۲۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۳۰
کد خبر: 82890117
T T
۰ نفر

حمام حاج رييس تربت حيدريه به موزه تبديل مي شود

۲۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۳۰
کد خبر: 82890117
حمام حاج رييس تربت حيدريه به موزه تبديل مي شود

تربت حيدريه - ايرنا - مديركل ميراث فرهنگي خراسان رضوي گفت: حمام حاج رييس شهرستان تربت حيدريه كه عمليات احياي آن از مهر پارسال آغاز شده بود، بزودي تبديل به موزه مي شود.

به گزارش ايرنا، ابوالفضل مكرمي فر روز چهارشنبه در جريان بازديد از عمليات عمراني حمام و در ديدار با فرماندار تربت حيدريه افزود: قرار بود موزه پارسال به بهره برداري برسد، اما حين گودبرداري و مرمت حمام تاريخي حاجي رييس، بقاياي اصلي اين بناي تاريخي عهد قاجار، كشف و لذا كار بازآفريني و احياي آن به تعويق افتاد.
وي گفت: بنا بود كف موزاييكي حمام آجرفرش شده و براي امور فرهنگي و هنري مورد استفاده قرار گيرد كه با اين كشف مشخص شد شكل كنوني حمام مربوط به دوران پهلوي است كه با اندكي تغييرات بر روي خرابه حمام دوران قاجار، مورد استفاده مجدد قرار گرفته بود.
مكرمي فر با اشاره به ظرفيت هاي گردشگري و جاذبه هاي تاريخي تربت حيدريه، بر توسعه آن ها تاكيد و اظهار كرد: تلاش مي كنيم موزه حمام حاج رييس را امسال و بدون در نظر گرفتن هيچ گونه محدوديت منابع مالي، راه اندازي كنيم.
وي قرار گرفتن تربت حيدريه در مسير زايران و مسافران يك فرصت ارزشمند خواند و گفت: لازم است شرايطي را فراهم كنيم تا زايران و مسافران با توقف در اين شهر، از جاذبه هاي تاريخي و گردشگري اين شهرستان بازديد كنند.
وي همچنين گفت: توقف زايران و مسافران در مسيرهاي منتهي به مشهد مي تواند در كاهش تصادفات جاده اي كه بيشتر آن ها در انتهاي مسيرها و نزديك به مقصد روي مي دهند، نقش موثري ايفا كنند.
معاون استاندار و فرماندار تربت حيدريه نيز گردشگري را عامل پويايي و ايجاد اشتغال در تربت حيدريه خواند و گفت: با توجه به تردد 10 ميليون نفر زاير و مسافر در سال از اين كريدور و قرار گرفتن اين شهرستان در محور مواصلاتي شمال به جنوب، ايجاد زيرساخت هاي گردشگري در تربت حيدريه فصل نخست برنامه كاري اين اداره در سالجاري خواهد بود.
احمدعلي موهبي همچنين خواستار همكاري و توجه ويژه اداره كل ميراث فرهنگي استان در خصوص مرمت ابنيه هاي تاريخي شهرستان، ايجاد زيرساخت هاي گردشگري در مناطق روستايي و منطقه نمونه گردشگري پيشكوه، انجام كاوش هاي باستان شناسي و رونق صنايع دستي و هنرهاي سنتي شهرستان شد.
مدير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تربت حيدريه نيز در حاشيه اين مراسم به خبرنگار ايرنا گفت: طرح خزينه درماني و بازآفريني حمام هاي سنتي به منظور احيا و تقويت طب سنتي در اين شهرستان در حال عملياتي شدن است.
علي محمدي با بيان اينكه سه باب گرمابه قديمي تربت حيدريه مربوط به دوران صفويه و قاجار براي اجراي اين طرح مناسب تشخيص داده شده اند، افزود: با وجودي كه سالهاست حمام هاي نوين در ايران جايگزين گرمابه هاي سنتي شده، اما اين حمام ها نتوانسته اند جاي آنها را در درمان برخي از بيماري ها و امراض، بگيرند.
محمدي افزود: ميراث فرهنگي به دنبال آن است با بازسازي و بازآفريني حمام هاي سنتي، البته با شيوه هاي امروزي، علاوه بر آنكه سنت ايرانيان باستان را احيا كند، قدمي هر چند كوچك براي احياي طب سنتي نيز بردارد.
وي در خصوص خواص درماني حمام هاي سنتي ايراني گفت: به طور كل حمام ها در قديم از چهار بخش سربينه، گرمخانه، خزينه و گربه رو تشكيل مي شد و هر قسمت داراي درجه دماي متفاوتي بود كه افراد بسته به مزاج سرد يا گرم خود، در قسمت خاصي از حمام مستقر مي شدند.
محمدي اظهار كرد: علاوه بر موارد ياد شده، اجراي حجامت، خوردن نوشيدني و مشت و مال همگي جزو آيين هايي خاص بوه كه هر كدام براي سلامت بدن بسيار موثر بوده است.
در جريان اين بازديد كه برخي از مسوولان تربت حيدريه نيز حضور داشتند، كارگاه هاي ابريشم كشي بايگ و بسك، منطقه نمونه گردشگري پيشكوه، حمام حاج رييس، ‌مجموعه قطب الدين حيدر، ‌موزه مردم شناسي و كارگاه هاي صنايع دستي، مورد بازديد قرار گرفت.
از مجموع 200 اثر تاريخي و گردشگري شناسايي شده در سطح شهرستان، تعداد 60 بنا و محوطه تاريخي و 2 اثر معنوي و ناملموس در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
مركز شهرستان 225 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد قرار دارد.
6121/1744