۸ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۳۳
کد خبرنگار: 1273
کد خبر: 83457632
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

میاندوآب صاحب پایانه تولید نهال و کشت محصولات گلخانه‌ای می‌شود

مهاباد- ایرنا- نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی گفت: در آینده نزدیک باغ مادری، پایانه تولید نهال گواهی شده و مجتمع ۱۰۵ هکتاری کشت محصولات گلخانه‌ای در این شهرستان راه‌اندازی می‌شود.

جهانبخش محبی‌نیا روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ظرفیت بی‌بدیل این شهرستان در حوزه کشاورزی و تولید و صادرات نهال اظهار داشت: ایجاد این پایانه می تواند نقش مهمی در توسعه صنعت کشاورزی در این شهرستان داشته و میاندوآب را به قطب تولید نهال و محصولات گلخانه‌ای در منطقه تبدیل کند.  

وی با اشاره به بهره برداری یک واحد تولیدی پنیر پیتزا در این شهرستان اضافه کرد: راه‌اندازی واحدهای تولیدی شاخصی نظیر این واحد تولیدی با رعایت کلیه استانداردهای تولیدی بخش کشاورزی نقش بسزایی در اشتغال‌زایی و رونق بخش کشاورزی این شهرستان دارد.
 وی با بیان اینکه اعتبارات توسعه روستایی و عشایری باید در اختیار بخش‌های محروم جامعه به منظور ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی قرار گیرد افزود:
میاندوآب با دارا بودن ۸۲  هزار اراضی کشاورزی و ۱۲ هزار هکتار باغات، نیاز مبرمی به راه‌اندازی صنایع غذایی و تبدیلی کشاورزی دارد. 
«محبی‌نیا» با اشاره به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های میاندوآب در زمینه‌های مختلف گفت: باید در راستای شکوفایی استعدادهای موجود در شهرستان تلاش جدی صورت گیرد. 
نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به راه‌اندازی اولین صندوق شهرستانی حمایت از توسعه بخش کشاورزی با سرمایه اولیه ۲۱ میلیارد ریال در این شهرستان خواستار حمایت و مساعدت مسوولین ذیربط در خصوص افزایش سرمایه این صندوق شد. 
وی گفت: میزان تولید محصولات کشاورزی میاندوآب از ۷۵۰ هزار تن به ۹۵۰ هزار تن رسیده و این شهرستان مقام دوم استانی را در این خصوص به خود اختصاص داده است که با وجود محدودیت در منابع آبی و کاهش حق‌آبه بخش کشاورزی این شهرستان به دلیل اجرای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، تحسین برانگیز است.
نایب رییس کمیسیون بودجه مجلس همچنین با اشاره به فعالیت‌های جهادکشاورزی در زمینه تغییر الگوی کشت گفت: در حوزه آب و خاک، اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار از چهار هزار هکتار به ۹ هزار هکتار رسیده و چهار هزار هکتار دیگر نیز در حال انجام است.
محبی‌نیا همچنین با بیان اینکه طرح‌های پوشش بتنی انهار، مرمت و بازسازی قنوات در سطح روستاهای شهرستان اجرا شده است، اظهار کرد: نقشه کاداستر حدود  ۹۰ هزار هکتار از اراضی این شهرستان تهیه شده است.
وی اضافه کرد: ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی کم‌بهره به خسارت‌دیدگان حوادث غیرمترقبه بخش کشاورزی میاندوآب پرداخت شده و  ۱۶ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در میاندوآب نیز تشکیل شده‌ است‌.
محبی‌نیا با اشاره به اینکه ظرفیت سردخانه‌های شهرستان از ۴۵ هزار تن به ۸۵ هزار تن رسیده‌ است، بیان کرد: همچنین صنایع غذایی و تکمیلی خوبی نظیر کشتارگاه صنعتی مرغ با ظرفیت ۲ هزار قطعه در ساعت در میاندوآب فعال بوده و زمینه توسعه صنایع تبدیلی نیز در حوزه های مختلف فراهم شده است.
میاندوآب سالانه با تولید حدود یک میلیون تن محصول کشاورزی رتبه دوم را در آذربایجان‌غربی به خود اختصاص داده‌ است.

این شهرستان دارای ۸۰ هکتار اراضی کشاورزی است که بیش از ۵۰ نوع محصول باغی و زراعی در آن تولید می‌شود.

این شهرستان یکی از قطبهای تولید نهال کشور است و سالانه حدود سه میلیون اصله نهال مجوزدار در ۲۷ هکتار از ۱۵۲ نهالستان با مساحت ۱۰۰ هکتار در این شهرستان تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می‌شود.

۹۸۷۱/۶۱۸۵

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha