۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۴۷
کد خبر: 82902095
T T
۰ نفر
سودجویان، كنجاله سویا و ذرت را گران كردند

تهران- ایرنا- مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران گفت: با وجود اعلام دولت مبنی بر تخصیص 400 تومانی یارانه ارزی برای واردات نهاده های تولیدی بخش كشاورزی، همچنان برخی افراد سودجو كنجاله سویا و ذرت را گران كردند.

«محمدعلی كمالی سروستانی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینكه طی یك ماه گذشته قیمت نهاده های اولیه صنعت دام و طیور حدود 30 درصد افزایش یافته است، افزود: در روزهای اخیر نرخ ها در بازار نهاده های اولیه خوراك دام همچون كنجاله سویا و ذرت روند افزایشی به خود گرفته است و هر كیلوگرم كنجاله سویا در بازار به قیمت 2540 تومان و ذرت 1250 تومان عرضه می شود.
وی اظهار داشت: پیش از این قیمت هر كیلوگرم كنجاله سویا بین 1750 تا 1850 تومان و ذرت بین 700 تا 850 تومان بود اما اكنون برخی از سودجویان هر كیلوگرم كنجاله سویا را با قیمت 2700 تومان نیز به فروش می رسانند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران تصریح كرد: كنجاله سویا و ذرتی كه امروز در بازار عرضه می شود، در ماه های گذشته با ارز مبادله ای 3700 تومان خریداری و وارد شده است اما امروز با توجه به وضعیت حاكم بر بازار نهاده های تولید، این نهاده ها با نرخ ها یجدید می فروشند كه انصاف نیست.
به گزارش ایرنا، پس از اجرای تك نرخی شدن ارز با قیمت هر دلار 4200 تومان، دولت به منظور پایداری تولید و حفظ آرامش بازار در دولت مقرر كرد به بخشی از كالاهای اساسی از جمله نهاده های بخش كشاورزی كه در گذشته ارز مبادله ای دریافت می كردند، به ازای هر دلار 400چهار هزار ریال یارانه دریافت كند كه پرداخت آن از این هفته آغاز شده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با اشاره به قیمت منطقی مرغ در ازای افزایش هزینه های تولید گفت: قیمت هركیلوگرم مرغ زنده با احتساب سود 6800 تومان و بدون احتساب سود 5920 تومان درب مرغداری محاسبه می شود و بنابراین قیمت گوشت مرغ برای مصرف كننده نمی تواند كمتر از 9000 تا 9100 تومان باشد اما امروز هركیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری ها 5250 تومان عرفی و 5100 تومان نقدی عرضه می شود كه بیانگر ضرر تولیدكنندگان است.
این فعال صنفی صنعت مرغداری اضافه كرد: با وجود افزایش هزینه ها به تازگی قیمت جوجه یك روزه مرغ گوشتی با اندكی كاهش به 1400 تومان رسیده است.
كمالی سروستانی با اشاره به اینكه نزدیك 80 درصد خوراك طیور را كنجاله سویا و ذرت تشكیل می دهد، ادامه داد: حتی قیمت مكمل ها و داروهای مورد استفاده در صنعت طیور نیز گران شده است كه ادامه این روند مجبر به زیان تولید كنندگان می شود.
وی از دولت خواست علاوه بر كارشناسی كردن قیمت مرغ گوشتی، با تشدید نظارت ها بر بازار نهاده های طیور از روند افزایشی قیمت ها جلوگیری كند.
كمالی سروستانی درباره وضعیت تولید مرغ گوشتی ماه مبارك رمضان گفت: اكنون 100 میلیون جوجه مرغ گوشتی در سالن ها در حال پروررش است و هیچ كمبودی برای تامین گوشت مرغ برای این ایام نداریم.
به گزارش ایرنا، طبق آمار اتحادیه صنف مرغ و ماهی امروز قیمت هر كیلوگرم مرغ درب كشتارگاه 7350 تومان و عمده فروشی 7500 تومان بوده و برای مصرف كنندگان 8200 تومان است.
سال گذشته بیش از 2 میلیون و 100 هزارتن گوشت مرغ در كشور تولید شد.
اقتصام**9186**2025
۰ نفر