۹ فروردین ۱۳۹۷، ۲:۲۸
کد خبر: 82873533
T T
۰ نفر
انتخابات ليبي و گمانه زني ها براي حضور فرزند ديكتاتور سابق

الجزيره- ايرنا- درحاليكه رسانه هاي عربي از آمادگي نامزدي پسر ديكتاتور پيشين ليبي براي نامزدي در انتخابات رياست جمهوري اين كشور خبر دادند اما به اعتقاد كارشناسان سياسي، موانع زيادي براي وي در اين انتخابات وجود دارد كه باعث مي شود دستيابي او به اين منصب دشوار شود.

به گزارش بامداد پنجشنبه ايرنا، «غسان سلامه» نماينده سازمان ملل براي حل بحران ليبي روز اول فروردين (21 مارس)، برگزاري انتخابات عادلانه، آزاد و سالم پيش از پايان سال جاري ميلادي را اولويت نخست سازمان ملل در اين كشور بحران زده دانست.
وي افزود: پيش از برگزاري اين انتخابات، بسيار مهم است كه مطمئن شويم همه در اين انتخابات شركت كرده و نتايج آن را مي پذيرند.
نماينده سازمان ملل در حالي بر ضرورت برگزاري انتخابات در سال جاري ميلادي تاكيد كرده كه هنوز تاريخ دقيقي براي آن اعلام نشده و پيش بيني ها حاكي از آن است كه اين انتخابات در ماه سپتامبر (شهريور) آينده برگزار مي شود.
از سوي ديگر «ايمن بوراس» مدير برنامه هاي «سيف الاسلام قذافي» پسر «معمر قذافي» ديكتاتور پيشين ليبي چند روز پيش در كنفرانسي مطبوعاتي در تونس، از نامزدي او براي انتخابات رياست جمهوري آينده اين كشور خبر داد.

**سيف الاسلام قذافي كيست؟
سيف الاسلام فرزند دوم معمر قذافي از همسر دومش، صفيه فركاش و متولد 5 ژوئيه 1972 ميلادي و فارغ التحصيل مقطع دكتري رشته اقتصاد از يكي از دانشگاه هاي انگليس است.
سيف الاسلام در ماه نوامبر سال 2011 در ليبي دستگير و زنداني و در ژوئن 2017 اعلام شد، مورد عفو قرار گرفته و از زندان آزاد شده است. او از آن زمان در مكان نامشخصي به سر مي برد و خود به صورت مستقيم با رسانه ها ارتباطي برقرار نكرده است.
گفته مي شود، وي اخيرا حزبي سياسي به نام «جبهه مردمي ليبي» تاسيس كرده و برنامه جامعي براي نجات ليبي دارد.

**نامزدهاي احتمالي انتخابات رياست جمهوري ليبي
«عارف النايض» سفير پيشين ليبي در امارات پيش از سيف الاسلام قذافي براي نامزدي در انتخابات رياست جمهوري ليبي اعلام آمادگي كرده و اين در حالي است كه هنوز شخصيت هاي مشهور و با نفوذي مانند «فايز السراج» رئيس دولت وفاق ملي ليبي كه مورد تاييد جامعه بين الملل است و نيز ژنرال «خليفه حفتر» فرمانده ارتش ليبي كه مورد حمايت مجلس اين كشور و همچنين برخي كشورهاي منطقه مانند امارات، مصر و عربستان است، هنوز سخني در مورد نامزدي در اين انتخابات بر زبان نياورده اند اما بعيد به نظر مي رسد آنها بخواهند از قدرت در ليبي صرف نظر كنند.
روزنامه «الشرق الاوسط» چند روز پيش در گزارشي ادعا كرده است ژنرال حفتر با پيشنهاد محرمانه فايز السراج براي تقسيم قدرت و اينكه حفتر عهده دار يكي ازوزارتخانه ها در دولت آينده به رياست السراج شود و در عين حال در تعيين شماري از مقام هاي دولتي نقش داشته باشد مخالفت كرده و همين شايعه نشان مي دهد دو طرف عزم خود را براي داشتن عالي ترين منصب در ليبي جزم كرده اند.
البته بايد گفت، ممكن است افراد زيادي براي اين منصب نامزد شوند اما هنوز نام كسي در رسانه ها منتشر شده است.

**موانع پيش روي سيف الاسلام قذافي براي رياست جمهوري
كارشناسان سياسي مي گويند موانع زيادي در راه او براي نامزدي در انتخابات رياست جمهوري وجود دارد كه اين موانع باعث مي شود دستيابي وي به اين منصب دشوار شود.
«فوزي حداد» نويسنده و تحليلگر سياسي ليبيايي در اين خصوص گفت: موانع زيادي بر سر نامزدي سيف الاسلام وجود دارد؛ او در ليبي تحت پيگرد قضايي است، دادگاه طرابلس در سال 2015ميلادي براي او حكم اعدام صادر كرد و او درخواست تجديد نظر در مورد اين حكم كرده كه البته هنوز اين درخواست بررسي نشده است، از سوي ديگر دادگاه كيفري بين الملل او را به جنايت ضدبشري متهم كرده و چنين اتهام هايي مشمول مرور زمان نمي شود.
بر اساس پيش نويس قانون اساسي ليبي نيز يكي از شرايط رياست جمهوري، خالي بودن پرونده شخص از هرگونه سوابق كيفري يا محكوميت هاي قضايي است.
از سوي ديگر همچنين در مورد پيشينه سيف الاسلام گفته مي شود، او از سياست هاي پدرش در سركوب مردم حمايت مي كرد، پدرش 42 سال مردم را از صندوق هاي راي براي انتخاب رئيس جمهوري محروم كرد.
همچنين بايد گفت ژنرال «خليفه حفتر» فرمانده ارتش ليبي و يكي از قدرتمندترين افراد در اين كشور، رقيب و مخالف سرسخت بلندپروازي هاي سياسي او محسوب مي شود، سيف الاسلام ژنرال حفتر را مزدور و خائن مي داند و از طرف ديگر ژنرال حفتر نيز او را فردي داراي شايستگي براي اين منصب نمي داند.
ژنرال حفتر چندي پيش در مصاحبه با مجله فرانسوي «ژون افريك» گفت كه برخي ساده لوحان همچنان تصور مي كنند سيف الاسلام مي تواند كاري انجام دهد، سيف الاسلام بيچاره اي است كه برخي از او سوء استفاده مي كنند، او در جايي زنداني است و بايد او را آزاد كرد.
جدا از همه اينها، اين روزها در حالي از انتخابات رياست جمهوري در ليبي سخن به ميان مي آيد و سازمان ملل بر ضرورت برگزاري آن تاكيد دارد كه ژنرال حفتر به تازگي گفت، ليبي هنوز براي پذيرش دموكراسي آمادگي ندارد.

** پاسخ هاي طرفداران سيف الاسلام
ايمن بوراس سخنگوي سيف الاسلام مي گويد، مجلس نمايندگان ليبي فرمان عفو عمومي صادر كرده و اين عفو شامل همه مي شود و هيچ فردي استثنا نشده است. دادگاه الزنتان نيز سيف الاسلام را درخصوص اتهام هاي وارد شده به او بي گناه دانسته است. در مورد دادگاه كيفري بين المللي نيز ليبي در آن عضويت ندارد و پروتكل رم را امضا نكرده است و در نتيجه آراء اين دادگاه در مورد ليبيايي ها قابل اجرا نيست.
«احمد قذاف الدم» يكي از مسئولان نظام سابق در ليبي چندي پيش در مصاحبه با خبرگزاري آلمان ادعا كرد، اگر انتخابات رياست جمهوري سالم و شفاف برگزار شود، سيف الاسلام شانس زيادي براي رياست جمهوري دارد.
از سوي ديگر بايد گفت اين روزها فشارهاي اقتصادي زيادي بر مردم ليبي وارد شده و مشكلات امنيتي باعث شده است مردم به هر چيزي براي نجات چنگ بزنند، اين فشارها ممكن است باعث شود مردم هر لحظه گزينه هاي خود را تغيير دهند و البته بايد اعتراف كرد با توجه به قدرت قبايل در ليبي ،سيف الاسلام نيز طرفداراني دارد.
در هر صورت بايد گفت اين روزها اخبار ضد و نقيضي درخصوص سيف الاسلام و سرنوشت او منتشر مي شود. در حالي كه بوراس از نامزدي او خبر داده است، گردان ابوبكر كه قبلا سيف الاسلام زنداني آن بود و بعدا او را آزاد كرد، خبر نامزدي او را تكذيب و اعلام كرد در تماسي كه با سيف الاسلام داشت، او هرگونه اطلاع از نامزدي خود را تكذيب كرد.
از سوي ديگر معلوم نيست سيف الاسلام از زمان آزادي اش در كجاست، تاكنون در انظار عمومي ظاهر نشده و حتي برخي مي گويند او همچنان زنداني يا در حصر خانگي است اما اينكه چه گروهي او را زنداني كرده و اكنون كجاست، مشخص نيست. كارشناسان سياسي پيوسته اين سوال را مطرح مي كنند كه سيف الاسلام اكنون كجاست؟ آيا نمي تواند يك پيام صوتي يا ويديويي ضبط شده براي مردم بفرستد؟
حال با توجه به شرايط و گزينه هاي موجود براي اين منصب در ليبي، بايد گفت اگر رئيس جمهوري شدن سيف الاسلام در ليبي غير ممكن نباشد، بسيار دشوار خواهد بود مگر اينكه حوادث و تحولات جديد و پيش بيني نشده اي روي دهد و اوضاع را به طور كامل دگرگون كند.
خاورم **2041**1953*9122