۲ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۴۷
کد خبر: 82923542
T T
۰ نفر

شاخص آلایندگی هوا در كرمان از مرز هشدار گذشت

۲ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۴۷
کد خبر: 82923542
شاخص آلایندگی هوا در كرمان از مرز هشدار گذشت

كرمان - ایرنا - مدیركل حفاظت محیط زیست استان كرمان با بیان اینكه شاخص آلایندگی ناشی از ذرات معلق در هوای شهر كرمان امروز چهارشنبه به 259 رسیده، گفت: شعاع دید نیز به 700 متر كاهش یافته است.

رضا جزینی زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بدلیل فرسودگی برخی از دستگاه های پایش آلودگی هوا در استان كرمان، شاخص های 10 میكرون را نمی توان بصورت دقیق اندازه گیری كرد كه در صورت اندازه گیری، میزان گرد و غبار موجود در هوا بیش از این گزارش شده است.
وی ادامه داد: درشتی ذرات معلق در هوای كرمان از این شاخص فراتر رفته است.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان كرمان گفت: شاخص آلایندگی ناشی از ذرات معلق در هوا بین صفر تا 50 هوای پاك، 50 تا 100هوای سالم، بین 100 تا 150 هوای ناسالم برای گروه های حساس، 150 تا 200 هوای ناسالم برای تمام افراد و از 200 به بالا خطرناك برای تمامی افراد جامعه است.
وی افزود: شاخص آلایندگی هوا از ساعات اولیه امروز صبح با عدد 74 آغاز شده و در ساعت 9 صبح امروز به 240 رسیده است.
جزینی زاده عنوان كرد: گرد و غبار امروز نشات گرفته از خشكسالی، تغییر اقلیم، اعمال نشدن مدیریت صحیح منابع آبی و تخریب های زیست محیطی است.
وی با بیان اینكه گرد و غبار امروز شهر كرمان از غرب به سمت مناطق مركزی آمده است گفت: اگر مدیریت صحیح منابع آبی و مراقبت از پوشش منابع طبیعی به درستی اعمال شود از انرژی سیستم ناپایداری جوی می كاهد و اثرات مخرب زیست محیطی آن كمتر خواهد بود.

* تشكیل ستاد بحران
سرپرست اداره كل مدیریت بحران استان كرمان گفت: افزایش غلظت ریزگردها در كرمان منجر به تشكیل ستاد بحران در استانداری شد.
مجید سعیدی افزود : اوایل صبح امروز هشدار افزایش غلظت ریزگردها از طریق پیامك به روسای دستگاه اجرایی و اعضای مدیریت بحران ارسال و هماهنگی لازم با ادارات محیط زیست و هواشناسی به منظور پایش غلظت گرد و غبار و ماندگاری آن در هوای شهر كرمان انجام شد.
وی با بیان اینكه به منظور مدیریت بهتر شرایط، اوایل صبح امروز با مدیریت اداره ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و سایر ادارات مربوطه تماس برقرار شد گفت: در این راستا اماكن ورزشی كرمان امروز به دلیل ناسالم بودن هوا غیرفعال خواهند بود.
سرپرست اداره كل مدیریت بحران استان كرمان ادامه داد: به مسئولان اداره كل آموزش و پرورش استان كرمان نیز اعلام شد به دلیل شرایط ناسالم هوا از نگه داشتن بی مورد دانش آموزان بعد از اخذ امتحان در مدارس خود داری و هشدارهای لازم به دانش آموزان در این مورد ارائه شود.
وی تاكید كرد: همچنین تاكید شد تدابیر لازم از طریق پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی نیز در محورهای مواصلاتی اندیشیده و به رانندگان تذكرات لازم به منظور حفظ ایمنی داده شود.
سعیدی اضافه كرد: دانشگاه علوم پزشكی كرمان نیز به منظور افزایش آمادگی لازم مراكز درمانی برای پذیرش بیماران احتمالی ناشی از افزایش گرد و غبار، اعلام آمادگی كرده است.
وی اظهار داشت: مقرر شد دانشگاه علوم پزشكی هشدارهای لازم را برای جلوگیری از حضور كودكان، افراد سالمند، باردار، بیماران قلبی و ریوی در محیط های باز به مردم ارائه كند.
سعیدی تاكید كرد: افراد سالم نیز از حضور در فضای باز خود داری كنند و در صورت اجبار با ماسك و پارچه مرطوب جلوی بینی و دهان خود را بپوشانند و از بسته بودن در و پنجره اتاق های خانه و دریچه های كولر اطمینان حاصل كنند.
وی اظهار كرد: با توجه به اینكه غلظت گرد و غبار در شهر كرمان تا دقایقی قبل به 259 رسیده است در صورت افزایش این مقدار و تایید ریاست ستاد بحران از ادامه فعالیت كاركنان ادارات جلوگیری خواهد شد.
وی تاكید كرد: بر اساس اعلام اداره كل هواشناسی استان كرمان غلظت گرد و غبار تا بعد از ظهر امروز در شهر كرمان كاهش خواهد یافت.
گرد و غبار از ساعات اولیه صبح امروز آسمان شهر كرمان و رفسنجان را پوشانده و فعالیت های روزانه را برای برخی از افراد گروه های سنی حساس مانند كودكان، افراد مسن و بیماران قلبی و ریوی با مشكل مواجه كرده است.
ذرات معلق هوا (PM) اصطلاحی است كه برای توصیف ذرات جامد و مایع پراكنده شده در هوا استفاده می شود و از نظر جنس و سایز بسیار متنوع است ولی با توجه به اندازه آنها به سه نوع ذرات درشت (coarse particles) یا PM10 ذرات ریز (fine particles) یا PM2.5 و ذرات بسیار ریز (ultra fine particles) یا PM0.1 تقسیم می شود.
3029/7420 /1630
۰ نفر