمع فوق العاده فدراسيون كشتي كه 21 اسفند 96 به رياست محمدرضا داورزني معاون وزير ورزش و جوانان برگزار شد، اعضاء با اكثريت آراء با اين استعفاء مخالفت و اعلام كردند با توجه به بند 12 اساسنامه فدراسيون كشتي، حميد بني تميم نايب رئيس فدراسيون تا بازگشت رسول خادم امور فدراسيون را پيگيري كند.
هفته گذشته كه كشتي كشور در چالش بازگشت رييس فدراسيون خود بود، اتحاديه جهاني ميزباني جام جهاني كشتي فرنگي را از ايران گرفت و متعاقب آن تيم ملي كشتي آزاد نيز در جام جهاني سال 2018 آمريكا نيز حضور نخواهد يافت.
و اما سخن پاياني...
كشتي طي 67 سال گذشته از رقابت هاي جهاني 1951 هلسينكي فنلاند تاكنون در ميادين جهاني 57 طلا، 51 نقره و 62 برنز و در بازي هاي المپيك 9 طلا، 14 نقره و 19 برنز كسب كرده و نقش انكارناپذير و بي بديلي را در كنار وزنه برداري براي سرافرازي ورزش ايران در المپيك داشته است.
اين دو رشته مهم المپيكي ايران با وجود بزرگاني نظير جهان پهلوان غلامرضا تختي، حميد سوريان، محمد بنا، رسول خادم، عباس جديدي، حسين رضا زاده، محمد نصيري، سهراب مرادي، كيانوش رستمي، بهداد سليمي و ساير بزرگان آن به نوعي تاريخ ورزش اين كشور هستند. همين گوش شكسته و پولاد مردان بودند كه در حدود هفت دهه گذشته همواره در زمان بازي هاي المپيك با بالا نگه داشتن پرچم مقدس ايران، حس غرور، ميهن پرستي، سرافرازي و شادي را براي ملت ايران به ارمغان مي آوردند.
اما متاسفانه در يك ماه گذشته بعد از حوادث اخير كشتي و استعفاء رسول خادم، اين رشته محل نزاع خانوادگي برخي اهالي كشتي بود كه نتيجه آن جز از دست دادن زمان و ادامه سير نزولي، چيز ديگري عايد كشتي نخواهد كرد و اهالي كشتي در اين برهه حساس بايد كمك كنند تا آرامش و ثبات به كشتي برگردد.
براي آگاهي از آخرين اخبار ورزش ايران و جهان با كانال ورزشي ايرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شويد.
ورزشي**1067**