۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۷:۱۷
کد خبر: 82896648
T T
۰ نفر

رئیس سابق مجلس اندونزی محكوم به 15 سال زندان شد

۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۷:۱۷
کد خبر: 82896648
رئیس سابق مجلس اندونزی محكوم به 15 سال زندان شد

كوالالامپور- ایرنا- رئیس سابق مجلس اندونزی در دادگاهی در این كشور به جرم فساد مالی و اتلاف 170 میلیون دلار سرمایه های دولت در پروژه ملی كارت هویت الكترونیكی به 15 سال حبس محكوم شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رسانه های اندونزیایی ، 'ستیا نوانتو' در جلسه دادگاهی كه حدود سه ساعت به طول كشید حضوریافت و پنج قاضی این دادگاه پس از استماع دفاعیات وكلای وی، رای نهایی در مورد رئیس سابق مجلس اندونزی را صادر كردند.
دفاع وكلای ستیا، در آخرین جلسه دادگاه وی كه روز گذشته در جاكارتا برگزار شد، مورد قبول قرار نگرفت و درنهایت قضات دادگاه وی را به جرم فساد مالی و اتلاف 170 میلیون دلار سرمایه های دولت در پروژه ملی كارت هویت الكترونیكی محكوم به 15 سال حبس كردند.
فساد مالی رئیس سابق مجلس اندونزی با بازخورد گسترده ای در افكار عمومی در این كشور روبه رو شده است.
'ستیا' در سال های 15-2014 و پس از آن 17-2016 رئیس مجلس اندونزی بود.
'یانتو'رئیس هیات پنج نفره قضات این دادگاه در مورد حكم نوانتو گفت: دراین حكم متهم به جرم تبانی در فساد مالی محكوم شد و همچنین 47 هزار و 600 دلار (500 میلیون روپیه اندونزی) نیز جریمه نقدی شده است.
به گفته این قاضی، 'ستیا' همچنین پس از طی دوران محكومیتش در زندان، به مدت 5 سال از فعالیت در امور دولتی منع شده است و باید مبلغ 7.3 میلیون دلار از سرمایه های دولت را نیز كه در دوران حضورش در مجلس ، از بین رفته را بازگرداند.
قضات دادگاه گفتند كه این حكم پس از بررسی تمام شواهد و مدارك موجود دراین پرونده صادر شده است.
گروه وكلای ستیا نیز اعلام كردند اقدامات خود را برای تسلیم درخواست تجدید نظر به دادگاه عالی اندونزی آغاز كرده اند.
پلیس اندونزی سال گذشته ستیا را به اتهام سرقت 40 درصد از بودجه دولت در پروژه قرارداد تهیه كارت ملی الكترونیكی معادل 173 میلیون دلار ، بازداشت كرد.
دادستان این پرونده كه 80 نفر از شاهدان مرتبط با این موضوع را به دادگاه فراخوانده بود، درخواست حداقل 16 سال زندان را برای ستیا داشت.
این پرونده در كمیسیون مقابله با فساد اندونزی تحت عنوان' KPK” مورد پیگیری قرار گرفته بود.
این كمیسیون یكی ازمهمترین سازمان ها و نهادهای مستقل و موثر در اندونزی و جنوب شرق آسیا برای مقابله با فساد مالی محسوب می شود.
'یوسف كالا' معاون رئیس جمهوری اندونزی در گفت وگو با تلویزیون مترو گفت: این حكم یك هشدار به سایر مسئولان اندونزی است كه برخلاف قانون عمل نكنند.
وی افزود: این كمیسیون تاكنون وزیران ، فرمانداران، قضات دادگاه ، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان عالی رتبه در اندونزی را كه در دوره مسئولیت خود برخلاف قانون عمل كردند، مورد پیگیری قانونی قرار داده كه بسیاری از آنها دردادگاه مجرم شناخته شده و محكومیت های زندان را دریافت كردند.
طبق این گزارش رئیس سابق مجلس اندونزی به علت مشاركت در پنج پرونده فساد مالی از سال 1990 تاكنون تحت پیگرد این كمیسیون قرار داشت و سرانجام توسط بازرسان این نهاد در نوامبر سال گذشته (آبان 96) دستگیر شد.
ماموران این سازمان ستیا را از روی تخت بیمارستانی در جاكارتا كه به علت تصادف به این مركز مراجعه كرده بود، دستگیر و پس از رفع جراحت های اولیه وی را به كمیسیون مقابله با فساد این كشور منتقل كردند.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا درسال 2015 ستیا را 'مرد بزرگ' خطاب كرده بود كه این اظهارات در رسانه های اندونزی و جنوب شرق آسیا بازتاب یافت.
اندونزی با وجود مقابله با فساد در بخش های مختلف این كشور اما درسال 2017 رتبه 96 را از 180 كشور جهان در سازمان شفافیت بین المللی همراستا با تایلند و كلمبیا داشت.
آساق **241**1599