۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴
کد خبر: 82912610
T T
۰ نفر
هزار راس دام عشاير چهارمحال و بختياري بر اثر سيلاب تلف شد

شهركرد- ايرنا - مديركل امور عشاير چهارمحال و بختياري گفت: در بارندگي هاي هفته هاي اخير، بيش از يك هزار دام سبك شامل گوسفند و بز به ارزش 8 ميليارد ريال بر اثر سيلاب و سرما تلف شد.

يحيي حسين پور روز شنبه در گفت وگو با ايرنا اظهار كرد: در پي خشكسالي، گرد و غبار و كمبود محسوس آب در مناطق گرمسيري خوزستان، بخشي از عشاير كوچروي اين استان براي تامين علوفه و چراي دام خود، يك ماه زودتر از تقويم كوچ، به مناطق ييلاق استان وارد شدند.
وي تصريح كرد: با توجه به شدت بارندگي در يك ماه گذشته كه موجب طغيان رودخانه ها و جاري شدن سيلاب در ايلراه هاي عشاير استان شد، هزار راس دام عشاير در اين كوچ زود هنگام از بين رفت.
مديركل امور عشاير چهارمحال و بختياري بيشترين خسارت تلفات دامي را در مراتع سبزكوه شهرستان كيار، كوهرنگ و اردل عنوان كرد.
حسين پور، از وارد شدن خسارت به زيرساخت هاي مناطق عشايري استان در اثر سيلاب هاي اخير خبر داد و گفت: با بررسي كارشناسان امور عشاير تا كنون بيش از 50 ميليارد ريال به اراضي كشاورزي ، باغي و كانال هاي آبرساني اين قشر خسارت وارد شده است.
وي از اختصاص تسهيلات ارزان قيمت به عشاير خسارت ديده از سيلاب هاي اخير از سوي ستاد بحران چهارمحال و بختياري خبر داد و گفت: با توجه به ميزان خسارت به هر متقاضي تسهيلات مناسبي پرداخت خواهد شد.
حسين پور، با اشاره به امداد رساني امور عشاير به همراه جمعيت هلال احمر به دو هزار عشاير گرفتار در سيلاب هاي اخير، يادآورشد: توزيع پتو، مواد خوراكي و نايلون براي عايق سياه چادرها از عمده اقلام توزيع شده به سيل زدگان كوچرو بوده است.
به گزارش ايرنا، چهارمحال و بختياري با 124هزار نفر جمعيت عشايري به همراه يك ميليون و 500هزار راس دام دومين استان عشاير نشين كشور بعد از استان فارس است.
بارش هاي چند هفته اخير در چهارمحال و بختياري باعث بروز سيلاب در حاشيه برخي از مناطق عشايري شد.
2097/6199