۲۲ فروردین ۱۳۹۷، ۲۰:۵۵
کد خبر: 82884139
T T
۰ نفر

طرح جمع آوری بخار بنزین در جایگاه های سوخت اجرا می شود

۲۲ فروردین ۱۳۹۷، ۲۰:۵۵
کد خبر: 82884139
طرح جمع آوری بخار بنزین در جایگاه های سوخت اجرا می شود

اصفهان- ایرنا- مدیر عامل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از اجرای طرح زیست محیطی جمع آوری بخار بنزین در جایگاه های عرضه سوخت كشور در سال جاری خبر داد.

' سید محمدرضا موسوی خواه ' روز چهارشنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اصفهان بیان كرد: برای اجرای این طرح با بانك تجارت و چند سرمایه گذار مذاكره شده است و فراخوان مشاركت در اجرای این طرح، اردیبهشت امسال اعلام می شود.
مدیر عامل شركت ملی پخش فراورده های نفتی ایران افزود: این طرح در كلانشهرها و شهرهای بزرگ و پر تردد با هدف كاهش آلودگی هوا از طریق نصب سیستم های جمع آوری بخار بنزین در جایگاه های سوخت اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینكه این طرح هزینه ای را به دولت و جایگاه های عرضه سوخت تحمیل نمی كند، تصریح كرد: با اجرای طرح یاد شده، به ازای هر یكهزار لیتر بنزین سوختگیری شده بین 2 تا 2.5 لیتر بخار بنزین استحصال و به این سوخت تبدیل می شود.
موسوی خواه، مدت قرارداد اجرای این طرح را 15 سال اعلام كرد و افزود: باتوجه به میزان فروش بنزین و استحصال بخار این سوخت، بخشی از درآمد حاصل از فروش بنزین به سرمایه گذار بر می گردد.

*** افزایش مصرف بنزین در نوروز 97 بی سابقه بود
مدیرعامل شركت ملی پخش فراورده های نفتی ایران افزایش 13.3 درصدی مصرف سوخت در نوروز امسال را بی سابقه دانست و گفت: در نوروز امسال میزان مصرف بنزین كشور در یك روز از مرز 116 میلیون لیتر عبور كرد كه این میزان مصرف سوخت در یك روز بی سابقه بود.
وی با اشاره به توزیع متوسط روزانه یكصد میلیون لیتر بنزین در كشور طی نوروز امسال افزود: این كار با تلاش همه دست اندركاران بدون هیچ مشكلی در سراسر كشور انجام شد.

*** توسعه شركت های صاحب صلاحیت زنجیره ای انجام نمی شود
موسوی خواه همچنین درباره طرح برندینگ و شركت های زنجیره ای نیز گفت: با توجه به تعهدی كه به نمایندگان مجلس داده ایم، اكنون طرح توسعه شركت های زنجیره ای را اجرا نمی كنیم.
وی افزود: در زمان حاضر حدود 20 درصد سوخت بنزین و 12 درصد سوخت نفتگاز در كشور توسط این شركت ها توزیع می شود.
مدیرعامل شركت ملی پخش فراورده های نفتی ایران درباره برگزاری مسئولان این شركت با جایگاه داران عرضه سوخت استان اصفهان هم گفت: ایجاد شركت های زنجیره ای كه یكی از دغدغه های
آنها بود در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و در این پیوند به آنها توضیحات لازم ارائه شد.
وی با تاكید بر اینكه هیچكس اجازه ندارد كسی را مجبور به ورود به كسب و كار جدیدی كند یا مانع كسب و كار دیگران شود، گفت: هیچ اجباری برای جایگاه داران و بخش حمل و نقل جهت ورود به شركت های زنجیره ای وجود ندارد.

*** عرضه سوخت یورو 4 در مسیرهای مواصلاتی كشور
مدیر عامل شركت ملی پخش فراورده های نفتی ایران همچنین با اشاره به توزیع روزانه 26 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در هشت كلانشهر كشور گفت: به زودی برای عرضه سوخت نفت گاز (گازوئیل) یورو 4 در همه مسیرهای موصلاتی كشور نیز اقدام می كنیم.
وی با اشاره به بهره گیری از ظرفیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای عرضه بنزین یورو 4 در كشور افزود: این پالایشگاه یكی از شاهكارهای بی نظیر جمهوری اسلامی است كه به دست صنعتگران داخلی احداث شده و در حال تجهیز و تكمیل است.
موسوی خواه با بیان اینكه تولید روزانه 24 میلیون لیتر بنزین یورو 4 با بهره برداری از فاز دوم آن به زودی محقق می شود، اظهار امیدواری كرد كه در سال جاری شاهد بهره برداری از همه فازهای این پالایشگاه باشیم.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس در استان هرمزگان به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی خاورمیانه به شمار می رود و دارای ظرفیت روزانه 360 هزار بشكه در قالب سه فاز 120 هزار بشكه ای است.
وی خاطرنشان كرد: امسال توزیع بنزین یورو 4 علاوه بر كلانشهرها در 15 شهر دیگر نیز انجام خواهد شد.
وی درباره آلودگی هوا در كلانشهرها نیز بیان كرد: بخشی این موضوع ممكن است به سوخت مربوط باشد اما هیچ ربطی به استاندارد بودن بنزین و نفت گاز توزیع شده توسط شركت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ندارد.
وی توضیح داد: بیشترین آلایندگی در كلانشهری مانند تهران به ذرات معلق با قطر 2 و 10 میكرون به بالا مربوط است كه ناشی از احتراق ناقص می باشد.
مدیرعامل شركت ملی پخش فراورده های نفتی ایران درباره توسعه جایگاه های تك سكو و كوچك عرضه سوخت در كشور نیز گفت: اصفهان پیشتاز ایجاد این نوع جایگاه ها است.
وی با تاكید بر اینكه ایجاد جایگاه های سوخت تك سكو اقدام خوبی بویژه در كلانشهرهاست، تصریح كرد: در شهرهای كوچك، جایگاه های عرضه سوخت به اندازه كافی وجود دارد اما در مناطقی كه با كمبود جایگاه مواجه هستیم باید جایگاه های تك سكو ایجاد كنیم.
وی تاكید كرد: حق شهروندان است كه جایگاه های عرضه سوخت در نزدیك ترین فاصله به آنها باشد و برای سوختگیری وسایل نقلیه خود نیازی به تردد یا صرف هزینه و وقت زیاد نداشته باشند.
در زمان حاضر نزدیك به 20 جایگاه تك سكوی عرضه بنزین در كلانشهر اصفهان فعال است.
موسوی خواه درباره سفر امروز خود به اصفهان نیز گفت: در این سفر ضمن دیدار با جایگاه داران عرضه سوخت در اصفهان از نزدیك با مشكلات آنها آشنا شدیم و در صددیم كه با همه جایگاه داران در سراسر كشور دیدار نزدیك داشته باشیم.
سه هزار و 600 جایگاه عرضه سوخت در سطح كشور وجود دارد و روزانه به طور متوسط بیش از 80 میلیون لیتر بنزین در كشور مصرف می شود.
ت/3011 / 2093
۰ نفر