۲۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۰۲
کد خبر: 82889967
T T
۰ نفر

ظرفيت بي بديل مياندوآب در توليد و صادرات نهال

۲۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۰۲
کد خبر: 82889967
ظرفيت بي بديل مياندوآب در توليد و صادرات نهال

مهاباد- ايرنا- شهرستان مياندوآب با برخورداري از شرايط مساعد جوي و خاك حاصلخيز يكي از قطب هاي مهم توليد محصولات كشاورزي در آذربايجان غربي به شمار مي رود و طي سال هاي اخير در عرصه صادرات نهال نيز خوش درخشيده است.

به گزارش ايرنا ظرفيت هاي مرزي اين استان اينبار در خدمت بخش كشاورزي قرار گرفته و به صادرات بيش از يك ميليون دلاري نهال مياندوآب به كشورهاي همسايه انجاميده است.
وجود نهالستان هاي متعدد با ظرفيت توليد چشمگير در مياندوآب موجب شده است تا صادرات نهال هاي سيب، هلو، آلبالو، زردآلو، گيلاس، بادام، شليل و غيره به يكي از مزيت هاي اقتصادي اين شهرستان تبديل شود.
نهال كار نمونه مياندوآبي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا به دشواري هاي نهال كاري اشاره كرد و گفت: 2.5 سال براي كاشت و پرورش نهال زمان نياز است تا نهال كار بتواند محصول خود را به بازار عرضه كند.
به گفته 'نصرالله قاسمي' در هر هكتار 50 تا 60 هزار نهال ميوه قابل كاشت و پرورش است و به علت سختي كار و بالا بودن هزينه اكنون در 2 هكتار نهال كاري مي كند.
وي افزود: حدود پنج ميليارد ريال براي نهال كاري در 2 هكتار هزينه شده و 15 نوع نهال ميوه مثل نهال گردو، آلو، گيلاس و هلو كاشته مي شود.
قاسمي ادامه داد: هر اصله نهال به طور متوسط 50 تا 60 هزار ريال به فروش مي رسد اما سالانه پنج درصد توليدات به فروش نمي رسد و چاره اي جز سوزاندن آنها نداريم.
وي گفت: نهال هاي ميوه با كاشت بذر به عمل مي آيد و قيمت بذرهاي آن از 6 ميليون ريال تا 20 هزار ريال متفاوت است.
وي با بيان اينكه خطرپذيري نهال كاري بالاست، اظهار كرد: كمبود بارندگي، گران بودن بذر، بالا بودن هزينه ها فشاري است كه سالانه به نهال كار وارد مي شود اما با تحمل شرايط صادرات نيز انجام مي شود.
قاسمي مراحل نهال كاري در نهالستان ها را وجين كاري، بيل كاري، كوددهي و آبدهي اعلام كرد و افزود: در مرحله كاشت كه از ماه دوم پائيز آغاز مي شود، آبياري نياز است اما در 45 روز اول، نهال ها نيازي به آب ندارد.
وي گفت: در 2 هكتار نهالستان 10 نفر به صورت ثابت مشغول بكار هستند و 20 نفر هم به صورت غيرمستقيم اشتغال دارند.
نهال كار ديگر مياندوآبي نيز گفت: در 15 هكتار نهالستان زيرپوشش خود 500 هزار اصله نهال مثمر و غيرمثمر شامل، صنوبر، سنجد، اقاقيا، چنار، گردو، سيب، هلو، شليل و غيره توليد مي كنم.
'عين الله قاسمي' اظهار كرد: از اين تعداد 100 هزار اصله نهال با اندازه 2 متر به بالا هر اصله 45 هزار ريال به عراق صادر شده و نهال هاي ديگر به استان هاي اردبيل، اصفهان، البرز و شهر دماوند ارسال مي شود.
قاسمي گفت: هر 15 روز يكبار آبياري نهال ها ضرورت دارد اما امسال براي كاهش مصرف آب در آبدهي نهال ها از آبياري قطره اي استفاده مي كنيم.
به گفته مدير جهاد كشاورزي مياندوآب سالانه به طور متوسط در 100 هكتار از اراضي اين شهرستان نهال كاشت شده و بيش از 10 ميليون اصله نهال از 127 نهالستان اين شهرستان توليد مي شود.
علي ديانتي با تاكيد بر اينكه حدود يك ميليون و 500 هزار اصله نهال ميوه از اين شهرستان به كشورهاي همسايه صادر مي شود، افزود: ارزش اين صادرات بيش از يك ميليون و 200 هزار دلار بوده است.
وي گفت: سال گذشته بيش از 10 ميليون اصله نهال با بيش از 15 نوع شامل انواع ميوه هاي هسته دار نظير هلو، آلو، زردآلو، آلبالو، گيلاس و نهال ميوه هاي دانه دار مانند سيب، گلابي، به، گردو ، بادام و انگور در اين شهرستان توليد شد.
وي با اشاره به اينكه به طور متوسط در هر هكتار 12 نفر در زمينه كاشت نهال مشغول به فعاليت هستند، بيان كرد: سالانه بيش از يكهزار و 500 نفر در زمينه تهيه و توزيع نهال در اين شهرستان فعاليت مي كنند.
مدير جهاد كشاورزي مياندوآب اظهار كرد: نهال هاي توليد شده در اين شهرستان به استان ها و نقاط مختلف كشور و كشورهاي همسايه مانند عراق، افغانستان و پاكستان صادر مي شود.
به گفته وي در مياندوآب كلينيك هايي متشكل از كارشناسان، كار بررسي سلامت و نظارت بر توليد نهال ها را بر عهده دارد.
به گزارش ايرنا در سال زراعي گذشته 935 هزار تن محصول كشاورزي در اين شهرستان توليد شد كه 17 درصد محصولات توليدي آذربايجان غربي را شامل مي شود‌ و از اين حيث شهرستان مقام دوم استاني را دارد.
شهرستان مياندوآب با بيش از 277 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي واقع است.
9871/3093/3072