۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۰۷
کد خبر: 82894671
T T
۰ نفر

جنگل فندقلو؛ قابليت هايي كه نياز به توجه دارد

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۰۷
کد خبر: 82894671
جنگل فندقلو؛ قابليت هايي كه نياز به توجه دارد

اردبيل- ايرنا- جنگل فندقلو با درختان پرپشت و پوشش گياهي كم نظير خود بعنوان يكي از مناطق بكر طبيعي و سياحتي استان اردبيل براي حفظ و صيانت و نيز استفاده از جاذبه هاي گردشگري نيازمند توجه ويژه مردم و مسئولان مي باشد.

فندقلو در شهرستان نمين با داشتن دشت گل هاي رنگارنگ، درختان ميوه، پيست اسكي، تله كابين، آب گرم، آبشار، حيوانات متنوع و آب و هواي متبوع و خنك از سياحتي ترين جنگل هاي كشور به شمار مي رود.
جنگل فندقلو در 10 كيلومتري شهر نمين قرار دارد؛ جنگلي متفاوت كه با وجود دشت هاي گل، درختان متنوع فندق وحشي شايد تا حدودي با ديگر جنگل هاي ايران فرق داشته باشد. فندقلو در ارتفاع 1500 متري قرار دارد و با آب و هواي خنك و دل انگيز تبديل به جاي مناسبي براي فرار از گرماي تابستان كرده است.
در اين جنگل، چهار هزار هكتار طبيعت بكر در اختيار گردشگران است تا از طبيعت بي نظيرش استفاده كرده و از آب و هواي مطبوعش لذت ببرند، همانطور كه از اسم جنگل مشخص است بيشترين محصولي كه در اين جنگل مي توان پيدا كرد فندق وحشي است، براي همين است كه به اين جنگل، فندقلو مي گويند؛ در واقع در حدود يك چهارم از مساحت اين جنگل پوشيده از درخت هاي فندق است.
جالب اين كه فندق هايي كه در اين جنگل به عمل مي آيند آنقدر متنوع هستند كه يك مركز تحقيقاتي براي شناسايي آن ها به وجود آمده است، همچنين در آن درختان ميوه ديگري مثل سيب وحشي، تمشك، ازگيل، توت فرنگي، به، گوجه سبز و نيز گونه هاي جنگلي همچون راش، بلوط و ممرز وجود دارد.
از ويژگي هاي منحصربفرد اين جنگل دشت گل هاي رنگارنگ مي باشد كه آن را به يكي از ديدني ترين جنگل هاي ايران تبديل كرده است، در اين جنگل به غير از بابونه، گونه اي از نادرترين گل هاي دنيا مثل گل سوسن چلچراغ را مي توان ديد.
از ديگر جلوه ها اين جنگل گونه هاي حيواني متنوع آن است، در اين جنگل جانوراني مثل خرگوش، روباه، خوك وحشي، قرقاول، هدهد، چكاوك زندگي مي كنند، چند سال پيش تعداد هشت راس گوزن قرمز در سايت تكثير مرال اين جنگل رها شدند كه هم اكنون جمعيت آن ها افزايش قابل توجهي يافته است.
بابونه شايد مهمترين گياهي است كه به صورت وفور در فندقلو ديده مي شود، اين گياه دارويي به ارتفاع تقريبا 30 سانتيمتر داراي بوئي معطر كه در چمنزارها و اراضي فندقلو مي رويد. ساقه آن به رنگ سبز مايل به سفيد، برگهاي آن كوچك متناوب و داراي بريدگي هاي باريك و نامنظم و پوشيده از كرك است.
گلهاي آن مجتمع در يك طبق كه بطور منفرد در انتهاي ساقه گل دهنده در تابستان ظاهر مي شود، در هر طبق گل هاي سفيد در اطراف و گل هاي زرد در قسمت وسط قرار دارند،قسمت اعظمي از جنگل هاي فندقلوي نمين همه ساله به رنگ هاي زيباي گل بابونه نقاشي شده و ديدگان را خيره مي كند.
يكي از جاذبه هاي خيره كننده اين منطقه ، برگزاري جشنواره گل هاي بابونه است كه اواخر بهار در روز جهاني گل و گياه برگزار مي شود و خيلي از گردشگران به اين جنگل مي روند تا دشت هاي چند صد هكتاري بابونه را از نزديك تماشا كنند، دشت هايي كه به اين جنگل لقب بهشت گل هاي بابونه را داده است.
در اين جشنواره همزمان هم مي توان اين گل هاي سفيد و معطر را ديده و هم از صنايع دستي مردم اين ناحيه كه به دست هنرمندان درست شده اند ديدن كرد، جشنواره گل هاي بابونه با هدف معرفي پتانسيل و جاذبه هاي گردشگري جنگل فندقلو در شهرستان نمين و در مجاورت گردنه حيران به عنوان يكي از جاذبه هاي گردشگري استان اردبيل برگزار مي شود.
اين جشنواره كه در آن تلاش مي شود توانمندي و توليد كشاورزي بويژه در زمينه داروهاي گياهي، صنايع دستي از جمله گليم، صنعت، آثار فرهيختگان و مشاهير نمين، هنرهاي تجسمي، غذاهاي سنتي، قابليت هاي ورزشي، فعاليت هاي بخش خصوصي و كارخانجات، مناطق گردشگري و آثار باستاني نمين معرفي و به نمايش گذاشته شود از چند سال پيش برگزار نمي شود و ضروري است كه برگزاري آن تداوم يابد.
چمن طبيعي موجود در بخشي از اين جنگل باعث شد تا پيست اسكي روي چمن در فندقلو راه اندازي شود، اين پيست داراي استاندارهاي بين‌المللي بوده و برگزاري مسابقات مارپيچ بزرگ و كوچك و سرعت در آن امكان‌پذير مي‌باشد، اردوهاي تيم ملي اسكي روي چمن نيز بيشتر دراين پيست برگزار مي‌گردد.
اين پيست در زمستان نيز مي تواند براي برگزاري مسابقات اسكي زمستاني مورد استفاده قرار گيرد.
اين جنگل از آنجايي كه از جاده ادبيل- آستارا دسترسي راحتي دارد گردشگران به راحتي دل به اين جنگل زيبا مي زنند و مهمان جاذبه ها و چشم اندازهاي بكرش مي شوند.
يكي از جذابيت هاي اين جنگل كه محبوبيت آن را بيشتر كرده وجود تله كابين فندقلو- حيران است كه از تفريحات مهم گردشگراني است كه براي تفريح و گردش به اين جنگل مي روند. امكانات رفاهي از جمله سايت تفريحي شهرداري نمين در اين منطقه تا حدي است كه حتي مي توان شب را هم در آن اقامت كرد.
در اين حال ورود راحت سيل گردشگران به اين منطقه از يك سو باعث رونق گردشگري در منطقه شده اما از سويي موجب دلنگراني دوستداران طبيعت به خاطر آسيب هاي قابل توجه انسان به طبيعت بكر آن شده است.
در سال هاي اخير گردشگران آسيب قابل توجهي به محيط زيست جنگل فندقلو زده اند و ضروري است كه مسئولان در كنار توسعه امكانات گردشگري اين منطقه جنگلي به حفط محيط زيست آن توجه بيشتري كنند.
فرماندار نمين گفت: براي استفاده بهينه و در عين حال كنترل شده از جنگل فندقلو ايجاد پارك جنگلي 230 هكتاري در اين فندقلو پيش بيني شده است ، در اين پارك انواع امكانات گردشگري از جمله هتل،تله كابين، آبشار مصنوعي و ... پيش بيني شده است.
عاطف ناصري افزود : مطالعات اين طرح از آرتا تپه تا تله كابين در منطقه جنگلي فندقلو انجام شده و در صورت صدور مجوز سازمان جنگل داري و آبخيز داري عمليات اجرايي و سرمايه گذاري آن شروع خواهد شد.
وي ادامه داد: براي اجراي اين طرح سرمايه گذار اعلام آمادگي كرده و با تحقق آن يك پارك جنگلي قابل توجه و گردشگر پذير در اين منطقه ايجاد مي كنيم.
فرماندار نمين اظهار داشت: پارك جنگلي 100 هكتاري روستاي سوها نيز از جمله برنامه هاي ديگر براي رونق گردشگري در پهنه جنگل فندقلو است كه در حد فاصل جنگل تا درياچه سوها با امكانات متفاوت گردشگري در آينده اجرايي خواهد شد.
گزارش : ساسان رحمتي
7121/6016