۳۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۰۳
کد خبر: 82890909
T T
۰ نفر

همايش نكوداشت حمدالله مستوفي در قزوين آغاز شد

۳۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۰۳
کد خبر: 82890909
همايش نكوداشت حمدالله مستوفي در قزوين آغاز شد

قزوين-ايرنا-نخستين همايش ملي نكوداشت حمدالله مستوفي،اديب، مورخ و جغرافيدان نامور قزويني با حضور جمعي از مسئولان و اساتيد دانشگاه هاي كشور روز پنجشنبه آغاز به كار كرد.

به گزارش ايرنا، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي قزوين روز پنجشنبه درآغاز همايش گفت: قزوين با قدمتي ديرينه در اعصار مختلف شخصيت هاي بزرگي را در خود تربيت كرده و نخبه پروري همچنان در آن ادامه دارد.
اكبر اسكندر نژاد افزود: وجود تبار والا مقام خاندان ابوترابي، شهيدان رجايي، بابايي و لشگري نمونه هايي از همين شخصيت هاي بزرگ معاصر هستند كه شايد در جاي ديگري نبينيم.
وي در ادامه گفت: همايش حمدالله مستوفي با هدف نكوداشت و احياي نام اين مورخ و همچنين توليد آثار پژوهشي براي روزآمدكردن داشته هاي علمي اين شخصيت براي نسل جديد دانشجويان برگزار شده است.
اين مسئول اضافه كرد: طي چهار ماه از انتشار فراخوان اين همايش، مقالات زيادي در رشته تاريخ و جغرافيا به دبيرخانه ارسال و داوري شد.
اسكندر نژاد ادامه داد: پس از استقرار دبيرخانه از حضور اساتيد گروه هاي ادبيات، تاريخ و جغرافياي آموزش و پرورش و دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) استفاده شد تا بتوانيم اين همايش را با كيفيت علمي بالا و در شان حمدالله مستوفي برگزار كنيم.
دبير اجرايي اين همايش نيز در اين مراسم گفت: ضرورت شناساندن شخصيت هاي تاريخي به نسل جديد و اهميت حمدالله مستوفي به عنوان ديوانسالار و جغرافيدان نامور دوره ايلخاني و وجود آرامگاه مستوفي در قزوين دليلي شد تا سرگروه هاي رشته هاي ادبيات، تاريخ و جغرافيا در آموزش و پرورش استان يك مسابقه مقاله نويسي دبيران استان در سال تحصيلي جاري برگزار كنند و به اين ترتيب اولين مرحله اين همايش شكل بگيرد.
معصومه ملاحسني افزود: پس از اعلام حمايت ميراث فرهنگي و فرهنگ و ارشاد اسلامي اين برنامه تبديل به يك همايش ملي شد.
وي اضافه كرد: پس از انتشار فراخوان در طي مدت تعيين شده 52 مقاله به دبيرخانه ارسال شد كه 38 مقاله در حوزه تاريخ، 10 مقاله در حوزه جغرافيا و 4 مقاله در حوزه ادبيات بود.
ملاحسني ادامه داد: با داوري اين مقالات توسط گروه علمي به سرپرستي دكتر ناصر تكميل همايون، تعدادي از آنها براي ارايه و چاپ و بخشي هم براي چاپ پذيرفته شدند.
وي همچنين گفت: با توجه به محدوديت زماني هشت مقاله در حوزه تاريخ، يك مقاله در بخش ادبيات و 2مقاله در جغرافيا طي اين همايش به صورت شفاهي ارايه مي شوند.
همايش نكوداشت حمدالله مستوفي عصر امروز پنجشنبه با حضور اساتيد شركت كننده در آرامگاه اين شخصيت نامور قزويني و رونمايي از مقبره مرمت شده وي به پايان مي رسد.
7388*3013