۲۷ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۵۰
کد خبر: 82887436
T T
۰ نفر

حكايت يك شكايت و بافت تاريخي شيراز

۲۷ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۵۰
کد خبر: 82887436
حكايت يك شكايت و بافت تاريخي شيراز

شيراز- ايرنا - دبير انجمن معماران ايران طرح و شرح كه يك سازمان غير دولتي است مي گويد: چون به اقدامات تخريبي در بافت تاريخي شيراز اعتراض كردم، مرا كتك زدند و ازاين بابت شكايت كرده ام.

عليرضا گل گلي دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اعلام كرد: با ديدن ماشين آلات سنگين و تخريب سقف خانه اي در بافت تاريخي شيراز و براي جلوگيري از اين اقدام، پيش رفتم و نسبت به اين كار اعتراض كردم كه تخريب كنندگان مرا كتك زدند.
بنا به گفته او اين رخداد 23 اسفند 96 رخ داد و عده اي كه خود را منتسب به مجري طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ (ع) معرفي كردند با ماشين آلات سنگين در حال تخريب خانه اي در محدوده شرقي حرم مطهر و گذر اسكندريه واقع در بافت تاريخي شهر شيراز بودند.
گل گلي اظهار كرد: من به صورت اتفاقي و در راه مراجعه به ساختمان شوراي شهر شيراز با اين اتفاق روبه رو شدم و به اين تخريب اعتراض كردم اما از قسمت مچ دست،سر، گردن و صورت به من آسيب رساندند.
در پي اين اقدام، ماموران كلانتري 13 عباسي شيراز در محل حضور يافتند و صورتجلسه نوشتند و شكايت از طرف دبير انجمن معماران ايران طرح و شرح، تنظيم شد.
ن ب، فردي است كه در صورتجلسه كلانتري 13 عباسي اسم او به عنوان كسي نوشته شده كه دبيركل انجمن معماران ايران طرح و شرح را كتك زده است اما اين فرد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: اين ماجرا صحت ندارد و كاملا اين موضوع را تكذيب مي كنم و اگر شكايتي شده باشد مجموعه حقوقي حرم مطهر آن را پيگيري خواهد كرد.

** كميسيون اصل 90 و تخريب خانه هاي تاريخي شيراز
كميسيون اصل 90 قانون اساسي مجلس شوراي اسلامي در نامه اي از توليت آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) خواسته نماينده اين آستان در جلسه كميته فرهنگي اين كميسيون كه سه شنبه 28 فروردين 97 با هدف طرح و بررسي شكايت شهروندان و تشكل هاي مردم نهاد شيراز نسبت به تخريب خانه هاي ميراثي از جمله خانه هاي تاريخي سليمي و منتصري در طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع) تشكيل مي شود حضور پيدا كند.
اين نامه به امضاي محمدرضا امير حسنخاني نائب رئيس كميسيون اصل 90 قانون اساسي مجلس شوراي اسلامي رسيده است.
دو خانه تاريخي ثبت ملي شده سليمي و منتصري اوايل اسفند 96 به صورت شبانه تخريب شدند كه سازمان ميراث فرهنگي كشور اعلام كرد مجري طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ (ع) اين تخريب ها را انجام داده است.
اين سازمان همچنين اعلام كرد: اقدام هاي تخريبي در سالهاي گذشته نيز صورت گرفته بود.
مسئولان اداره كل ميراث فرهنگي فارس اعلام كرده اند كار تخريب خانه هاي تاريخي شيراز خلاف قانون بوده است.
معاون اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان فارس پيشتر اعلام كرد: حدود 9 سال قبل طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ (ع) با مشخص شدن مشاور مطرح و در نهايت مشروط به حفظ ميراث تاريخي مجاور حرم شد و مسئولان و مشاوران اين طرح تعهد دادند كه هيچ خانه تاريخي تخريب نخواهد شد.
عبدالرضا نصيري افزود:عملا ما از طرح توسعه اي كه در حال انجام است كاملا بي خبر هستيم ، دو خانه تاريخي نيز در سال 93 و يك خانه در سال 90 توسط همين مجري بصورت غيرقانوني تخريب شد ولي پيگيري هاي قضايي در خصوص هيچكدام تاكنون به نتيجه اي نرسيد و عملا مشخص نيست تخريب هايي كه انجام مي شود براساس چه طرح و قانوني است.
فرماندار شيراز در اين باره گفت: همه بايد از تخريب ميراث اين شهر متاثر باشيم، اداره كل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري وظيفه حفظ ميراث را دارد شايد نتواند با برخي افراد و نهادها در اين شهر مقابله كند ولي بايد شكايت خود را از مسير قانوني دنبال و بر آن پافشاري و نتايج را نيز به مردم اعلام كند.
حيدر عاليشوندي با اشاره به اينكه از دادستان شيراز درخواست پيگيري قانوني اين موضوع را داشته ايم و كتبا هم درخواست خود را ارسال خواهيم كرد افزود: از سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري تقاضا داريم كه طرح تفصيلي اين محدوده را آماده كند كه تكليف شهرداري ، متوليان حرم مطهر و ساير دستگاه ها نيز مشخص شود.
وي بيان كرد:تخلفي شكل گرفته كه بايد تحقيقات انجام شود و ما نيز نتايج پيگيري ها را در اختيار شهروندان خواهيم گذاشت.
مديركل دفتر فني استانداري فارس گفت: طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ (ع) كه در حال اجرا است براساس طرح مصوب شده نيست و مشخص نيست مجموعه توليت حرم مطهر شاهچراغ(ع) بر چه اساسي در حال انجام اين اقدامات است.
اميرحسين جمشيدي در جلسه شوراي شهر شيراز افزود: شوراي عالي شهرسازي در طرح مصوب تاكيد كرده كه جداره هاي بافت تاريخي بايد حفظ شود در حالي كه تاكنون چند مورد كاملا تخريب شده است.
براساس آمارهايي كه پيشتر اعلام شده، تعداد كل خانه هاي تاريخي شناسايي شده در استان فارس و شهر شيراز به ترتيب 700 و 350 مورد است كه از اين تعداد 310 خانه در استان فارس و 281 خانه در شهر شيراز ثبت ملي شده است.
پيگيري خبرنگار ايرنا براي گفت و گو با مسئولان مربوط در حرم مطهر شاهچراغ (ع) همانند دفعات قبل به دليل همكاري نكردن آنان بي نتيجه ماند.
9873 / 1876