۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۵۲
کد خبر: 82894448
T T
۰ نفر

تعزیرات حكومتی فارس به 21 هزار پرونده رسیدگی كرد

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۵۲
کد خبر: 82894448
تعزیرات حكومتی فارس به 21 هزار پرونده رسیدگی كرد

شیراز-ایرنا- مدیركل تعزیرات حكومتی استان فارس اعلام كرد:به 21 هزار و 674 پرونده در حوزه قاچاق، تخلفات اصناف و حوزه بهداشت، دارو و درمان در سال 1396 رسیدگی كردیم و مختومه شد.

علی مبشری دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پرونده ها محكومیت ریالی حدود 97 میلیارد تومانی به دنبال داشتند.
وی ادامه داد: این اداره كل مرجع رسیدگی به تخلفات در سه حوزه قاچاق كالا و ارز، اصناف و حوزه بهداشت، دارو و درمان است كه در هر حوزه ضابط تعیین شده است.
وی درباره رسیدگی به موضوع قاچاق كالا و ارز اشاره كرد و گفت:دستگاه های زیادی در این زمینه با اداره كل تعزیرات حكومتی همكاری می كنند كه مهمترین آن نیروی انتظامی است اما اداره كل اطلاعات، سازمان بازرسی و سایر دستگاه ها كه كارهای نظارتی انجام می دهد اگر با این موضوع مواجه شوند گزارش تخلفات را به اداره كل تعزیرات حكومتی ارسال می كنند.
مدیركل تعزیرات حكومتی استان فارس گفت: براساس قانون جدید مبارزه با قاچاق كالا و ارز بین 80 تا 90 درصد پرونده ها در این حوزه به اداره كل تعزیرات حكومتی ارجاع داده می شود یعنی در واقع بجز پرونده های قاچاق سازمان یافته و كالاهای ممنوعه(مثل مشروبات الكلی) بقیه پرونده ها به اداره كل تعزیرات حكومتی می آید.
مبشری بیان كرد: هفت هزار و 189 فقره پرونده قاچاق در سال 1396وارد سیستم دادرسی اداره كل تعزیرات حكومتی استان فارس شد كه حدود 35 درصد افزایش پرونده را نسبت به سال 1395 شاهد بودیم.

**بیشترین پرونده قاچاق كشور در فارس تشكیل شده است
وی ادامه داد: از نظر آمار نیز براساس اعلام سازمان تعزیرات حكومتی كشور، استان فارس بالاترین ورودی پرونده قاچاق را در كشور داشته است كه این از جهتی خوب و از جهتی نیز نگران كننده است.
مدیركل تعزیرات حكومتی استان فارس گفت: افزایش پرونده های قاچاق نشان دهنده آن است كه دستگاه های مبارزه كننده با قاچاق براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب و تاكیدات معظم له بر مبارزه با قاچاق، فعالیت كردند و در این مبارزه جدی هستند.
مبشری افزود: افزایش كشف كالای قاچاق و افزایش تعداد پرونده ها نشانه این نیست كه قاچاق كالا و ارز افزایش داشته است، براساس آمار رسمی داده شده، قاچاق كالا در كشور از 30 میلیارد دلار به 12 میلیارد دلار در سال رسیده است.
وی ادامه داد: اینكه پرونده ها زیاد شده است به دلیل فعالیت بیشتری دستگاه های اجرایی و تعامل بهتر آنان با یكدیگر است كه خوشبختانه تمام دستگاه ها در این زمینه پای كار هستند.

**رسیدگی به هفت هزار و 606 پرونده در حوزه قاچاق
مدیركل تعزیرات حكومتی استان فارس گفت: از هفت هزار و 189 فقره پرونده كه سال 1396 وارد این اداره كل شد با توجه به اینكه یك تعداد پرونده نیز از سال 1395 باقی مانده بود، در سال گذشته هفت هزار و 606 فقره پرونده مختومه شد یعنی رای صادر شده و به اجرای احكام رفته است.
مبشری اظهاركرد: 106 درصد عملكرد در این زمینه داشتیم كه كل پرونده های باقی مانده 176 پرونده است كه در حال رسیدگی به آن ها هستیم.
وی ادامه داد: یك پرونده قاچاق كه وارد اداره كل تعزیرات استان فارس می شود تنها یك پرونده نیست، برخی از پرونده ها 20 متهم دارد لذا اینكه 106 درصد عملكرد داشته ایم از نظر ما عملكرد خوبی است.
مدیركل تعزیرات حكومتی استان فارس گفت: این تعداد پرونده از نظر ارزش و محكومیت ریالی حدود 80 میلیارد تومان بوده كه از این میزان 21 میلیارد و 100 میلیون تومان وصول شده است و وضعیت خوبی در زمینه وصول محكومیت های ریالی در كشور داریم.
مبشری افزود: حدود 126 نفر نیز به دلیل پرداخت نكردن محكومیت ریالی در زندان هستند.

** صدور رای برای 12هزار و 317 پرونده تخلف اصناف در فارس
وی به اقدامات صورت گرفته در برخورد با تخلفات حوزه اصناف در استان فارس اشاره كرد و گفت: در حوزه اصناف، قانون نظام صنفی و قانون تعزیرات حكومتی ملاك عمل ما است كه در این زمینه با همكاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف استان اقدام می كنیم.
مدیركل تعزیرات حكومتی استان فارس گفت: پرونده ها در این دو دستگاه تشكیل و به اداره كل تعزیرات حكومتی ارسال می شوند كه در این اداره كل پس از رسیدگی حكم صادر و اجرا می شود البته بخشی از پرونده های صنفی نیز توسط اداره كل تعزیرات حكومتی استان به صورت گشت سیار تشكیل می شود كه بیشتر این پرونده ها در ایام خاص است.
مبشری اظهاركرد: از 15 اسفند تا 15 فروردین، از 15 شهریور تا 10 مهرماه و ایام ماه مبارك رمضان، گشت های ویژه داریم كه بازرسان به همراه قاضی شعب اداره كل تعزیرات به بازار می روند و تخلفات را بررسی و حكم صادر می كنند.
وی ادامه داد: در بحث اصناف، كالا و خدمات در سال گذشته، 12 هزار و 257 فقره پرونده وارد اداره كل تعزیرات حكومتی استان فارس شده كه با توجه به اینكه 267 فقره پرونده از سال 1395 باقی مانده بود برای 12 هزار و 317 فقره پرونده رای صادر شده و مختومه شده است و 100 درصد عملكرد داشتیم.
مدیركل تعزیرات حكومتی استان فارس گفت: میزان ارزش ریالی محكومیت ها در این بخش 15 میلیارد و 700 میلیون تومان است كه از این میزان حدود یك میلیارد و 700 میلیون تومان وصول و به حساب خزانه واریز شده است.

** هزار و 751 پرونده تخلف در حوزه بهداشت و درمان مختومه شد
مبشری همچنین به اقدامات صورت گرفته در اداره كل تعزیرات حكومتی برای برخورد با تخلفات بخش بهداشت، دارو و درمان اشاره و بیان كرد: ملاك عمل در این زمینه قانون تعزیرات حكومتی و قانون امور بهداشتی، دارویی و درمانی است كه دستگاه همكار در این حوزه دانشگاه علوم پزشكی شیراز، فسا و جهرم است كه تعاملات خوبی در این زمینه وجود دارد.
وی ادامه داد: كمیسیون ماده 11 تعزیرات حكومتی در دانشگاه علوم پزشكی تشكیل می شود و اداره كل تعزیرات حكومتی به صورت مستمر در كمیسیون حضور دارد.
وی اضافه كرد: این كمیسیون پس از احراز شدن تخلفات، پرونده ها را برای رسیدگی به اداره كل تعزیرات حكومتی استان ارسال می كند كه در این حوزه در سال 1396،یك هزار و 731 فقره پرونده وارد اداره كل تعزیرات حكومتی استان شده است.
مدیركل تعزیرات حكومتی استان فارس گفت: با احتساب 38 پرونده باقی مانده از سال 1395، برای هزار و 751 فقره پرونده در سال گذشته رای صادر شده كه در این زمینه 101 درصد عملكرد داشتیم.
مبشری افزود: ارزش ریالی محكومیت در این بخش یك میلیارد و 250 میلیون تومان بوده كه از این مبلغ حدود 500 میلیون تومان وصول شده است.

**حبس و محرومیت نام نویسی در انتخابات در محكومیت پرونده های قاچاق
وی در ادامه خاطرنشان كرد: در كنار محكومیت های ریالی در تخلفات مرتبط با قاچاق كالا و ارز، اصناف و بهداشت، محكومیت های دیگری نیز همچون تعطیلی واحدهای صنفی، نصب پارچه ، زدن مهر تخلف در پروانه فعالیت و ابطال پرونده های بهره برداری داریم كه در آمار گنجانده نمی شود.
مدیركل تعزیرات حكومتی استان فارس گفت: در بحث قاچاق علاوه بر جریمه، حبس، محرومیت های اجتماعی، محرومیت از نامزد شدن در انتخابات و ابطال كارت بازرگانی را نیز داریم.

**وصول 23 میلیارد و 600 میلیون تومان از محكومیت های مالی
مبشری در ادامه افزود: در بخش اجرای احكام از مجموع كل محكومیت های ریالی كه حدود 97 میلیارد تومان بوده، حدود 23 میلیارد و 600 میلیون تومان وصول شده است.

**روسای شعب هفته ای یكبار گشت سیار دارند
مدیركل تعزیرات حكومتی استان فارس با بیان اینكه بازرسی ها و گشت های سیار وظیفه ذاتی این اداره كل گفت: به رغم این موضوع در برخی موارد برای اینكه اثرگذاری بیشتری داشته باشیم روسای شعب اداره كل تعزیرات به گشت سیار می روند كه این گشت ها یك روز در هفته است.
مبشری گفت: در این گشت ها از آرایشگاه های زنانه، مراكز بهداشتی، رستوران ها، بیمارستان ها، واحدهای صنفی، فرودگاه ها و غیره بازرسی می شود كه در سال 1396، هزار و 448 اكیپ بازرسی در سطح جامعه فعالیت كردند.
وی ادامه داد: تعداد بازرسی های انجام شده 11 هزار و 80 مورد بوده كه از این تعداد برای هزار و 548 مورد پرونده تشكیل شد؛ پنج هزار و 116 مورد نیز تخلفی بود كه با تذكر قابل حل بود و تذكر داده شده است.

**سه هزار و 774 بازرسی در نوروز 97 انجام شد
مدیركل تعزیرات حكومتی استان فارس گفت: در ایام نوروز سال جاری كه از 15 اسفندماه 1396 تا 15 فروردین ماه 1397بود 352 اكیپ گشت داشتیم كه سه هزار و 774 بازرسی در این مدت انجام شد و برای 436 واحد پرونده تشكیل شد و دو هزار و 197 مورد نیز تذكر داشتیم.

**شعبه سازمان تعزیرات حكومتی در فرودگاه شیراز مستقر است
مبشری درباره نظارت بر غرفه های فرودگاه شهید دستغیب شیراز نیز افزود: در فرودگاه تمام غرفه ها را مكلف كردیم تا برچسب بزنند كه با این اقدام 80 درصد مسایل گذشته مثل گران فروشی حل شده است.
وی ادامه داد: همچنین شعبه سازمان تعزیرات حكومتی استان فارس در فرودگاه مستقر است و بر غرفه ها نظارت دارد.

**مردم با اداره كل تعزیرات حكومتی در برخورد با تخلفات همكاری كنند
مدیركل تعزیرات حكومتی استان فارس گفت: این اداره كل عزمش جزم است تا با تخلفات برخورد كند و دوست داریم طوری خدمت رسانی كنیم كه اعتماد مردم جلب شود.
مبشری افزود: بهترین ناظر برای ما مردم هستند كه ما از آنان كمك می خواهیم كه گزارش تخلفات را به ما ارسال كنند تا این گزارش ها در اولویت بازرسی ها قرار گیرد.

**زندان و جریمه 13 میلیارد تومانی برای پرونده خودروهای لوكس
وی درباره پرونده خودروهای لوكس در سال 1395 نیز گفت: این پرونده مثل سایر پرونده قاچاق بررسی و رای برای آن صادر شد كه خودروها به نفع دولت ضبط و حدود 13 میلیارد تومان نیز جریمه شدند كه این رای در مراجع تجدید نظر نیز تایید شد و متهم این پرونده در حال حاضر دوران محكومیت را در زندان می گذارند.
9254 /1876