۲۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۰۲
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 84406627
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کردستانی ها ۲۶۰ میلیارد ریال زکات پرداخت کردند

سنندج - ایرنا - رییس اداره زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) کردستان گفت: امسال ۲۶۰ میلیارد ریال زکات توسط مردم استان پرداخت شده است.

ماموستا عبید لطفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان زکات توسط مردم خیر استان و در یک هزار و ۱۳۸ روستا جمع آوری شده است.

وی افزود: ۱۸۵ میلیارد ریال از این مبلغ مربوط به زکات فطریه، ۲۵ میلیارد ریال کفارات، ۳۵ میلیارد ریال مال التجاره و ۱۵ میلیارد ریال زکات غلات بوده است.

رییس اداره زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان یادآور شد: از محل زکات جمع آوری شده ۱۰۰ مورد کمک هزینه درمانی، ۱۹۶ مورد کمک هزینه تحصیلی، کمک به خرید، ساخت و تعمیر ۹ واحد مسکن نیازمندان و ۷۰ هزار مورد کمک۳۵ میلیارد ریالی معیشت بوده است.

وی یادآور شد: همچنین از محل زکات امسال به ساخت و تعمیر سه مسجد، ۲ خانم عالم، ، یک مورد غسالخانه، و ۲ مورد پروژه عام المنفعه کمک شده است.

ماموستا لطفی اضافه کرد: ۱۰۰ درصد زکات جمع آوری شده در همان روستا و  یا محل جمع آوری شده با نظارت و همکاری معتمدین، عاملین، شورای زکات روستا، خیران، امامان جماعت و مردم برای امورات همان مناطق هزینه شده است.

زکات در لغت به ۲ معنای رشد و نمو و پاکی آمده است؛ واژه زکات به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد و به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت وجود دارد که موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.

در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشانه آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده است و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.

همراهی این‌ ۲ به جهت اهمیت ویژه آنهاست زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است که زکات به آنها تعلق می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha