۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۴۶
کد خبر: 82919663
T T
۰ نفر

5 درصد مسمومیت های قارچی به اقدامات اورژانسی نیاز دارد

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۴۶
کد خبر: 82919663
5 درصد مسمومیت های قارچی به اقدامات اورژانسی نیاز دارد

زنجان - ایرنا - عضو هیات علمی دانشكده دارو سازی زنجان گفت: بطور معمول تنها پنج درصد از مسمومیت های قارچی نیاز به اقدامات اورژانسی داشته و تنها كمتر از نیم درصد موجب بروز مسمومیت های بسیار شدید یا حتی به مرگ منجر می شود.

دكتر سید جمال حسینی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بررسی ها نشان می دهد بیشتر مرگ ناشی از مسمومیت با قارچها به چند گونه بویژه قارچ آمانیتا یا فرشته مرگ محدود می شود.
وی اظهار كرد: طبق مطالعات انجام گرفته، پنج هزار نوع قارچ در دنیا شناسایی شده كه از این تعداد 100 نوع آن دارای سم بوده كه از این تعداد نیز پنج تا 6 نوع آن كشنده هستند.
حسینی خاطرنشان كرد: معروف ترین قارچ سمی دنیا آمانیتا نام دارد كه مطالعات انجام گرفته نشان می دهد در صورت مصرف، 95 درصد موارد فرد را به كام مرگ می كشاند و دوز كشندگی آن یك دهم میلی گرم بر كیلوگرم است.
به گفته این متخصص سم شناسی، هر كلاهك قارچ آمانیتا حاوی 10 تا 15 میلی گرم سم آماتوكسید می باشد كه عامل بروز عوارض كبدی و مرگ می باشد.
وی بیان كرد: بر این اساس امكان تشخیص قارج سمی و قارچ خوراكی وجود ندارد و اغلب مردم با حضور در دامان طبیعت و مشاهده این نوع ماده تصور می كنند كه مصرف آنها هیچ نوع عارضه ای ندارد.
حسینی افزود: بطور معمول مصرف قارچ سمی تا بروز علائم آن 6 تا 10 ساعت و شروع علایم شدید مسمومیت نیز 24 تا 48 ساعت بطول می كشد و در این میان اقدامات درمانی بهنگام تاثیر بسزایی دارد.
وی اظهار كرد: مسمومیت با قارچ با نشانه هایی از قبیل تهوع، استفراغ، اسهال (عوارض گوارشی) همراه است و درموارد مسومیت با قارچ آمانیتا علاوه بر مشكلات حاد گوارشی و عوارض كبدی و كلیوی شدیدی را برای فرد مصرف كننده بدنبال دارد.
این عضو هیات علمی دانشكده داروسازی زنجان ادامه داد: قارچ ها برای رشد به آب و هوایی مرطوب تا حدودی معتدل تا گرم نیاز دارند و در این میان بارندگی های مداوم نیز در افزایش رویش بیشتر آنها اثرگذار است.
وی به عموم مردم توصیه كرد: در صورت حضور در دامان طبیعت و مشاهده انواع قارچ از مصرف آنها خودداری كرده چه بسا می تواند عوارض ناخوشایندی را بر ارگان های مختلف بدن به همراه داشته باشد.
این متخصص خاطر نشان كرد: از طرفی در مسمومیت با قارچ آمانیتا بعد از شروع علایم گوارشی در ساعات اولیه بعد مصرف (6 تا 10 ساعت) و بروز عوارض گوارشی در بازه زمانی 24 تا 48 ساعته، یك فاز تاخیری بهبودی ظاهری دیده می شود كه در مدت یاد شده رساندن فرد به بیمارستان و شستشوی معده و تجویز پاد زهرها می تواند در درمان فرد مسموم بسیار كمك كننده باشد.
حسینی افزود: بر این اساس هر چقدر فرد مسموم شده با این نوع قارچ سریع تر به اورژانس و یا پزشك مراجعه كند، شستشوی معده و تجویز پادزهر نیز می تواند بهبودی كامل را به همراه داشته باشد.
وی یادآوری كرد: در غیر اینصورت هر گونه تاخیری، به بروز عوارض سمیت كبدی و كلیوی ناشی از مسمومیت با آمانیتا را نشان خواهد داد كه در این صورت نیاز به جراحی های پیوند كبد و و در مواردی به مرگ نیز منتهی می شود.
این متخصص یادآور شد: طی هفته های گذشته اخباری از مرگ چندین نفر در چند استان كشور گزارش شد كه طبق اعلام متخصصان امر 95 درصد موارد مربوط به افرادی است كه قارچ آمانیتا مصرف كرده بودند.
به گزارش ایرنا، پیش از این نیز رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی زنجان گفته بود: از مجموع 18 نفر از اهالی ماهنشان كه بر اثر مصرف قارچ سمی دچار مسومیت شدید شده بودند، 16 نفر آنها برای درمان های لازم به بیمارستان های تهران و شیراز اعزام شدند.
با توجه به بارندگی های اردیبهشت امسال به همراه توده های تندری سبب رویش انواع قارچ ها بویژه نوع سمی شده كه مصرف آن تاكنون موجب مسمومیت 431 نفر و مرگ هشت تن از شهروندان در استانهای غربی كشور شده است.
7320/8068