۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۸
کد خبر: 82930438
T T
۰ نفر
تلاش براي كاهش آثار و تبعات تصادف رانندگي در كردستان

سنندج - ايرنا - آمار بالاي تصادفات رانندگي با تلفات جاني زياد به دغدغه دستگاه هاي اجرايي و قضايي استان كردستان تبديل شده است و براين اساس روز چهارشنبه نشستي تحت عنوان پيشگيري از وقوع جرم تشكيل شد كه موضوع آن به اين مشكل اختصاص داشت.

به گزارش خبرنگار ايرنا، استان كردستان در تعطيلات نوروز با 26 كشته و 241 درصد افزايش تلفات نسبت به مدت مشابه سال قبل، استان اول در كشور بود كه كسب اين رتبه نگراني ها را افزايش داده است.
رئيس دادگستري كردستان در دومين نشست پيشگيري از وقوع جرم اين استان گفت: بايد اهتمام جدي براي رفع مشكل و كاهش تلفات و تصادفات رانندگي صورت گيرد.
علي اكبر گروسي با اشاره به گزارش هايي كه نشان مي دهد عامل انساني دليل بيشتر وقوع اين تصادفات است، افزود: پايين بودن سعه صدر، صبر و جنبه هاي تربيتي در رفتار رانندگان تاثير دارد.
وي اضافه كرد: علاوه بر خسارت هاي جاني و مالي، جرائم پيراموني حاصل تصادفات است كه قوه قضاييه و بيمه ها را با خود درگير كرده است.
گروسي اظهار داشت: تباني هايي ديده شده كه يا تصادفي ساختگي ايجاد شود يا صدمه تصادفي كه رخ داده را بزرگنمايي مي كنند تا از اين طريق بتوانند از بيمه ها غرامت بيشتري بگيرند.
رئيس دادگستري كردستان تاكيد كرد: اين موضوع دغدغه شركت هاي بيمه شده و از دستگاه قضايي نيز وقت زيادي رسيدگي و بررسي اين قبيل پرونده ها گرفته است.
وي افزود: افرادي نيز به دليل اينكه بيمه ندارند و يا بيمه بخشي از خسارت را پوشش نمي دهد به زندان مي افتند بنابراين اگر تصادفات كاهش يابد به صورت مستقيم بر كم شدن جمعيت زندانيان هم تاثيرگذار است.
** مسئولين حساسيت بيشتري نسبت به كاهش تصادفات نشان دهند
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار كردستان هم در اين نشست گفت: مسئولان و دستگاه هاي مختلف بايد حساسيت بيشتري نسبت به كاهش تصادفات نشان دهند و با توجه به اينكه دغدغه جان مردم وجود دارد حساسيت ها و محدوديت هاي سازماني را كمتر در نظر بگيرند.
حسين خوش اقبال با بيان اينكه آمارهاي مرتبط با تصادفات و تلفات آن نگران كننده است، افزود: هدف از اين جلسات همفكري و هماهنگي بيشتر است لذا نسبت به تقسيم كارها نبايد حساس شد و بايد به يكديگر براي رسيدن به اين هدف كمك كرد.
وي ضمن تاكيد به فرهنگ سازي در كنار ديگر كارها اظهار داشت: مبهم بودن متولي برخي از مسيرها بيش از اين جايز نيست و در كميته اي كه براي اين منظور معين شده بايد وظايف دستگاه هاي مرتبط و مسئول در هر مسير مشخص شود.
** بارها نسبت به ورود مواد سوختي به سد قشلاق سنندج نامه نگاري كرديم
رئيس پليس راه كردستان هم در اين نشست گفت: با اينكه عبور خودروهاي حامل مواد شيميايي از مسير سنندج - ديواندره به دليل گذر از كنار سد قشلاق ممنوع شده اما هنوز 9 گروه مواد سوختي از اين جاده مي گذرد كه نگران كننده است.
سرهنگ عيسي گوهري افزود: با توجه به اينكه انجام راه حل هاي ديگر دشوار است پيشنهاد مي كنيم كه گاردريل هاي اطراف رودخانه و سدقشلاق محكم سازي شود.
وي اضافه كرد: مسيرهايي كه امكان ورود مواد سوختي به سد وجود دارد شناسايي و بررسي شود تا با ايجاد محفظه هايي ايمن، مواد شيميايي در صورت بروز حوادث وارد آن شده و با مكش خارج شود.
رئيس پليس راه كردستان اظهار داشت: با توجه به اهميت اين موضوع مكاتبات متعددي در مورد آن انجام داده ايم اما بي نتيجه بوده است.
وي در رابطه با آمار تلفات تصادفات گفت: 364 نفر در سال 94 فوت كردند كه در سال 95 از تعداد كشته ها 40 نفر كاسته شد اما در سال گذشته 10 نفر به تعداد تلفات ناشي از تصادفات در كردستان نسبت به سال ماقبل افزوده شد.
سرهنگ گوهري جاده كامياران - سنندج بويژه گردنه مرواريد در اين جاده را يكي از نقاط حادثه خيز استان دانست كه در سال گذشته 6 نفر در تصادف هاي اين مسير فوت كردند.
وي جاده سنندج - مريوان را يكي ديگر از جاده هاي پرحادثه استان معرفي كرد و گفت: اين جاده 126 كيلومتر طول دارد كه 96 كيلومتر آن مشخصه راه فرعي دارد اما به عنوان جاده ترانزيتي مورد استفاده قرار مي گيرد.
رئيس پليس راه كردستان با بيان اينكه 50 درصد نوع تصادفات خودروها واژگوني است، تاكيد كرد: جاده هاي كوهستاني كردستان و نوع ساخت آنها دليل بيشتر واژگوني ها است.
** تصادفات در كردستان سال گذشته 388 نفر را به كام مرگ برد
مديركل پزشكي قانوني استان كردستان هم در اين نشست گفت: سال گذشته بر اثر تصادفات رانندگي 388 نفر جان خود را از دست دادند كه در مقايسه با سال قبل از آن 3.7 درصد رشد داشته است.
وي با بيان اينكه كامياران با 67 درصد بيشترين رشد را در ميزان كشته هاي ناشي از تصادفات داشته است، اضافه كرد: سنندج با 72 فوتي و سقز و مريوان با 71 و 51 نفر بيشترين تعداد فوتي را در اين مدت داشتند.
غلامرضا همايون پور افزود: در سال گذشته شاهد مصدوميت 6 هزار و 949 نفر بر اثر تصادف رانندگي در كردستان بوديم كه نسبت به سال ما قبل از آن كه پنج هزار و 624 نفر مصدوم شده بودند ميزان مصدوميت ناشي از تصادفات 23.6 درصد رشد داشته است.
وي با اشاره به اينكه ميزان مصدوميت ناشي از تصادف در تمام شهرهاي استان رشد داشته است، اظهار داشت: جاده مريوان با يك هزار و 17 مصدوم بيشترين رشد در سال 96 را داشت.
شهردار سنندج هم در اين نشست گفت: كمربندي بهشت محمدي داخل حريم شهري اما خارج از محدوده شهر قرار دارد و بر اساس مصوبه شوراي ترافيك در سال 94 مسئوليت انجام كارهاي حفاظتي و ايمني آن بر عهده راه و شهرسازي است.
حشمت الله صيدي افزود: اجراي فيبر نوري براي مركز مونيتورينگ شهر انجام شده اما براي تجهيز اين مركز در حال برگزاري مناقصه هستيم.
وي اظهار داشت: 51 دوربين كنترل سرعت و ثبت تخلفات رانندگي در معابر شهري با هزينه بالا خريداري شده ولي تا مركز مونيتورينگ راه اندازي نشود غيرقابل استفاده است.
صيدي يادآور شد: خودرويي مجهز به دوربين بزودي خريداري و در اختيار پليس راهنمايي و رانندگي قرار مي گيرد تا با آن نسبت به اعمال قانون براي خودروهاي پارك دوبل و ديگر تخلفات اقدام شود.
** 67 درصد متوفيان تصادفات بي سواد يا كم سواد بودند
مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي كردستان هم در اين نشست گفت: 67 درصد متوفيان ناشي از تصادفات رانندگي در استان كردستان بي سواد يا كم سواد بودند.
سيد البرز حسيني افزود: استان كردستان از لحاظ مصدومان تصادفات جاده هاي برون شهري و روستايي اولين استان كشور است ضمن اينكه 34 درصد فوتي هاي ناشي از تصادفات بر اثر واژگوني بوده است.
وي اضافه كرد: 20 درصد متوفيان تصادفات مربوط به سنندج، 45 درصد مربوط به شهرستان ها و 35 درصد مربوط به ساير استان ها بوده است.
6108/9102