۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۱۸
کد خبر: 82892865
T T
۰ نفر

300 قلاده سگ ولگرد در بيجار جمع آوري شد

۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۱۸
کد خبر: 82892865
300 قلاده سگ ولگرد در بيجار جمع آوري شد

سنندج - ايرنا - شهردار بيجار گفت: شهرداري از ابتداي سال تاكنون 300 قلاده سگ ولگرد را از خيابان ها و فضاهاي تفريحي شهر به صورت زنده گيري جمع آوري كرده است.

مهدي بيگ محمدپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: سگ هاي ولگرد جمع آوري شده پس از معاينه توسط كارشناسان دامپزشكي و در صورت سالم بودن، به عنوان سگ نگهبان در اختيار كشاورزان و روستاييان قرار گرفتند اما در صورت ابتلا به بيماري، پس از عقيم سازي به مراكز خصوصي نگهداري تحويل شدند.
به گزارش خبرنگار ايرنا، افزايش تعداد و مشاهده گله ايي سگ هاي ولگرد در معابر شهر بيجار موجب سلب آسايش اهالي اين شهر بويژه در مناطق حاشيه اي شده است.
جولان سگ هاي ولگرد در برخي معابر شهري براي شهروندان و حاشيه نشينان آزار دهنده است و دستگاه هاي متولي با هدف جلوگيري از معضلات بهداشتي بايد نسبت به جمع آوري اين حيوانات اقدام كنند.
هر چند وجود سگ ولگرد در اطراف و محيط شهرها، دغدغه، نگراني و ترس شهروندان از گازگرفتگي و ابتلا به بيماري هاي مشترك مانند هاري و كيست هيداتيك را تشديد مي كند اما اين حيوان كه به وفادار بودن شهرت دارد به عنوان موجودي زنده، حق حيات دارد و بايد از حقوق خاص نسبت به خود برخوردار باشد.
مشاهده سگ هاي ولگرد در خيابان ها و معابر عمومي بيجار در روزهاي اخير به حدي است كه بچه ها در برخي ساعات شبانه روز جرات حضور در خيابان ها و مناطق حاشيه شهر را ندارند.

**مديريت پسماندها راهكار مناسب كاهش ورود حيوانات است
رئيس اداره حفاظت محيط زيست بيجار راهكار مناسب كاهش سگ هاي ولگرد در محل زندگي مردم را مديريت پسماندها دانست و تاكيد كرد: وقتي غذاي لازم در شهر و روستا به وفور و به آساني در دسترس باشد تجمع سگ هاي ولگرد در اطراف مناطق مسكوني بيشتر است.
صادق شهنواز در خصوص چگونگي معضل سگ هاي ولگرد در اين شهر گفت: اين اداره و دوستداران حيوانات با كشتن مستقيم سگ ها مخالف هستند زيرا زاد و ولد اين حيوانات به قدري زياد است كه كشتن تعدادي از آنها راه حلي منطقي براي كنترل جمعيت محسوب نمي شود.
وي افزود: بهترين راه كنترل جمعيت سگ هاي ولگرد، زنده گيري و خروج از شهر و عقيم سازي آنها است چرا كه روش ديگري در شهرها و حتي كشورهاي ديگر ارائه نشده كه بتواند جايگزين مناسبي براي اين طرح باشد.
برخي شهروندان بيجاري افزايش تعداد سگ هاي ولگرد در مناطق حاشيه اي، پارك ها و تفرجگاه ها و معابر شهري در طول روز را عاملي براي ترس براي استفاده از اين اماكن دانستند و از مسئولان خواستند براي حل اين مشكل فكر اساسي كنند.
اگر چه مسئوليت جمع آوري و نگهداري سگ هاي ولگرد با هدف ساماندهي اين حيوان در حوزه شهري و روستايي بر عهده شهرداري و بخشداري ها است اما دستيابي به اين هدف نيازمند عزم جدي همگاني است.
برخي از ساكنان كوي بادامستان بيجار مي گويند: سگ هاي ولگرد با تاريك شدن هوا با پرسه در كوچه ها و معابر براي شهروندان مزاحمت ايجاد كرده و با ايجاد سر و صدا در ساعات انتهايي شب آسايش مردم را سلب مي كنند.
شهرستان بيجار در 142 كيلومتري سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
7350/9102