۵ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۳۶
کد خبر: 82870908
T T
۰ نفر
آمادگي اقامتگاه هاي بوم گردي آذربايجان غربي جهت اسكان نوروزي

اروميه- ايرنا- اقامتگاه هاي بوم گردي داراي مجوز آذربايجان غربي در شهرستان هاي تكاب، اشنويه و سردشت آماده پذيرش گردشگران نوروزي در فضاي نوستالوژيك و پذيرايي از آنان با غذاهاي بومي و محلي است.

به گزارش ايرنا اين اقامتگاه ها با پرسنلي آموزش ديده و محيطي سنتي در كنار جاذبه هاي طبيعي و تاريخي اين استان واقع شده و مامني امن و آرامش بخش براي اقامت گردشگران داخلي و خارجي است.
به گفته كارشناس اكوتوريسم اداره كل ميراث فرهنگي آذربايجان غربي، تجربه زندگي روستايي و آشنايي با آداب و رسوم و فرهنگ روستا، آشنايي با صنايع دستي و مشاغل روستايي و ساختار بومي از ويژگي هاي اين اقامتگاه هاست.
ودود فخاري ادامه داد: اقامتگاه هاي بوم گردي علاوه بر سود اقتصادي براي جامعه روستايي، باعث درك ارزش طبيعت و روستا و شناخت و احترام به خرده فرهنگ ها مي شود.
وي افزود: اين استان با دارا بودن هفت اقامتگاه بوم گردي واقع در روستاهاي نصرت آباد و بابانظر شهرستان تكاب، روستاي بالاگير شهرستان اشنويه و روستاي ليلانه شهرستان سردشت بخشي از آداب و رسوم و فرهنگ اين مناطق را در معرض ديد گردشگران و دوستداران فرهنگ روستايي قرار داده است.
به گفته وي در حال حاضر 50 متقاضي اقامتگاه هاي بوم گردي در آذربايجان غربي نيز در انتظار كسب مجوز فعاليت است كه بيشتر آنها در سال جديد به مرحله بهره برداري مي رسد.
يك مسافر نوروزي كه در اقامتگاه بوم گردي سردشت اقامت كرده بود نيز به خبرنگار ايرنا گفت: يك شب همراه با آرامش را در اين فضاي سنتي پشت سر گذاشتيم و پس از مدت ها طعم واقعي لبنيات و غذاهاي محلي را تجربه كرديم.
وي ادامه داد: توسعه اقامتگاه هاي بوم گردي يكي از طرح هاي جذاب براي توسعه روستايي و حفظ خرده فرهنگ ها به شمار مي رود.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي نيز توسعه روزافزون صنعت بوم گردي در سايه همكاري تمامي دستگاه ها و روستاييان را مورد تاكيد قرار داد و گفت: بوم گردي در اين استان از جلوه هاي كم نظيري براي گردشگران برخوردار است.
جليل جباري با بيان اينكه روستاهاي آذربايجان غربي از نظر آثار تاريخي و طبيعي ويژگي هاي منحصر بفردي دارد و تاكنون 49 روستاي هدف گردشگري در استان مصوب شده است، افزود: غذاها، تنوع فرهنگي و سكونت اقوام مختلف بخشي از ظرفيت هاي نهفته اين استان به شمار مي رود.
وي ادامه داد: با هدف توسعه روزافزون اقامتگاه هاي بوم گردي بايد امكانات رفاهي در مسيرهاي روستايي با همكاري دستگاه هاي مرتبط ساماندهي شود و مرمت اماكن تاريخي روستاها نيز در اولويت قرار گيرد.
وي در خصوص بسته حمايتي سازمان ميراث فرهنگي، اظهار كرد: بسته حمايتي شامل ايجاد اقامتگاه هاي بوم گردي و روستايي، اكوكمپ هاي روستايي وعشايري، طرح هاي توليدي با رويكرد گردشگري، ايجاد ‌رستوران هاي سنتي در مناطق روستايي و عشايري و احياي آبگرم هاي محلي است.
به گزارش ايرنا آذربايجان غربي داراي 49 روستاي هدف گردشگري بوده و روستاهاي امامزاده، بند و گورچين قلعه اروميه، پردانان پيرانشهر، شلماش سردشت، باغچه جوق ماكو و حسنلوي نقده و بسطام چاپپاره در آذربايجان غربي از بين 200 روستاي زيباي استان به عنوان روستاي تاريخي و داراي جاذبه هاي طبيعي معرفي شده است.
تپه حسنلو، تپه هاي باستاني ربط، آبشار شلماش، قره كليسا و تخت سليمان تكاب، كاخ بسطام، درياچه مارميشو، پيست اسكي خوشاكو، روستاي پردانان پيرانشهر، جزاير و روستاهاي اطراف درياچه اروميه، باغ هاي زيباي سيب و انگور در كنار وجود اقوام مختلف با فرهنگ، گويش و پوشش هاي مخصوص گوشه اي از پتانسيل هاي بالقوه حوزه گردشگري روستايي آذربايجان غربي به شمار مي رود.
8135/3072