۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۵۶
کد خبر: 82905922
T T
۰ نفر

تركيه ادعاي آمريكا در مورد عفرين را بي اساس خواند

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۵۶
کد خبر: 82905922
تركيه ادعاي آمريكا در مورد عفرين را بي اساس خواند

آنكارا- ايرنا- حامي آكسوي سخنگوي وزارت امور خارجه تركيه ادعاي اخير آمريكا در مورد وضعيت نگران كننده انساني در شهر عفرين سوريه را بي اساس خواند.

به گزارش روز شنبه ايرنا، هدر ناوئرت سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا، نظاميان تركيه را مانع بازگشت آوارگان به شهر عفرين عنوان كرده و وضعيت انساني آوارگان عفرين را وخيم خوانده بود.
آكسوي امروز سخنان هدر ناوئرت همتاي آمريكايي خود درباره 'وضعيت وخيم انساني در عفرين' را رد كرده و گفت: تروريست ها نيز قصد سياه نمايي عليه تركيه را دارند.
وي افزود: در اصل، حمايت آمريكا به عنوان متحد تركيه از گروه هاي تروريستي حزب كارگران كردستان تركيه(پ.ك.ك)، حزب اتحاد دموكراتيك سوريه(پ.ي.د) و يگان هاي مدافع خلق سوريه(ي.پ.گ) در شمال سوريه نگران كننده است.
وي مدعي شد: 'با تاكيد اعلام مي كنم كه گروه تروريستي پ.ك.ك و پ.ي.د مانع اصلي بازگشت مردم سوريه به عفرين هستند و آنها با اين كار قصد سياه نمايي عليه تركيه را دارند.'
وي اضافه كرد: 'اين تروريست‌ها با كاشتن مين و بمب هاي دست ساز مانع بازگشت اهالي اين منطقه شده و تهديد امنيتي در اين منطقه ايجاد مي كنند و تركيه به تلاش خود براي بازگشت امن اهالي منطقه ادامه مي دهد.'
سخنگوي وزارت امور خارجه تركيه همچنين گفت: 'تركيه مسئول فراخوان ورود كمك‌هاي انساني به عفرين نيست چون تركيه تمام شرايط لازم را براي ورود كاروان كمك هاي بشردوستانه سازمان ملل فراهم مي كند.'
به گزارش ايرنا، ارتش تركيه از روز 20 ژانويه(30 دي ماه 1396) با تجاوز آشكار به خاك سوريه و با همراهي نيروهاي موسوم به ارتش آزاد سوريه، عملياتي را به نام شاخه زيتون در منطقه عفرين در شمال سوريه آغاز كرد.
اواخر اسنفدماه سال گذشته نيروهاي ارتش تركيه با همراهي عناصر شبه نظامي ارتش به اصطلاح آزاد سوريه، شهر عفرين را 58 روز پس از حمله به شمال سوريه اشغال كرده و كنترل آن را به دست گرفتند.
دولت سوريه با اشغالگري خواندن اقدام دولت تركيه در انجام عمليات نظامي در منطقه عفرين و ساير مناطق شمال سوريه، خواستار خروج نيروهاي ارتش اين كشور از خاك خود شده است.
نقض حاكميت ملي سوريه و نيز حضور نظامي در خاك سوريه بارها توسط مجامع جهاني و دولت هاي بي طرف محكوم شده و حتي مخالفت هايي را در داخل تركيه به دنبال داشته است.
ستاد كل نيروهاي مسلح تركيه امروز با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد كه از زمان آغاز عمليات شاخه زيتون در عفرين، چهار هزار و 403 نفر در درگيري با نيروهاي مسلح تركيه كشته شده اند.
رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه نيز طي سخنراني در جشنواره جوانان استانبول اظهار كرد: 'با قاطعيت در عفرين حضور داريم و تا هنگامي كه امنيت كامل را برقرار كنيم، آنجا خواهيم ماند و پس از آن نيز ادلب، تل رفعت و منبج را پيش رو داريم.'
خاورم/1905