۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۲۴
کد خبر: 82896269
T T
۰ نفر
گردشگري و بوم گردي، راهبرد اشتغال استاندار گيلان**چنگيز شكوري

تصميمات امروز ما تاثير مستقيمي بر زندگي مردم گيلان بخصوص غرب استان و نسل آينده خواهد داشت، بنابراين كاري كنيم از ما به نيكي ياد شود؛ اين جملات از سخنان استاندار فرهيخته و مردمي گيلان مصطفي سالاري در نشست مطالعه و بررسي پروژه راه آهن رشت - آستاراست.

وي در ديدار اخير خود با جمعي از ايثارگران و خانواده معزز شاهد مجموعه استانداري و فرمانداري هاي گيلان تاكيد كرد كه نبايد ظرفيت هاي خود را به مسئوليت هاي سازماني محدود كنيم.
استاندار گيلان در پيام نوروزي خود نيز محورهاي توسعه استان در بحث كسب و كار و كارآفريني را در سه حوزه و عرصه گردشگري، كشاورزي و تجارت اعلام نمود و تاكيد نماينده عالي دولت تدبير و اميد بر بهبود وضعيت اقتصادي، معيشتي و اجتماعي مردم بيانگر اعتقاد دولت و اراده راسخ نماينده عالي وي در استان بر توسعه همه جانبه و پايدار است.
در اين ميان شناسايي ظرفيت هاي استان و تمركز بر سه محور گردشگري، كشاورزي و تجارت نشان از مطالعه و آشنايي عميق دكتر سالاري با جغرافياي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي گيلان دارد.
بوم گردي كليد واژه بسيار مهمي در توسعه گردشگري و اشتغال مي باشد و در همين راستا دكتر سالاري با اتخاذ تدابيري طي سفرهاي كاري كم هزينه و ميداني بطور بي ريا و مردمي و به دور از تكلفات و آلايش از مناطق مهم گردشگري به ويژه آستارا و تالش مانند قروق، گيسوم، سراگاه، سد لاستيكي و سورتمه، مناطق ييلاقي و پارك جنگلي بي بي يانلو، آبشار لاتون و آب معدني كوته كومه و روستاهاي گردشگري فندق پشته و آق مسجد بازديد نمود.
تاكيد بر ظرفيت هاي بالاي درآمدزايي و اشتغال بخش گردشگري و اجراي طرح تكاپو و اعطاي تسهيلات در حوزه گردشگري كه مورد تاييد نماينده عالي دولت است؛ راهكاري مناسب براي پيشگيري از آسيب هاي آتي و تبديل آن به فرصت هاي عالي با اجراي طرح بوم گردي است.
تاكيد بر طرح شب هاي روشن، استفاده از ظرفيت هاي اختصاصي روستاها، گردشگري و توجه به نقش دريا نشان از هدف گذاري مناسب براي توسعه گيلان توسط دكتر سالاري مي باشد.
در مقوله تجارت نگاه به قفقاز و روسيه و كشورهاي همسايه دريايي گيلان و دقت نظر بر مباحثي چون تسهيل در ترخيص كالاها از گمرك آستارا، سياست تبديل بارانداز خط ريلي آستارا - آستارا به شهرك صادراتي و كوشش براي الحاق ايستگاه راه آهن به منطقه ويژه را مي توان طليعه اي اميدواركننده براي توسعه تجارت گيلان در عرصه بين الملل دانست.
توجه به بهره گيري از ظرفيت هاي بخش خصوصي و مخالفت با رانت هاي اطلاعاتي توسط دكتر سالاري نشان از عمق نگاه راهبردي دولت دارد.
با نگاهي به محصولات مهم كشاورزي گيلان مانند چاي، كيوي، برنج، گياهان دارويي و محصولات باغي، استان ما در كانون توليد ملي واقع شده و ايجاد بستر مناسب و آرام براي اجراي سياست هاي استاندار گيلان و تعامل سياسي در سطح استان، وظيفه اي ملي اسلامي براي كمك به اجراي اين طرح هاي راهبردي مي باشد.
بي گمان اجراي اين سياست ها گرچه آرام به حركت درآمد، اما استقبال مردم گيلان به ويژه غرب استان از اجراي طرح قابل توجه است و همه كساني كه در دل در گرو نظام و توسعه زيربنايي و اساسي كشور و منطقه دارند، بايد جهت هم افزايي و كمك به تحقق اين طرح بزرگ بكوشند، همانگونه كه خود آقاي استاندار در پيام نوروزي ايجاد فضاي كارآفريني براي اشتغال بيشتر را نيازمند يك فضاي احترام متقابل بين همه ذينفعان جامعه، مردم و دست اندركاران و خرد جمعي ناميد.
دكتر سالاري با انتصاب مديراني با تجربه و تحصيلكرده در حوزه معاونت سياسي و حوزه استاندار نشان داد كه اراده اي جدي براي پيشبرد اهداف اساسي خود داشته و بدنبال بهره مندي از پتانسيل هاي جديد و قوي است.
تالش نيز در اين پروسه با پيگيري هاي جدي سيد عيسي مهدوي و مجموعه كاري اش در بخش ها گام هاي مهمي در راستاي عملياتي نمودن راهبردهاي دولت و استان برداشته و به پيش مي رود تا زيربناهاي صنعت سبز گردشگري در اين سرزمين بهشتي گسترش يابد.
**چنگيز شكوري بخشدار مركزي تالش