نتایج موفقیت‌آمیز مبارزه با گونه مهاجم کاراس در تالاب نئور

اردبیل - ایرنا - مدیرکل محیط زیست استان اردبیل از اجرای موفقیت‌آمیز طرح مبارزه با کاراس در تالاب نئور خبر داد و گفت: مبارزه فیزیکی و بیولوژیک منجر به کاهش قابل ملاحظه این گونه مهاجم و افزایش اردک ماهی در این تالاب شده است.

حسن قاسم‌پور روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا به بهبود شرایط تالاب نئور اشاره کرد و افزود: با اقداماتی که از سال گذشته در این تالاب در دستور کار قرار گرفت، شرایط نئور بهبود یافته و کفه ترازو به نفع محیط زیست و طرح احیا شده است.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل یادآورشد: از حدود ۱۲ سال قبل طرح احیای این تالاب نوشته شده بود و اجرا می‌شد اما این برنامه از سال گذشته با شدت بیشتری اجرا شد که تاکنون نتایج امیدبخشی داشته است.

وی با بیان اینکه طرح احیای تالاب نئور در ۲ بخش مبارزه فیزیکی و بیولوژیکی در حال اجراست، ادامه داد: از نظر حجمی پارسال چندین برابر سال‌های قبل از نظر تعداد تور و تعداد و اندازه ماهی ، گونه مهاجم کاراس از تالاب صید شد.

قاسم‌پور خاطرنشان کرد: پارسال ۴۸ هزار متر تورریزی و امسال ۵۲ هزار متر تورریزی شد ، نکته مهم این است که در سال‌های گذشته تالاب در ماه‌های مرداد و شهریور پاکسازی می‌شد اما از سال گذشته در ماه‌های اردیبهشت و خرداد و در واقع قبل از تخم‌ریزی صید شد ، ضمن اینکه در شهریورماه هم یک دوره صید و پاکسازی تالاب را خواهیم داشت.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل از کاهش شدید گونه مهاجم کاراس در تالاب خبر داد و اضافه کرد: نکته مثبت دیگر افزایش شدید اردک ماهی در تالاب است که دشمن طبیعی کاراس است ، برای مثال اگر در سال‌های گذشته ۱۰ عدد اردک ماهی در تور می‌افتاد امسال ۲ هزار اردک ماهی در تور مشاهده شد که همه آنها متولد پارسال هستند.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته با توجه به حجم بالای کاراس فضا برای رشد و نمو اردک ماهی فراهم نمی‌شد اما مبارزه فیزیکی باعث شده که همزمان با کاهش شدید کاراس شرایط برای اردک ماهی مساعد شده و کفه ترازو به نفع این گونه شده است ، در واقع مبارزه بیولوژیک توسط دشمن طبیعی به نحو احسن در حال انجام است.

قاسم‌پور در عین حال گفت: نباید فراموش کرد که با وجود این اقدامات گونه کاراس از بین نخواهد رفت و ولی در حالت اقلیت می‌گیرد و شرایط بهبود خواهد داشت.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل در خصوص دغدغه‌های موجود در استان مبنی بر پرورش قزل‌آلا در تالاب اظهار کرد: اردک ماهی هم گران‌تر از قزل‌آلاست و هم پروتئین بیشتری نسبت به قزل‌آلا دارد و از نظر اقتصادی هم پرورش آن در مقایسه با قزل‌آلا به صرفه‌تر است.

وی یادآورشد: تدابیر شدید حفاظتی در تالاب در حال اجراست و محیط‌بانان سازمان محیط زیست استان در منطقه حضور دارند و من قول می‌دهم طی ۲ تا سه سال تعداد اردک ماهی در تالاب به‌قدری افزایش خواهد یافت که به ماهیگیران برای تفریح و ماهیگیری با تور و قلاب هم مجوز می‌دهیم.

قاسم‌پور همچنین در خصوص نقش فضولات حیوانی در بار آلی تالاب اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: قبلا این تصور وجود داشت که فضولات حیوانی هم منجر به افزایش بار آلی تالاب شده و در آن اثرات منفی دارد اما مشاهدات و بررسی‌های کارشناسی این موضوع را تایید نکرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این تعداد دام در منطقه در گذشته هم وجود داشت بنابراین شرایط در مقایسه با گذشته تغییری نداشته است ، ضمن اینکه به نوعی تالاب خود پالایش هم می‌کند در نهایت مشخص شد که نقش فضولات حیوانی در بار آلی دریاچه ناچیز بوده و بخش اعظم بار آلی موجود در تالای ناشی از مرگ و میر و لاشه گونه مهاجم کاراس است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر طی سال‌های اخیر گیاهان آبزی مهاجم هم هم در تالاب رشد کرده که این هم بار آلی ایجاد می‌کند که پاکسازی آن هم در دستور کار سازمان قرار دارد.

وی یادآورشد: با توجه به اظهارات کارشناسان حاضر در اجرای این طرح سال گذشته به اندازه ۱۰ سال اخیر پاکسازی شده است و خوشبختانه نتیجه تلاش همکاران هم قابل مشاهده است و با قدرت این طرح را ادامه خواهیم داد.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل گفت: پاکسازی تالاب از گونه مهاجم کاراس به نوعی به صورت پایلوت در اردبیل اجرا می‌شود و این طرح در سایر تالاب‌های کشور هم حتی خارج از کشور هم قابلیت اجرا خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha