به گزارش ایرنا جعفر شهامت روز چهارشنبه در نشست كمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل استان افزود: از نقاط پر تصادف جاده های استان هفت نقطه سال گذشته رفع شد.
وی ادامه داد: امسال رفع و اصلاح 12 نقطه حادثه خیز جاده ای استان در دستور كار قرار دارد كه 8.3 میلیارد تومان هزینه برای آن برآورد شده است.
وی یادآور شد: بخشی از این اعتبار از محل طرح اصلاح و رفع نقاط حادثه خیز تامین اعتبار و ابلاغ خواهد شد و لازم است مابقی اعتبار مورد نیاز از محل سایر اعتبارات استانی پیگیری و تامین شود.
شهامت گفت: تخصیص اعتبار بحث ایمنی از منابع عمومی در سطح ملی فوق العاده ضعیف بوده كه ما را به چالش كشیده و هم اكنون پنج میلیارد و 500 میلیون تومان طلب برای خط كشی و نصب تابلو داریم.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی افزود: بر اساس آمار پزشكی قانونی كشور سال گذشته 11 هزار و 793 نفر در حوزه برون شهری و جاده های روستایی و خاكی بر اثر تصادفات جان خود را از دست دادند.
وی با بیان اینكه از این تعداد 220 نفر معادل 1.87 درصد مربوط به خراسان جنوبی بوده است، گفت: از آمار یاد شده 14 نفر عابر پیاده بودند كه در این زمینه دارای 28 كشور هستیم.
وی ادامه داد: همچنین آمار فوتی موتورسواران 33 نفر در استان دارای رتبه 21 ، فوت بر اثر واژگونی 98 نفر دارای رتبه سوم و فوت بر اثر ناوگان مسافربری رتبه یك كشور را داریم.
شهامت اضافه كرد: این آمار نشان می دهد باید در سه موضوع واژگونی، ضربه به سر و ناوگان مسافربری در تمامی طرح های جاده ای نظارت و دقت بیشتری اعمال كنیم.
وی بیان كرد: در مصوبه كمیسیون ایمنی راه های كشور سال گذشته دستورالعمل جدیدی صادر شد كه بر اساس آن نقاط پرتصادفی كه جزو اولویت های كشوری هستند و نقاط دارای تصادف كه از اولویت اولی خارج هستند به استان ها ابلاغ شد.
وی با اشاره به وجود 76 نقطه پرتصادف و دارای تصادف در استان یادآور شد: در استان 27 نقطه پرتصادف و 49 نقطه دارای تصادف شناسایی و مصوب شد كه در رتبه بندی كشوری ملاك كاهش كشته ها بوده است.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی تاكید كرد: نسبت به این موضوع نقد داریم اینكه طول راه های استان بسیار گسترده است بنابراین انتظار می رود در بحث بهسازی و ارتقای راه ها در كنار موضوع نقاط پرتصادف به ما كمك شود.
شهامت افزود: سال گذشته برای اصلاح نقاط حادثه خیز استان 17 میلیارد و 500 میلیون تومان مصوب شد كه سه میلیارد و 500 میلیون تومان معادل 19.6 درصد از مجموع اعتبارات اختصاص یافت.
وی ادامه داد: در 6 ماه پایانی سال قبل، سه مجوز سنگین دریافت كردیم كه 9 میلیارد تومان برای محور دیهوك - راور، 2.5 میلیارد تومان برای پیچ نایبند، 2.5 میلیارد تومان برای بخشی از پروژه پل شوشود و 2 میلیارد و 750 میلیون تومان برای تبدیل آب نما به پل، اصلاح شیب شیروانی و ایمن سازی و بهسازی مصوب شد.
مدیركل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در این نشست با بیان اینكه روند تصادفات بعد از سه سال در سال 96 افزایش داشت، افزود: مشكل اصلی كریدور جنوب به شمال در محورهای بیرجند - قاین و دیهوك- فردوس - بجستان بوده است.
مهدی جعفری گفت: جاده بیرجند - قاین جزو محورهای محدودی است كه به حد اشباع ترافیك رسیده و باید باند دوم این محور هر چه سریعتر بازگشایی شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر 44 كیلومتر از این محور بازگشایی شده ولی در 56 كیلومتر باقیمانده روز به روز شاهد افزایش تصادفات هستیم.
وی با تاكید بر اینكه پیمانكاران این پروژه به شدت مشكل مالی دارند، اظهار كرد: با تامین اعتبار برای پیمانكاران تسویه بدهی آنها روند كار بهتر و بیشتر پیش خواهد رفت.
7557 * 6054
بیرجند - ایرنا - مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: 76 نقطه حادثه خیز در جاده های استان شامل 27 نقطه پرتصادف و 49 نقطه دارای تصادف شناسایی و تمام آشكارسازی آنها نیز انجام شده است.