۸ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۰۷
کد خبر: 82872833
T T
۰ نفر

تنكابن ، نگين درخشان گردشگري در غرب مازندران

۸ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۰۷
کد خبر: 82872833
تنكابن ، نگين درخشان گردشگري در غرب مازندران

نوشهر – ايرنا – تنكابن به دليل دارا بودن جاذبه هايي مانند دريا ، دشت ، جنگل ، كوهستان و زيبائي هاي طبيعي و رويائي مناطق دوهزار و سه‌هزار ، آب و هواي مطبوع ييلاقي ، چشم اندازهاي بسيار جذاب ساحلي و آثار تاريخي به نگين درخشان صنعت گردشگري در غرب مازندران مبدل گشته است.

تنكابن يكي از شهرستان هاي قديمي ، زيبا و گردشگر پذير غرب استان مازندران در شمال ايران است كه در دوران پهلوي با نام
' شهسوار ' شناخته مي شد . اين شهر از سمت غرب به رامسر، از شرق به عباس آباد ، از جنوب به رشته‌كوه‌هاي البرز و از شمال به درياي خزر متصل است.
در اين گزارش سعي شده تا گوشه هاي از مكان هاي ديدني و تفريحي اين شهرستان را براي آشنايي بيشتر گردشگران و مسافران بازگو شود.
** اثر طبيعي خشكه داران
اثر طبيعي خشكه‌داران واقع درمحور تنكابن به عباس آباد ، بعد از نشتارود در كنار جاده قرار گرفته و فاصله آن تا دريا 120 متر است . اين منطقه حفاظت شده، به‌عنوان تنها جنگل جلگه‌اي و بكر ؛ از آخرين بازمانده هاي اكوسيستم‌هاي جنگلي جلگه‌اي شمال ايران محسوب مي شود كه 2 ميليون و 600 هزار متر مربع مساحت دارد و انواع مختلف گونه‌هاي گياهي مانند توسكا از نوع كرك كه در ايران رو به انقراض است ، سه‌قلو انجيلي ، انار ، ممرز ، بلوط ، ليلكي ، لرگ ، ملج ، انواع مهم شمشاد ، ازگيل جنگلي و ياس وحشي در آن وجود دارد.
همچنين گونه‌هاي مختلف جانوري نيز از قديم در اين منطقه زندگي مي كردند و در حال حاضر زيستگاه حيوانات وحشي مانند شغال، گرگ، خوك، گربه وحشي و پرندگاني مانند حواصيل خاكستري، قره‌غاز، مرغابي ها، دارغاز، باكلان، اگوت بزرگ و كوچك است.
خشكه داران با شرايط خاص و برخورداري از ساحل زيباي درياي خزر و مجاورت با شهرهاي گردشگري و امكانات اقامتي و پذيرايي از جمله بهترين مناطق براي گشت و گذار و مسافرت است .
** آبشار فرهاد جوي
جاده آسفالته دوهزار و سه هزار كه از تنكابن آغاز مي‌گردد پس از عبور از خرم‌آباد به مسافت 2 كيلومتر ، به منطقه قلعه كردن مي‌رسد كه‌ منظره بسيار جالبي را در دامنه ارتفاعات كوتاه و جنگلي ، از جلگه و درياي تنكابن خلق مي كند . اين محل با تنكابن هشت كيلومتر فاصله دارد و در كنار جاده از تونل انحرافي و تاريخي ' قلعه تنكا ' كه آب ' ولمرود ' را به رود سه‌ هزار وصل مي نمايد ، آبشاري به ارتفاع ‎ 10 متر دارد كه محيطي زيبا را براي استراحت مسافران ايجاد نموده است.
** پارك جنگلي چالدره
اين پارك زيباي جنگلي در 18 كيلومتري مسير تنكابن به دوهزار و در كنار جاده واقع است و با 92 هكتار مساحت درميان دلتاي دو رودخانه دوهزار و سه هزار و محل اتصال آنها واقع است.
** پل چشمه كيله
اين اثر در تاريخ 25 اسفند 1379 با شماره ثبت 3329 به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است . اين پل روي رودخانه دائمي
' چشمه كيله ' در فاصله يك كيلومتري از دريا در مركز شهر تنكابن قرار دارد و شرق و غرب اين شهر را به هم متصل مي كند. پل در سال 1309 توسط مهندسين آلماني و روسي شركت اشكودا طراحي و توسط معمار ايراني به اجرا درآمد و ساخت آن در سال 1311 به پايان رسيد. طول پل در فاصله بين هشت دهانه و در بستر 112 متر ساخته شده ، ارتفاع آن از سطح جاده اصلي تقريبا پنج متر و عرض آن نيز هفت متر است. قوس پل از نوع قوس بيضي كند است و در تمام جوانب پل شكل‌هاي تزييني از سنگ شبيه گل مشاهده مي گردد.
** آب گرم معدني فلكده
اين مكان در روستاي ' ليره سر ' واقع است و مسير آن پس از عبور از شهر خرم آباد به دو راهي ' لتاك ' مي‌رسد. از اين محل پس از عبور از گليج پل دو راهي سه‌هزار و ليره سر قرار دارد كه از اين محل جاده به‌صورت خاكي ادامه پيدا مي كند.
آب گرم با درجه حرارت متوسط در كنار رودخانه ' ليره سر ' و يك چشمه آب سرد به همراه جنگل هاي انبوه و كوههاي پوشيده از درخت براي اجراي تور و گروههاي مختلف گردشگري بسيار جالب و ديدني است .
** بازار ماهي
بازار ماهي فروشان تنكابن يكي از معروف‌ترين بازارهاي غرب مازندران است كه هر روز انواع ماهي‌هاي درياي خزر از قبيل كپور ، كفال ، سفيد ، زردك ، آزاد و كولي خوشمزه را مي‌توان در اين مكان با خيال راحت و اطمينان از تازه بودنشان تهيه كرد. اين بازار معمولا در فصل صيد خيلي شلوغ و پررونق مي‌شود.
** مرداب نشتارود
مرداب نشتارود تنكابن با عمق 6 تا 10 متر و با عرض 50 متر كه طول آن به سه كيلومتر مي رسد در مركز شهر قرار دارد كه جاذبه گردشگري طبيعي جالبي را براي طبيعت گردان رقم زده است. مرداب نشتارود محل تخمگذاري ماهي هاي فراواني از جمله ماهي سفيد، كفال، اردك ماهي و ديگر گونه هاست . در فصل زمستان پرندگاني چون خوتكا و مرغابي را مي توان در مرداب مشاهده كرد.علاقه مندان زيادي براي صيد و صيادي اوقات فراغتشان را در اين مرداب به سر مي كنند.
** جنگل دوهزار
يكي از زيباترين مسيرهاي جنگلي ايران جاده دوهزار است كه از تنكابن شروع شده و با گذشتن از جنگل هاي سبز و زيباي البرز در كنار رودخانه دوهزار موجب خلق منطقه اي توريستي و خيره كننده شده است. اين منطقه در سال 1372 با عنوان دهستان دوهزار با مركزيت روستاي امامزاده قاسم به تصويب رسيد.
مردان و زنان اين منطقه ، در كنار فعاليت‏ هاي زراعي و دامداري به توليد محصولات صنايع دستي چوخا، چادر شب، جاجيم، سفره، كلاه پشمي، كول‏گير، پوستين كلاه و جوراب پشمي نيز مي‏پردازند. روستاهاي پايكوهي دوهزار با بافت مسكوني پراكنده در شيب ملايمي استقرار يافته اند و اكثر ساختمان‏ هاي آن سقف ‏هاي شيرواني و ديوارهاي گلي دارند. به دليل وجود آب و هواي خوب و سرسبزي و زيبايي اين منطقه در اطراف روستاها ساخت و سازهاي ويلايي توسط غير بوميان بسيار زياد شده است.
در انتهاي اين جاده رويايي به منطقه بكر و زيباي دشت درياسر خواهيد رسيد كه بي اغراق بهشت شمال ايران است. منطقه‌اي با انواع طبيعت گوناگون از كوه با قله برفي تا جنگل‌هاي انبوه كه چشم هر بيننده‌اي را به خود خيره مي‌سازد.
** آب گرم سه هزار
آب گرم سه هزار معروف به آبگرم حضرت سليمان يا نرگس است. منطقه‌اي زيبا در دره سه هزار تنكابن و در جوار تخت سليمان ، آب گرم چشمه اي است كه دهانه آن در دل توده‌اي از آهك، يك حوضچه طبيعي حدود پنج متر مربعي را شكل داده كه رنگ سقف آن شيري تا قهوه‌اي است. حوضچه يك كريدور چهار تا پنج متري به سمت شمال دارد.
براي ورود به حوضچه بايد پنج پله را پائين رفته و نيم خيز از دريچه نيم دايره‌اي وارد آب گرم به عمق يك متر شد ؛ آبي زلال و گرم (حدود 40 درجه سانتي گراد) همراه با چكيدن قطرات آب از سقف با كف پوشي از ريگ و شن. كنار آن هم حمامي به صورت طبيعي ايجاد شده است كه در طول تمام روزها به خصوص فصول گرم سال ميزبان دوستداران طبيعت است. اين آب داراي ذخاير سرشاري از داروهاي طبي از قبيل اسيد كربنيك، گوگرد، آهن و… است.
** پل قلعه گردن
پل قلعه گردن مربوط به دوره صفوي است و در شهرستان تنكابن، بخش خرم آباد، دهستان بلده، روستاي قلعه گردن واقع شده و اين اثر در تاريخ 26 اسفند 1386 با شماره ثبت 21969 به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
** آبشار تودارك
آبشار تودارك يكي از بلندترين آبشارهاي گيلان و مازندران به ارتفاع تقريبي 45 متر در دل كوهستان است و يكي از زيباترين چشم اندازهاي مناطق طبيعي ايران را براي طبيعت گردان فراهم مي كند. آبشار كوچكتر در همان مسير معروف به آبشار ليمرا و پيش از آبشار اصلي و به ارتفاع هفت متر است كه حوضچه اي ايجاد كرده است.
** جنگل سه هزار
دره سه هزار منطقه‌اي بكر، زيبا با چشم اندازهاي بديع، چمنزارها، جنگلهاي مرتفع و جلگه‌اي، رودخانه پرآب يك مجموعه گردشگري و طبيعي كم‌نظير و زيبا در ايران است . آب و هواي بسيار مطبوع و خوش به همراه آبشارها و چشمه‌هاي آب گوارا و آرامش رويايي اين منطقه، براي گروههاي گردشگري بسيار جذاب است .
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان هاي تنكابن و عباس آباد با بيان اينكه مناطق دو هزار و سه هزار تنكابن از محورهاي مصوب شده در صنعت گردشگري است ، گفت كه از آثار طبيعي مي توان به قله سيالان، جنگل‌هاي زيباي هيركاني، رودخانه چشمه كيله ، دشت زيباي درياسر، آبگرم‌هاي سه هزار و فلكده و از آثار تاريخي ثبتي به مسجد و حمام تاريخي امير اسعد در روستاي بالا اشتوج، روستاهاي زيباي مران و نوشا اشاره كرد.
نادر سحرخيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : واحد بوم‌گردي خانه نسا در روستاي يوج سه هزار، واحد بوم‌گردي آواي جنگل روستاي كلاچ پا سه هزار، واحد بوم‌گردي چام و چاشت روستاي برسه دو هزار، واحدهاي نوشا كوه و نوشا در روستاي زيبا و بكر نوشا دو هزار، واحد بوم‌گردي پاچال روستاي گلعلي‌آباد، واحد بوم‌گردي كلچال روستاي گاوپشته محور دوهزار از واحدهاي گردشگري بوم‌گردي اين مناطق بوده كه در نوع خود بي‌نظير هستند.
وي اظهار داشت : روستاي تاريخي مران واقع در سه هزار كه سال گذشته بافت روستا ثبت تاريخي شد، يك روستاي پلكاني و بسيار زيبا است كه داراي آثار باستاني بسيار باارزش است .
سحر خيز با بيان اينكه توسعه صنعت گردشگري باعث رفع فقر، محروميت، اشتغالزايي و ارزآوري خواهد شد ، گفت : موزه مردم ‌شناسي روستاي برسه در انتهاي محور دوهزار قرار دارد كه احياكننده فرهنگ مردم منطقه است و با استقبال خوب مسافران و گردشگران مواجه شده است.
وي افزود : در كنار رودخانه دو هزار و سه هزار نيز مزارع پرورش ماهي ايجاد شده كه به نوبه خود يك جاذبه گردشگري ايجاد كرده است.
شهرستان 166 هزار نفري تنكابن در غرب مازندران واقع است.
گزارش از : عليرضا پورعلم
/1602/7513/1654