۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۵۹
کد خبر: 82905186
T T
۰ نفر

فرصت منطقه ای برای رونق اقتصادی غرب كشور

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۵۹
کد خبر: 82905186
فرصت منطقه ای برای رونق اقتصادی غرب كشور

ارومیه- ایرنا- تحولات سیاسی منطقه و دیپلماسی فعال دولت تدبیر و امید فرصت منطقه ای برای گسترش روابط تجاری ایران و عراق و در نهایت رونق اقتصاد محلی در استان های آذربایجان غربی، كردستان و كرمانشاه را فراهم كرده است؛ فرصتی كه بهره مندی از آن نیازمند رفع موانع تولید و صادرات و تامین زیرساخت های لازم است.

به گزارش ایرنا مبادلات تجاری بین ایران و اقلیم كردستان بین 6 تا 6.5 میلیارد دلار در سال است كه بیشتر آن به واردات از ایران مربوط می شود و گسترش روابط تجاری 2 طرف بستر لازم برای تولید و صادرات كالاهای ایرانی از مرزهای رسمی این استان ها را فراهم كرده است.
اگرچه در گذشته از فرصت های منطقه ای برای توسعه استان های مرزی غرب كشور كمتر استفاده شده اما در سال جاری حركت های هدفمندی برای استفاده از این موقعیت كلید خورده است كه از جمله آنها می توان به تقویت روابط دیپلماتیك ایران و عراق و برگزاری همایش فرصت های اقتصادی ایران و اقلیم كردستان طی روزهای اخیر اشاره كرد.
آذربایجان غربی پیش از این نیز به دلیل نبود زیرساخت های لازم از موقعیت های اقتصادی ناشی از تحولات سیاسی منطقه از جمله درگیری در سوریه و جنوب تركیه و اختلاف های سیاسی بین تركیه و عراق بهره چندانی نبرده و استان های كردستان و كرمانشاه نیز فرصت سوزی های زیادی در سال های اخیر داشته است.
این در حالی است كه بیش از 70 درصد از صادرات ایران به عراق از طریق اقلیم كردستان و از مرزهای رسمی تمرچین در آذربایجان غربی، باشماق در كردستان و پرویز خان در كرمانشاه انجام می شود و گسترش روابط تجاری ایران و عراق در دوران پساداعش افق روشنی را پیش رو اقتصاد محلی این استان ها قرار می دهد.
در این میان آذربایجان غربی گام های بلندتری نسبت به 2 استان دیگر برای گسترش روابط تجاری با اربیل برداشته و یك بار استاندار اربیل را در ارومیه میزبانی كرده و در روزهای اخیر نیز استاندار آذربایجان غربی همراه با وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش فرصت های اقتصادی ایران و اقلیم حضور یافته است.
استاندار آذربایجان غربی در مورد اهمیت رفع موانع پیش رو برای گسترش روابط تجاری با اقلیم كردستان به خبرنگار ایرنا گفت: مسائل و مشكلات موجود در مرزهای مشترك میان اقلیم كردستان و آذربایجان غربی به صورت ماهانه توسط فرمانداران پیرانشهر و چومان عراق مورد بررسی قرار می گیرد و معاونان امور اقتصادی استانداری ها نیز ضمن نظارت بر روند برگزاری این جلسات و تصمیم ها، رفع موانع گسترش روابط اقتصادی و تجاری 2 طرف را پیگیری می كنند.
محمد مهدی شهریاری با اشاره به برخی مشكلات موجود در مسیر توسعه مناسبات میان ایران و اقلیم كردستان، گفت: جلوگیری از حمل یكسره كالا توسط كامیون های ایرانی به اقلیم كردستان از مشكلاتی است كه انتظار می رود با اراده 2 طرف رفع شده و جابجایی بار باعث آسیب به كالاهای صادراتی نشود.
وی اضافه كرد: بر اساس توافق های صورت گرفته مقرر شده است تا كامیون هایی مشخص شود كه بتوانند كالا را از مبدا تا مقصد به صورت یكسره حمل كنند و بازرسی های كالا نیز در مرز باید طوری انجام گیرد كه به كالاها آسیبی وارد نشود.
شهریاری به مشكلات گمركی نیز اشاره كرد و گفت: اقلیم كردستان عراق در برخی از پیمان ها و پروتكل های گمركی عضویت ندارد و این مساله مشكل ساز شده است و انتظار داریم برای رفع آن اقدام لازم از سوی مسئولان اقلیم كردستان صورت گیرد.
وی به اقدامات دولت تدبیر و امید در راستای تامین امكانات زیرساختی در بازارچه ها و پایانه های مرزی آذربایجان غربی اشاره كرد و ادامه داد: طی چند ماه گذشته امكانات زیربنایی خوبی در پایانه مرزی تمرچین ایجاد شده كه می تواند در توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان 2 طرف موثر باشد.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اراده مقام های ایران و اقلیم كردستان عراق برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری مشترك، گفت: فصل جدیدی از روابط اقتصادی و تجاری میان 2 طرف آغاز می شود.
نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی كه همراه با هیات ایرانی در همایش فرصت های اقتصادی ایران و اقلیم كردستان حضور یافته است، گفت: اقلیم كردستان برای گسترش روابط تجاری با ایران مصمم است و كمیته مشتركی جهت حل مشكلات شركت های ایرانی فعال در زمینه های خدمات فنی و عمرانی در اقلیم كردستان تشكیل می شود.
رسول خضری افزود: در این همایش و نشست های جانبی آن جهت تسریع در توسعه بازارچه های مرزی و ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی در سطح مرزهای 2 شهر پیرانشهر و سردشت نیز گفت و گوهای سازنده ای انجام شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران نیز در همایش فرصت های اقتصادی ایران و اقلیم كردستان گفته است كه درصدد ایجاد نظام آزاد تجاری بین 2 طرف هستیم و این امر می تواند همزمان سرمایه گذاری داخلی را در 2 كشور تقویت كند.
محمد شریعتمداری همچنین ثبات مقررات در حوزه های مختلف سرمایه گذاری داخلی و خارجی و امور بانكی را لازمه توسعه روابط اقتصادی دانست و اظهار كرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی ارائه تعهدات لازم برای ثبات در این عرصه ها را دارد.
وی اضافه كرد: در مذاكرات با نخست وزیر اقلیم كردستان عراق بر سر تشكیل كمیته مشترك از اقلیم و جمهوری اسلامی متشكل از فعالان اقتصادی 2 طرف با هدف بررسی، چاره جویی و حل مشكلات بر سر راه توسعه روابط اقتصادی به توافق رسیدیم.
به گزارش ایرنا پس از سقوط صدام و شكل گیری حكومت محلی اقلیم، مرزهای زمینی و مشترك در سه منطقه تمرچین، باشماق و پرویز خان در غرب كشور فعال شد و امروزه بیش از 70 درصد كالاهای صادراتی ایران از این سه مرز به نقاط دیگر عراق صادر می شود.
3072