۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۴۹
کد خبر: 82893883
T T
۰ نفر
سیاست‌های ضد مهاجرتی وفشارها برای كناره‌گیری وزیر كشور انگلیس

لندن - ایرنا - سیاست‌های سخت‌گیرانه و ضد مهاجرتی دولت محافظه‌كار «ترزا می»، بویژه در رابطه با مهاجران كشورهای كارائیب موسوم به «نسل ویندراش»، سبب افزایش فشارها برای كناره‌گیری «امبر راد» از وزارت كشور شده است.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، «ایان بلك فورد» نماینده پارلمان انگلیس در گفت‌وگو با اسكای نیوز گفت كه وزیر كشور در انجام وظایف خود موفق عمل‌نكرده و این وزارتخانه را به نهایت بی‌عرضگی سوق داده است. به گفته او 'این مساله اعتبار انگلیس را زیر سؤال برده است'
وزارت كشور انگلیس اخیراً هزاران كارت ورودی متعلق به اعضای گروهی موسوم به «نسل ویندراش» را نابود كرد. این اقدام، اثبات حقوق شهروندی اعضای فاقد ویزای نسل ویندراش را سخت‌تر می‌كند. این افراد كسانی هستند كه از كشورهای كارائیب در دهه‌های 50 و 60 میلادی به همراه والدین خود هم‌زمان با اولین موج مهاجرت‌ها از كشورهای همسود (تشكلی عمدتا از مستعمره های سابق بریتانیا) به انگلیس آمده بودند.
'فورد' افزود: اكنون زمان آن رسیده تا وزیر كشور كه در بروز این آشفتگی مقصر است درباره موقعیت خود تجدیدنظر كند. وی از اینكه نخست‌وزیر انگلیس تاكنون خواستار استعفای «راد» نشده ابراز تأسف كرد.
او دولت محافظه‌كار «می» را مسبب ایجاد فضای تنفر علیه مهاجران در كشور دانست و افزود: از بین بردن تعمدی كارت اقامت نسل ویندراش اقدامی كاملاً غیرقابل‌قبول به شمار می‌رود.
دوشنبه گذشته نمایندگان پارلمان انگلیس در نشستی اضطراری سیاست‌های دولت «می» را درباره مهاجران نسل ویندراش به چالش كشیدند.
«می» متعاقباً مجبور شد تا در حاشیه نشست هفته گذشته سران كشورهای مشترك‌المنافع در لندن از رهبران كشورهای كارائیب به علت برخورد وزارت كشورش عذرخواهی كند.
«جرمی كوربین» رهبر حزب كارگر انگلیس چهارشنبه گذشته طی اظهاراتی در پارلمان این كشور گفت كه عملكرد دولت در قضیه مهاجران و بازگرداندن آن‌ها به كشورهایشان و یا فرستادن آن‌ها به مراكز مهاجرتی، شرم‌آور است. او گفت كه اقدام دولت انگلیس از روی سنگدلی و مایه نامیدی است. ' نخست‌وزیر انگلیس دولتی را اداره می‌كند كه بی‌رحم و بی‌كفایت است.'
«املی ثورنبری» وزیر امور خارجه كابینه در سایه انگلیس نیز طی اظهاراتی خواستار استعفای وزیر كشور شده است.
جنگ لفظی احزاب مخالف دولت درباره سیاست‌های ضد مهاجرتی لندن در حالی بالاگرفته است كه این كشور همچنین به دلیل همدستی با واشنگتن و پاریس در حمله هوایی علیه سوریه توسط افكار عمومی تحت‌فشار قرار دارد.
ائتلاف انگلیس، آمریكا و فرانسه شنبه گذشته به بهانه حمله شیمیایی ارتش سوریه در شهر دوما، پایتخت این كشور را هدف حمله موشكی قرارداد.
اروپام ** هـ ن **1479