بزرگی می گفت حضور دانش آموزان در مدارس نباید اجباری باشد، در گذشته یك روز كه مدرسه تعطیل می شد دانش آموزان عزا می گرفتند اما در حال حاضر یك روز كه تعطیل می شود جشن می گیرند.
براساس تقویم آموزشی وزارت آموزش و پرورش، كلاس های آموزشی مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی باید تا 28 اسفند برگزار و از 14 فروردین پس از تعطیلی 14 روزه فعالیت مجدد مدارس از سرگرفته شود.
اما چند سالی است دانش آموزان آنطور كه باید به این موضوع توجه نكردند و ناخواسته تعطیلات نوروزی به بیش از 20 روز رسیده است و سال به سال بر میزان تعطیلات نانوشته نوروزی افزوده می شود.
اكثریت دانش آموزان در استان فارس 22 اسفند 1396 با مدارس خداحافظی كردند و به رغم تاكید مدیران آموزش و پرورش استان مبنی بر باز بودن مدارس از صبح 14 فروردین به مدرسه نیامدند.
18 فروردین پس از گذشت 25 روز كلاس های درس به حالت عادی خود بازگشت و دانش آموزان در مدارس حاضر شدند.
بخشی از این بی توجهی به تقویم آموزشی به خانواده ها بازمی گردد، شاید اگر خانواده ها تاكید و توجه بیشتری به امر آموزش فرزندان خود داشتند اجازه نمی دادند فرصت سوزی شود و مطابق تقویم آموزشی فرزندان خود را برای رفتن به مدارس تشویق می كردند.
از سویی دیگر وزارت آموزش و پرورش نیز می توانست با اتخاذ سیاست ها و مشوق هایی دانش آموزان را به مدرسه بكشاند، سیاستگذاری ها باید به نحوی باشد تا دانش آموزان را عاشق تربیت كند و حضور در مدرسه به دغدغه آنان تبدیل شود نه اینكه با اجبار به مدرسه كشانده شوند.
مدرسه با نام خانه دوم برای دانش آموزان و جامعه ما شناخته شده است اما باید دید چرا دانش آموزان از خانه دوم خود فراری هستند.
**دلیل یك دانش آموز برای نرفتن به مدرسه
یكی از دانش آموزان مقطع متوسطه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره دلایل دیر رفتن به مدرسه گفت: در مدرسه فضای شور و نشاط وجود ندارد، سختی گیری ها و امتحانات بیش از اندازه ما را خسته كرده است.
وی افزود: من و همكلاسی هایم منتظر تعطیلی مدرسه هستیم و از هر فرصتی برای نرفتن به مدرسه استفاده می كنیم، البته معلمان هم از نیامدن دانش آموزان خوشحال هستند.
این دانش آموز كلاس یازدهم ادامه داد: فضای مدرسه برای ما خسته كننده است، شوق و انگیزه ای برای حضور در مدرسه نداریم، هرچند درس هایم را به خوبی می خوانم و رتبه دوم مدرسه هستم و درس ها را به خوبی آموخته ام اما زمانی خوشحالم كه معلم به مدرسه نیامده باشد و بتوانم زودتر از مدرسه به خانه بیایم.
وی اضافه كرد: پس از امتحانات بهمن خستگی همچنان در وجودمان بود و به همین دلیل زودتر از تعطیلات نوروزی مدرسه را تعطیل كردیم.
**لزوم همراهی اولیا برای حضور بموقع دانش آموزان در مدرسه
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان فارس در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: نیامدن دانش آموزان به مدارس منحصر به امسال یا سال گذشته نیست، كشور ما سالیان زیادی است با این موضوع مواجه است.
فرهاد اسماعیلی افزود: هنوز آمار دقیقی از اینكه چند درصد از دانش آموزان چند روز قبل از عید نوروز و چند روز بعد از آن به مدرسه نیامدند نداریم.
وی ادامه داد: مدارس استان فارس تا 28 اسفند 1396 باز بود و مدیر و معلمان و تعدادی از دانش آموزان در مدرسه حضور داشتند و از 14 فروردین سال جاری نیز همین وضعیت را شاهد بودیم و مدارس تعطیل نبود.
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان فارس گفت: در این ایام در برخی از مدارس نیز 95 درصد دانش آموزان در مدرسه حاضر بودند و تدریس نیز صورت گرفته است.
اسماعیلی به علل حضور نیافتن دانش آموزان در مدرسه چند روز قبل از عید نوروز و چند روز بعد از آن اشاره كرد و افزود: یكی از علت ها، واقع شدن تعطیلی ها در بین هفته است چون وقتی تعطیلی از اوایل هفته خارج و به دوشنبه و سه شنبه نزدیك شد با چنین مسایلی مواجه می شویم.
وی ادامه داد: نبود برنامه ریزی مناسب برای زمان سفر یكی دیگر از علت های دیگر این موضوع است، به عنوان مثال در روز چهاردهم فروردین برخی دانش آموزان نیمه روز به مدرسه آمدند و تازه از مسافرت رسیده و خسته بودند.
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان فارس گفت: آموزش و پرورش همواره بر حضور بموقع دانش آموزان در مدارس تاكید داشته و مدیران مدارس با دانش آموزان خاطی براساس مقررات برخورد می كنند اما لازم است در این زمینه اولیا با ما همراه شوند تا فرصت های آموزشی از دست نرود.
اسماعیلی افزود: یكی از راه ها برای حل این مساله ، اجازه دادن به مدیران مدارس برای برخوردهای قانونی و انضباطی است كه این اختیارات داده شده اما نیاز است این كار از طریق رسانه ها حمایت شود تا اولیای دانش آموزان آگاه شوند و بدانند جبران از دست رفتن یك روز آموزشی بسیار سخت است.
وی ادامه داد: همچنین هر چه روش های تدریس را فعال كنیم شاید میل دانش آموزان به مدرسه بیشتر شود.
وی اضافه كرد: در حال حاضر میل دانش آموزان به ورزش زیاد است چون فعالیت بدنی و مهارتی است، اگر دانش آموزان درس ها را عملی تر یاد بگیرند و روش های تدریس فعال تر شود و دانش آموزان در تدریس مشاركت بیشتری داشته باشند میل آنان به حضور در مدرسه افزایش می یابد.
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان فارس گفت: برای این كار آموزش های بیشتری نیاز است كه نیاز به اعتبارات دارد.
اسماعیلی اظهاركرد: امروز روش های تدریس فعال را نمی توان در كتاب خواندن به معلمان آموزش داد، باید متناسب ها با واقعیت كلاس ها تدریس را آموزش دهیم.
وی ادامه داد: كلاس های درس بالای 35 نفر است و برخی روش های تدریس فعال كه در كتاب ها می بینیم خیلی كاربردی نیست.
اسماعیلی گفت: برای به روز كردن روش های تدریس گام بر می داریم و چهارم و پنجم اردیبهشت سال جاری در بحث روش های تدریس دوره های ویژه ای با حضور استادان خبره خواهیم داشت.
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان فارس گفت: یكی از گزینه ها برای افزایش میل دانش آموزان به حضور در مدرسه این است كه مدرسه می تواند در هفته های آخر سال به سمت شاداب سازی برود كه اردوهای درون مدرسه ای جزو این امور است.
اسماعیلی افزود: البته نباید قصد ما تنها حفظ دانش آموز در آن ایام باشد، باید سازو كارهای این مدلی اتفاق بیفتد كه این موضوع نیاز به اعتبارات و آموزش های خاص دارد تا آموزش و پرورش به این سمت برود.
**اقدامات فرهنگی لازمه مقابله با تعطیلات نانوشته
مسعود رضایی نایب رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: پیش از نوروز تعطیلی رسمی نداریم اما مدارس، دانش آموزان و خانواده ها معمولا خودشان مقید به رعایت این موضوع نمی دانند و شاهد تعطیلات نانوشته هستیم.
وی افزود: هرساله مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام می كنند مدارس تا پایان سال باز است اما می بینیم از 22 و 23 اسفند مدارس تعطیل یا نیمه تعطیل می شوند و راهكاری برای كنترل این موضوع نیست كه مدارس به تعطیلی كشیده نشود.
وی ادامه داد: این موضوع به فرهنگ ما برمی گردد كه عادت كردیم وقتی تعطیلی در پیش است كمی زودتر به پیشواز آن می رویم.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: باید روی این موضوع كار فرهنگی صورت بگیرد تا مردم مقید شوند قانون را رعایت كنند.
رضایی اظهاركرد: یك مشكل نیز به بحث آموزش بازمی گردد، در گذشته آموزش یك مقدار همراه با تحكم و جنبه امریه بود و معلمان را مقید می كردند و معلمان نیز دانش آموزان را مقید می كردند و امتحانی می گذاشتند تا دانش آموزان به مدرسه كشانده شوند.
وی ادامه داد: اما متاسفانه اختیارات برگزاری امتحانات گرفته شده و توصیه می شود از دانش آموزان امتحان زیادی گرفته نشود.
نایب رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان كرد: آموزش و پرورش باید راهكاری در این زمینه اتخاذ كند تا از تعطیلات غیررسمی جلوگیری شود.
رضایی در ادامه به طرح ساماندهی تعطیلات كشور اشاره كرد و گفت: این طرح در دستور كار كمیسیون اجتماعی مجلس قرار دارد و قرار است طرح جامع تری در این زمینه تهیه شود.
وی افزود: تعطیلات نوروزی در كشور ما به دلیل اینكه در یك جا جمع شده، چشمگیرتر است وگرنه تعطیلات در ایران بیشتر از كشورهای دیگر نیست.
وی ادامه داد: برای تقسیم تعطیلات در طول سال نیازمند اقدامات فرهنگی هستیم تا این موضوع در بین مردم جا انداخته شود.
وی اضافه كرد: در خصوص تقسیم تعطیلات با توجه به فرهنگ ما باید چاره ای اندیشیده شود و قانونی نوشته شود تا مردم نیز مقید به رعایت آن باشند.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تعطیلی ها از 29 اسفند تا 13 فروردین هم باشد اشكالی ندارد اما نباید تعطیلات ناخواسته و نانوشته داشته باشیم.
با همه این تفاسیر نیازمند یك چاره اندیشی دقیق برای مقابله با تعطیلات نانوشته به خصوص تعطیلات نانوشته در روزهای منتهی به نوروز و پس از آن هستیم كه این چاره اندیشی عزم خانواده ها و مسئولان آموزش و پرورش را می طلبد.
9254 /1876
شیراز-ایرنا- 22 اسفند سال 1396 كه رسید همانند سال های پیش، دانش آموزان دیگر به مدرسه نیامدند و مدارس ناخواسته فعالیت آموزشی را تعطیل كردند و تعطیلات نوروزی بیش از آن شد كه در تقویم رسمی كشور نوشته شده است.