۲۲ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۵۶
کد خبر: 82883276
T T
۰ نفر

سه هكتار اراضي تالاب انزلي رفع تصرف شد

۲۲ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۵۶
کد خبر: 82883276
سه هكتار  اراضي تالاب انزلي رفع تصرف شد

انزلي-ايرنا- رييس اداره حفاظت محيط زيست بندرانزلي از جلوگيري از تصرف افزون بر سه هكتار اراضي تالاب بين المللي انزلي و توقيف يك دستگاه بيل ميكانيكي و تراكتور و معرفي 6 تن از متخلفان به مراجع قضايي خبر داد.

احسان هادي پور غروب سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اعلام اين خبر اظهار كرد: در گشت مشترك محيط زيست و نيروي انتظامي يك دستگاه تراكتور هنگام تخريب محيط زيست در اراضي تالاب بين المللي انزلي توقيف و با اخذ دستور قضايي به پاركينگ منتقل شد .
وي افزود: دو نفر از متخلفان و متصرفان اراضي تالابي نيز دستگير و به مراجع قضايي معرفي شدند.
هادي پورعلت اصلي اينگونه تخلفات و تصرف در منابع طبيعي و ملي را پايين رفتن سطح آب تالاب بين المللي انزلي و فرصت طلبي برخي افراد سودجو جهت منافع شخصي عنوان و تصريح كرد : روز گذشته نيز يك دستگاه بيل ميكانيكي كه اقدام به تصرف اراضي تالاب انزلي كرده بود توقيف و چهار متخلف هم پس از دستگيري و تشكيل پرونده به مراجع قضايي معرفي شدند.
وي با اظهار تشكر از فرمانده نيروي انتظامي شهرستان و دادستان بندرانزلي تاكيد كرد: اداره حفاظت محيط زيست شهرستان بندرانزلي با وجود همه مشكلات و تهديدات گوناگون ، با تمام توان در برابر دست بردن سودجويان به اراضي ملي و منابع طبيعي ايستاده و از هيچ كوششي براي رفع اين معضل فروگذار نمي كند.
رييس اداره حفاظت محيط زيست انزلي اظهار كرد: از تمام شهروندان و علاقه مندان به حفظ محيط زيست و طبيعت تقاضا داريم در صورت مشاهده هرگونه تخلف و تصرف در حوزه تالاب انزلي را به محيط زيست انزلي اطلاع داده تا سريعا نسبت به رفع تصرف و برخورد با متخلفان اقدام شود.
به گزارش ايرنا، تالاب انزلي به وسعت حدود 200 كيلومتر مربع در محدوده شهرستان هاي انزلي، رشت و صعومه سرا قرار دارد. اين تالاب نقش مهمي در زيست بوم گيلان و كشور داشته، مهار كننده سيل هاي ويرانگر و تعديل كننده آب و هواي منطقه و زيستگاه گونه هاي زيادي از آبزيان، پرندگان و گياهان است. اين تالاب سال 1354 در فهرست تالاب هاي بين المللي رامسر به ثبت رسيد .
علاوه بر تاثيرات اقليمي، تالاب انزلي از مراكز مهم جذب گردشگر گيلان محسوب مي شود و معيشت جمعيت قابل توجهي از ساكنان حاشيه تالاب به لحاظ كشاورزي، صيادي و تامين مواد اوليه صنايع دستي به حيات آن وابسته است.
فاضلاب هاي صنعتي، خانگي،بيمارستاني، ضايعات كشتارگاهي ، سموم كشاورزي، پسماندها و نخاله ها ، گياهان مهاجمي چون آزولا و سنبل آبي ، تصرف اراضي و ساخت و ساز در حريم تالاب، آتش زدن نيزارها با هدف تصرف، ورود رسوبات از رودخانه ها و انتقال آلودگي از دريا حيات تالاب انزلي را به شدت به خطر انداخته است.
اين معضلات تالاب انزلي را سال 1993 در فهرست تالاب هاي در معرض خطر (مونترو) قرار داد.
براي حفظ بقاي اين تالاب ارزشمند ، مديريت پسماند، مديريت پساب، مديريت رسوب، كاشت درخت در حوزه آبريز تالاب و جلوگيري از ورود رسوبات بيشتر به تالاب، جلوگيري از ورود پسماند به رودخانه ها و درياي خزر، جلوگيري از ورود پساب هاي گوناگون از طريق ساخت تصفيه خانه فاضلاب ، جلوگيري از تعدي افراد به حريم تالاب و تصرف اراضي تالابي، جلوگيري از برداشت بي رويه آب از تالاب و رعايت حقابه تالاب بايد به جد پيگيري شود.
7471 /6030