۵ خرداد ۱۳۹۷، ۲۲:۵۸
کد خبر: 82926704
T T
۰ نفر
ترك زكات بنيه اقتصادي جامعه را تضعيف مي كند

سنندج - ايرنا - نماينده مردم كردستان در مجلس خبرگان رهبري با تاكيد بر توجه مسلمانان به فريضه الهي و وجب زكات گفت: عدم ترك اين فريضه الهي منجر به تضعيف بنيه اقتصادي جامعه و زيرساخت هاي آن مي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، ماموستا فايق رستمي شامگاه شنبه در جلسه دبيرخانه شوراي زكات استان اظهار داشت: پرداخت زكات حمكت و فوايد زيادي دارد كه شكوفايي و رونق اقتصادي و كاهش فاصله طبقاتي از جمله اين فوايد است.
وي با بيان اينكه مساله زكات از سال دوم هجرت از طرف خداوند بر مومنان واجب شد، افزود: توجه به اين فريضه الهي قلوب مومنان را از حسد و كينه دور كرده و منجر به تعالي، ترقي و پيشرفت جامعه در زمينه هاي مختلف مي شود.
نماينده مردم كردستان در مجلس خبرگان رهبري يادآور شد: زكات از ديدگاه همه مذاهب پايه و اساس دين به شمار مي رود و اگر نباشد يكي از پايه هاي دين فرو مي ريزد.
ماموستا رستمي با بيان اينكه خداوند در 32 جاي قرآن كريم از زكات نام برده است، تاكيد كرد: اين فريضه الهي بزرگترين تعاون در بين اغنيا و فقرا به شمار مي رود و منجر به اخوت و برداري و عشق و محبت در بين اين دو قشر مي شود.
وي در ادامه با تاكيد بر تلاش براي رفع بيكاري به عنوان يكي از مشكلات مهم استان گفت: بيكاري منجر به ايجاد ناامني مي شود لذا تلاش كنيم با رفع اين معضل آرامش و امنيت موجود كه حاصل خون هزاران شهيد است را در جامعه حفظ كنيم.

** پرداخت زكات در كردستان 46 درصد رشد داشت
مديركل كميته امداد امام خميني(ره) كردستان نيز در اين جلسه گفت: سال گذشته 168ميليارد ريال زكات در استان جمع آوري شد كه نسبت به سال 95 با رشد 46 درصدي روبرو بود.
محمد رسول شيخي زاده اظهار داشت: تعهد ما در زمينه جمع آوري زكات در سال گذشته 140 ميليارد ريال بود كه 120 درصد برنامه پيش بيني شده بود و ا اين لحاظ رتبه ششم را در كشور به خود اختصاص داديم.
وي افزود: از اين ميزان زكات جمع آوري شده 34 ميليارد ريال مربوط به زكات غلات، 70 ميليارد ريال زكات واجب و 62 ميليارد ريال زكات فطريه و كفاره بوده است.
مديركل كميته امداد امام خميني(ره) كردستان به هزينه كرد زكات جمع آوري شده در سال گذشته نيز اشاره كرد و يادآور شد: از اين ميزان زكات، 64 درصد سهم فقرا و 36 درصد نيز سهم پروژه هاي عمراني بود كه رعايت شده است.
شيخي زاده تاكيد كرد: از محل زكات جمع آوري شده در زمينه كمك به فقرا 89 مورد تامين جهيزيه، 50 مورد هزينه درمان 452 مورد كمك هزينه تحصيلي، 9 مورد آزاد سازي زندانيان و 114 مورد كمك هزينه خريد و تعمير مسكن مددجويان انجام شده است.
وي افزود: همچنين از همين محل 80 ميليارد ريال كمك معيشت به 38 هزار و 900 نفر از مددجويان زير پوشش اين نهاد پرداخت شده است.
وي در ادامه به هزينه كرد زكات در زمينه پروژه هاي عمراني استان نيز اشاره كرد و گفت: احداث و تعمير 130 مسجد و 40 خانه عالم، هفت مورد غسالخانه و پنج مورد حسينيه و فاطميه بوده است.
مديركل كميته امداد امام خميني(ره) كردستان اظهار داشت: در استان يك هزار و 694 روستا وجود دارد كه سال گذشته يك هزار و 10 روستا در بحث پرداخت زكات مشاركت داشتند.
شيخي زاده با تاكيد بر برگزاري منظم جلسات زكات در شهرستان ها ابراز اميدواري كرد با برنامه ريزي هاي لازم در سال جاري سمت و سوي زكات ما به سمت فقرا باشد.
110 هزار نفر كردستاني در قالب 65 هزار خانوار زير پوشش كميته امداد امام خميني(ره) هستند كه 44 هزار خانوار از اين تعداد مستمري بگير و 21 هزار خانوار نيز به صورت چند خدمتي تحت حمايت قرار دارند.
7348/9102