اين فرودگاه در ضلع شمالي حوزه شهري و درحاشيه درياي خزر قرارگرفته است و طبق اسناد موجود ساخت آن به سال 1342 باز مي گردد و باند اين فرودگاه حدود هزار و 500 متر طول و 45 متر عرض دارد.
گزارش هاي رسمي گوياي اين واقعيت است كه وجود تعدادي از درختان بلند قامت و نيز تيرك هاي برق در مسيرهاي نشست و برخاست هواپيماها دراين فرودگاه باعث شده تا بسياري از پروازها در اين منطقه غيرفعال شود و اين وضعيت با نگراني خيلي از گردشگران ، مسافران و حتي شهروندان غرب مازندران همراه بوده است.
گفته مي شود سازمان هواپيمايي كشوري پس از سانحه هواپيماي اي تي آر متعلق به شركت هواپيمايي آسمان در بهمن ماه سال گذشته در ياسوج به خاطر وجود اين موانع به شركت هاي هواپيمايي فعال در رامسر اجازه نشست و برخاست را در شرائطي كه تعهد ريسك پذيري را تقبل كنند، مي دهد.
شركت هواپيمايي آسمان كه بيش از سه دهه در فرودگاه رامسر فعاليت دارد از پذيرفتن چنين تعهدي امتناع ورزيده و از 2 ماه گذشته تاكنون پروازهايي را كه در تمامي روزهاي هفته در مسيرهاي رفت و برگشت رامسر - مشهد ، رامسر- اهواز و رامسر- تهران داشت ، غيرفعال كرده است.
هم اكنون شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي در تمامي روزهاي هفته درمسير رفت و برگشت تهران - رامسر و روزهاي يكشنبه و چهارشنبه هم درمسير رفت و برگشت اصفهان - رامسر با هواپيماي 'ايران اير' پرواز دارد.
طبق آمار از 25 اسفندماه سال گذشته تا 12 فروردين ماه امسال ، وجود موانع و شرائط نامساعد جوي باعث شده تا حدود پنج سورتي پرواز مسير رفت و برگشت تهران - رامسر لغو شود كه اين وضعيت با نگراني شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران همراه بوده و اعلام كرده اند ادامه رويه ممكن است بزودي سبب تعطيلي اين پروازها شود.
از سوي ديگر جمعي از شهروندان ، مسافران و گردشگران در رامسر ، نبود انسجام ، بي برنامگي و ضعف مديريت را از مهم ترين علت هاي وجود چنين مشكلاتي در فرودگاه اين شهر گردشگرپذير مي دانند.
آنان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهارداشتند : مسئولان و متوليان امر دررفع جزئي موانع فرودگاه رامسر و آن اينكه برچيدن تعدادي درخت و تيرك هاي برق ناتوان و درمانده اند ، چطورمي توان اميدوار بود تا طرح ملي توسعه اين فرودگاه كه يكي از طرح هاي مصوب دولت نهم بوده بتوانند به طوركامل اجرا و به بهره برداري برسانند.
عمليات اجرايي اين طرح از حدود 10 سال پيش با حضور وقت راه و شهرسازي آغاز شد و قرار بود به مدت 2 سال به بهره برداري برسد اما اكنون با صرف بيش از هزار ميليارد ريال اين طرح هنوز به بهره برداري نرسيده است.
توسعه باند فرودگاه از يك هزار و 480 متر به 2هزار و 750 متر، ساخت ترمينال جديد ، ساختمان هاي جانبي ،اختصاص 40 هكتار زمين براي استقرار دستگاه كمك ناوبري و سالن ترانزيت از مهم ترين مشخصات اين طرح بوده است.
رامسر به سبب برخورداري از جاذبه هاي طبيعي ، تاريخي و گردشگري منحصر بفرد نظير جنگل ، دريا ، كوه ، جلگه ، اماكن اقامتي مانند هتل هاي قديم ، جديد ، كاخ موزه و آب هاي گرم معدني از ديرباز تاكنون به عنوان عروس شهرهاي ايران مطرح بوده است و اين ظرفيت ها، زمينه استقبال و اشتياق شمار انبوهي از مسافران ، گردشگران داخلي و حتي خارجي براي سرمايه گذاري و بهره مندي از امكانات اين شهر از طريق فرودگاه فراهم كرده است.
به عنوان نمونه در نوروز سال گذشته با برقراري حدود 172 سورتي پرواز شركت هواپيمايي آسمان دست كم 9 هزار نفر از طريق فرودگاه رامسر جا به جا شدند.
مديركل فرودگاه هاي مازندران روز پنجشنبه در اين باره به خبرنگارايرنا گفت : درگذشته بارها براي برچيدن درختان بلند قامت و تيرك هاي برق به عنوان موانع پروازي در مسير نشست و برخاست هواپيماها با مسئولان ذيربط نامه نگاري شد ولي اين پي گيري ها متاسفانه نتيجه اي نداشت.
سعدالله وطن خواه افزود : سازمان هواپيمايي كشوري نيز به عنوان يك سازمان نظارتي و حاكميتي در مكاتباتي به فرودگاه مازندران خواسته كه خلبان هواپيما هيچگاه نمي تواند چنين ريسكي را براي نشست و برخاست در فرودگاه رامسر بپذيرد و تازماني كه اين موانع برطرف نشود به شركت هاي هواپيمايي به جز آنكه تعهد ريسك پذيري از آن ها دريافت شود ، اجازه فعاليت دراين فرودگاه به آن ها داده نمي شود.
وي ميزان اعتبار مورد نياز براي رفع موانع فرودگاه رامسر را حدود پنج ميليارد ريال اعلام كرد و ادامه داد : درتوان شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران نيست كه چنين بودجه اي را تامين و دراين بخش هزينه كند.
اعمال نظارت بر كنترل فضاي فرودگاه ، نشست و برخاست و هدايت هواپيما در راه هاي هوايي و محدوده عملياتي فرودگاه با هدف تأمين امر بي خطرسازي پرواز براساس قانون جزو وظايف شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران است.
مديركل فرودگاه هاي مازندران گفت : نكته ديگرآنكه استانداري مازندران نيز تقبل كرده تا حدود يك ميليارد ريال از اين اعتبار مورد نياز را پرداخت كند و بقيه اين مبلغ نيز بنا به تاكيد استاندارمازندران قرارشده است در شوراي برنامه ريزي استان مصوب و بزودي براي اختصاص اين مبلغ در اين بخش در نظر گرفته شود.
وطن خواه افزود : ضمن آنكه روز گذشته در نشست شوراي اداري استان نيز با فرمانداررامسر ، مديرعامل شركت توزيع نيروي برق غرب مازندران و نيز مسئولان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري در مورد رفع موانع فرودگاه رامسر صحبت شد و وعده دادند بزودي آن را برطرف كنند.
وي ابراز اميدواري كرد كه يكي دو ماه آينده با پي گيري بيشتر اين موانع برطرف و شاهد از سرگيري پروازهاي شركت هواپيمايي آسمان در فرودگاه رامسر باشيم .
معاون هماهنگي و امور عمراني استاندار مازندران نيز خواستار تسريع در رفع موانع پروازي فرودگاه رامسر شد و از كم كاري مسئولان ذيربط در رفع اين موانع انتقاد كرد.
علي نبييان در گفت و گوي تلفني با خبرنگار ايرنا افزود : اين مشكلي نيست كه دولت نتواند از عهده رفع آن برآيد و شرمنده مردم و مسافران براي استفاده از ناوگان حمل و نقل هوايي در فرودگاه رامسر يا ديگر فرودگاه هاي اين استان شود.
شهرستان رامسر با جمعيتي دست كم 100 هزار نفر به علت برخورداري از جاذبه هاي طبيعي ، تاريخي و گردشگري منحصر بفرد نظير جنگل ، دريا ، كوه ، جلگه ، اماكن اقامتي مانند هتل هاي قديم ، جديد ، كاخ موزه و آب هاي گرم معدني از ديرباز تاكنون به عنوان عروس شهرهاي ايران مطرح بوده است.
كارشناسان معتقدند كه شبكه هاي حمل و نقل هوايي ظرفيتي است كه مي تواند در تقويت بنيه اقتصادي و بهبود فضاي كسب و كار تحول شگرفي ايجاد كند به گونه اي كه درچنين شرائطي زمينه سرمايه گذاري بخش خصوصي و توسعه پايدار به همراه داشته باشد.
7078 / 1602/1899
نوشهر- ايرنا - فرودگاه رامسر با قدمتي بيش از50 سال يكي از زيباترين فرودگاه هاي شمال كشور است اما امنيت پروازها در اين فرودگاه به علت وجود موانع درمسير باند نشست و برخاست هواپيماها مورد تهديد است.