۲۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۲۹
کد خبر: 82887749
T T
۰ نفر
اردك ماهي ها به احياي اكوسيستم 'درياچه نئور' اردبيل كمك مي كنند

اردبيل- ايرنا- مديركل حفاظت محيط ‌زيست استان اردبيل گفت: تاكنون براي مبارزه با گونه مهاجم كاراس واحياي اكوسيستم درپاچه نئور 17 هزارو 500 قطعه اردك ماهي در اين درياچه رها سازي شده است.

محمد خداپرست روز دوشنبه در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا افزود: با نظر مشاور و كارشناسان پارسال 2 هزارو 500 قطعه و امسال نيز 15 هزار قطعه اردك ماهي براي احياي درياچه نئور رها سازي شده است.
وي اظهار كرد: چرخه زيست محيطي درياچه نئور مطابق نظر مشاور اصلاح و اجرا شده و با توجه به موفقيت هاي بدست آمده در آستانه دستيابي به كنترل ماهي مهاجم كاراس در نئور هستيم.
وي با اشاره به اينكه از سال هاي گذشته چرخه ‌زيست ‌محيطي درياچه با ورود ماهي مهاجم كاراس دچار اختلال شده بود، بيان كرد: از سال 93 مطالعه چگونگي مقابله با اين اختلال به پژوهشكده آبزي آب هاي داخلي ايران داده شد تا راهكارهاي احياي اين درياچه منحصر بفرد را انجام دهد.
وي اضافه كرد: بعد از بررسي كارشناسي و علمي، اين پژوهشكده 2 راهكار پيشنهاد داد كه يكي حذف فيزيكي با استفاده از تور و ديگري مبارزه بيولوژيكي با گونه مهاجم بود.
وي ادامه داد: از پارسال پاكسازي فيزيكي با همكاري افراد بومي و همچنين مبارزه بيولوژيكي با استفاده از اردك ماهي در برابر گونه مهاجم انجام شده تا با تغذيه از گونه مهاجم كاراس جمعيت اين گونه كاهش يابد.
خداپرست با بيان اينكه با رها سازي 2 هزارو 500 قطعه اردك ماهي در سال گذشته درياچه رصد و پايش شد، افزود: بعد از مدتي در بررسي اردك ماهي هاي رها سازي شده مشاهد شد كه اين ماهي ها رشد قابل قبولي داشته و حتي از شكم آنها ماهي گونه مهاجم كاراس نيز پيدا شد.
مديركل حفاظت محيط ‌زيست استان اردبيل با اشاره به اينكه اردك ماهي گونه مهاجم است، گفت: در آخرين نمونه برداري از اردك ماهي هاي رها شده در درياچه نئور مشاهده شد كه طول بعضي از آنها به 30 سانتيمتر نيز رسيده است.
وي اظهار كرد: اگردر يخبندان زمستان اردك ماهي ها دوام آورده و در درياچه باقي و تكثير شوند مي توان با قاطعيت گفت كه اين طرح موفق بوده و كاراس مهاجم در آستانه كنترل بوده و چرخه زيست محيطي درياچه نئوراصلاح شده است.
وي ارزش غذايي و قيمت اردك ماهي هاي رها سازي شده در درياچه نئور را بيشتر از ماهي قزل آلاي رنگين كمان ذكر كرد و گفت: با تعادل سازي اكوسيستم طبعيت و جمعيت ماهي كاراس در درياچه مي توان در آينده حتي ماهي قزل‌ آلاي رنگين‌كمان كه زماني در درياچه پرورش مي يافت دوباره رها سازي كرد اما اولويت در اين درياچه پرورش اردك ماهي مي باشد.
وي بيان كرد: با پرورش و افزايش جمعيت اردك ماهي و در آينده احتمالا قزل آلا زيرساخت ‌هاي گردشگري منطقه بهبود يافته و علاقمندان به صيد ماهي با قلاب مي‌ توانند به منطقه سفر كنند.
درياچه نئور در 48 كيلومتري جنوب شرقي اردبيل به ‌طرف خلخال در يكي از دره ‌هاي كوهستان باغرو در ارتفاع 2500 متري از سطح دريا قرار دارد. مساحت آن بيش از 210 هكتار بوده و مشتمل بر 2 درياچه كوچك و بزرگ است كه در فصل بهار به هم مي‌پيوندند و درياچه واحدي را با عمق متوسط 5 متر بوجود مي آورندست.
بارندگي مناسب و وجود چشمه‌هاي فراوان سبب پايداري وضعيت درياچه شده ضمن آنكه هواي مطبوع منطقه زمينه بسيار مناسبي براي جذب گردشگر به ويژه در اوقات گرم سال را فراهم كرده است .
محدوده درياچه نئور به دليل ضوابط خاص موجود بر اين منطقه به‌عنوان يك منطقه حفاظت شده زيست‌محيطي تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست قرار دارد و شكار هر گونه پرنده آبي در اين درياچه ممنوع است.
/6016/6130