۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۴۱
کد خبر: 82937374
T T
۰ نفر
فرمان رهبری؛ آمادگی هسته ای در چارچوب برجام

تهران- ایرنا- فرمان آماده‌ سازی توسعه و پیشرفت برنامه هسته ای ایران كه دوشنبه هفته گذشته در سخنان رهبر معظم انقلاب مطرح شد با واكنش های گوناگونی به ویژه در عرصه بین المللی همراه شد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، روزنامه های صبح امروز 19 خرداد ماه، عناوین نخست خود را به فرمان رهبر انقلاب مبنی بر فراهم كردن سریع آمادگی های لازم برای رسیدن به 190 هزار سو در چارچوب برجام و همچنین راهپیمایی روز قدس در سراسر ایران اختصاص دادند. خروج شركت خودروسازی پژو سیتروئن پس از خروج آمریكا از برجام نیز دیگر محور مورد توجه روزنامه ها بود.

** توسعه هسته ای؛ پیام ایران به جهان
حضرت آیت‌ الله خامنه‌ ای در اجتماع مردم در بیست‌ ونهمین سالگرد عروج ملكوتی امام‌ خمینی (ره) به سازمان انرژی اتمی ایران دستور دادند تا آمادگی لازم برای رسیدن به 190 هزار سو را در چارچوب توافق هسته‌ای ایران با قدرت ‌های بزرگ جهانی فراهم كند. روزنامه ها به این سخنان رهبری پرداختند.
روزنامه «ایران» كه فرمان رهبری و سخنان مسئولان كشور در این حوزه را «تدبیر هسته ای ایران در چارچوب برجام» تعبیر كرد، نوشت: تنها ساعاتی بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب در بیست و نهمین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی كه اعلام كردند سازمان انرژی هسته‌ای موظف است سریعاً آمادگی لازم برای رسیدن به 190 هزار سو را فعلاً در چارچوب برجام فراهم كند.
بهروز كمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی خبرداد كه ایران در نامه‌ای به آژانس انرژی اتمی اعلام كرده كه از روز دوشنبه روند افزایش ظرفیت‌های لازم برای تولید گاز UF6 و Uf4 و ساخت و مونتاژ كارخانه روتور سانتریفیوژ را آغاز خواهد كرد. او تأكید كرد كه مقام‌های آژانس از شروع فرآیند افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم آگاه خواهند شد.
به گزارش ایران، درخواست اروپا از آمریكا برای معاف كردن مؤسسات اقتصادی اروپا از تنبیه‌های احتمالی در حالی است كه دولت آمریكا نمایندگان خود را با هدف منصرف كردن نهادهای اقتصادی از تجارت با ایران و سرمایه‌گذاری در آن روانه كشورهای جهان كرده است. اقدامی كه كاملاً در تضاد با تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران و ادامه روابط اقتصادی با تهران است.
روزنامه «آرمان» به بازتاب جهانی این ‌گام تازه ایران پرداخت و نگاشت: حمل نكردن تحریم و حبس هسته‌ای همزمان و موظف كردن مسئولان سازمان انرژی هسته‌ای در فراهم كردن سریع آمادگی‌های لازم برای رسیدن به 190 هزار سو (البته فعلا در چارچوب برجام) مهم‌ترین بخش‌های مورد توجه رسانه‌های بیگانه در بیانات رهبر معظم انقلاب بود.
به گزارش آرمان، سه عبارت كلید واژه‌ای كه رسانه‌های بیگانه ترجیح دادند بیش از همه موارد بر آن تاكید كنند، تصریح رهبر انقلاب بر پاسخ محكم و قاطع موشكی ایران در صورت تجاوز بیگانگان، از سرگیری فعالیت‌های گسترده هسته‌ای در چارچوب برجام و تحمل نكردن تحریم و حبس هسته‌ای همزمان بود.
«پیام 14 خرداد» عنوان گزارش فرهیختگان از بیانات رهبر معظم انقلاب بود كه در آن می خوانیم: دستور قاطع رهبری به سازمان انرژی اتمی مبنی‌بر آمادگی‌های لازم و فراهم آوردن مقدمات برای رسیدن به 190 هزار سو، فعلا در چارچوب برجام، خط بطلانی رویای غربی‌ها مبنی‌بر «ایران بدون انرژی هسته‌ای و توان دفاعی» كشید و بار دیگر می‌تواند توازن قدرت در مذاكرات و تعاملات بین‌المللی را به نفع ایران بر هم بزند.
تغییر در محاسبات طرف اروپایی اروپایی‌ها صراحتا نشان داده‌اند كه برجام را توأم با افزایش فشار بر ایران می‌خواهند. آن هم برجام معیوب و ناقص شده را. لذا یكی به نعل می‌زنند و یكی به میخ. این شاید شفاف‌ترین توصیف درباره نوع كنش اروپایی‌ها از فردای خروج آمریكا از برجام باشد. مقام‌های اروپایی عمدتا در این چند ماه، از لزوم حفظ برجام سخن‌ها رانده‌اند و در باب پایبندی به توافقی كه بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماتیك خود می‌دانند وعده‌ها داده‌اند. در عرصه عمل اما همواره شاه‌بیت مواضع چشم‌سبز‌ها ادامه محدودیت‌های هسته‌ای، مذاكره بر سر برنامه موشكی، مهار نفوذ ایران در منطقه و... بوده است.
روزنامه «اطلاعات» با برگزیدن این بخش از اظهارات رهبری مبنی بر اینكه «برنامه‌ دشمن ایجاد آشوب با سوءاستفاده از مطالبات مردمی است» به نقل از رهبر انقلاب نوشت: ممكن است در نقطه‌ای یا شهری، كارگران یا كسان دیگری از مردم مطالباتی داشته باشند، دشمن در این موارد با تعداد معدودی نفوذی و افراد خبیث و اشرار، سعی می‌كند اجتماع آرام مردم را به حركت ضد امنیتی و آشوبگرانه تبدیل و نظام و ملت را بدنام كند.

** فریاد یكپارچه ایران در حمایت از قدس
همزمان با مردم سراسر ایران اسلامی، صدها هزار نفر از مردم روزه ‌دار ایران با حضور در خیابان‌ های پایتخت، ضمن حمایت از آرمان قدس و مردم فلسطین، جنایات صهیونیست ‌ها را محكوم كردند. روزنامه ها در گزارش های نخست خود راهپیمایی روز قدس را به تصویر كشیدند.
«سنگ، شعار، موشك» عنوان گزارش ابتكار از راهپیمایی دیروز بود كه در آن می خوانیم: در راهپیمایی امسال نیز آدمك‌های صهیونیستی و آمریكایی به عنوان نماد استكبار شیطانی و پوستر، تراكت و كارتن‌پلاست و پلاكاردهایی علیه اقدام آنان در انتقال سفارت به قدس شریف، به نمایش درآمد. شعار محوری روز قدس امسال، پیروزی جبهه مقاومت، شكست فتنه آمریكایی ـ صهیونیستی و عزم ملت فلسطین برای بازگشت است. مرگ بر آمریكا جهانی شده، محور هر جنایتی آمریكا، با اتحاد و وحدت مسلمین، رها شوند از سلطه غاصبین، آزادی فلسطین خواسته مسلمین است، نابودی اسرائیل خواسته ملت ماست، حامی هر تروریست آمریكا و سعودی و صهیونیست، ما بنده خدا و حق شناسیم از دشمنان خود نمی‌ هراسیم، نابودی اسرائیل حتمی است ای برادر و ... از جمله دیگر شعارهایی بود كه از سوی راهپیمایان سر داده شد.
«اتحاد مقدس» عنوان برگزیده روزنامه اعتماد در گزارش راهپیمایی روز قدس دیروز بود. اعتماد همچنین در یادداشت «بازخوانی ایران در روز قدس» نوشت: سیاست ‌های امروز امریكا از جمله انتقال سفارت امریكا به اورشلیم، تاسی به سیاست «بی‌ راه‌ حلی» اسراییلی است. در گذشته نیز اسراییل بر عبور از درماندگی‌های بزرگ ناشی از عدم مشروعیت و رسمیت بین‌المللی و بحران‌های داخلی دست به اقدام‌های خطرناك می‌زد تا دیگران را بدان مشغول سازد، فرصتی پیدا كند و بحران را به تعویق بیندازد.
به نوشته اعتماد، در موفقیت آرمان قدس كه بی‌گمان مساله اول منطقه و مسلمانان جهان است تاثیر بی‌بدیلی خواهد داشت. برای ورود به این بحث، نیاز است كه پیش از هر چیز فهم‌مان را از ایران یكی كنیم. ما ایرانیان از ایران زیاد می‌گوییم ولی كمتر شده كه ایران را به مثابه یك موضوع روی میز بررسی قرار دهیم و ببینیم وقتی از ایران سخن می‌گوییم چه چیزی را مراد می‌كنیم. به گمان من این كار مقدم بر هرچیزی در هر نوع سیاستگذاری ملی است. به هرروی، این قلم ایران را در سه پرده تمدنی، اندیشگی و دولت-ملت می‌بیند.
روزنامه «قانون» روز قدس روز فلسطین نیست، روز احیای اسلام است. این سخن را بنیان‌گذار انقلاب درباره دلایل برپایی آخرین جمعه ماه مبارك رمضان به عنوان روز قدس عنوان كردند.؛ روزی كه به پیشنهاد مرحوم ابراهیم یزدی، وزیر امور خارجه دولت موقت و موافقت امام خمینی(س) در این تاریخ انتخاب شد. حالا اما 40 رمضان است كه مردم ایران در این روز صدای مظلومیت مردم فلسطین می‌شوند. امسال این مراسم با فضایی متفاوت برگزار شد. پس از انتقال سفارت ایالات متحده آمریكا از تل آویو به قدس اشغالی و كشته و زخمی شدن هزاران فلسطینی كه در اعتراض به این اقدام دست به تظاهرات زدند، اندوه جهان در مقابل این رفتار تازه شد.
«سیاست روز» نیز با عنوان اینكه «آمریكا همچنان دشمن شماره یك مردم ایران» گزارش داد: راهپیمایان روز قدس با ساختن پیكر اسرائیل در قامت یك انسان، این و سر و تن را به چوبه دار كشیدند تا حیات اسرائیل را به شماره بنشینند.
بسیج دانشجویی دانشگاه تهران نیز در اقدامی نمادین به یاد دو هزار شهید خردسال فلسطینی با تشكیل زنجیره‌ای انسانی دو هزار پارچه‌ آغشته به خون را دور میدان انقلاب اسلامی به اهتزاز در آورد. راهپیمایی‌كنندگان تهرانی آدمك ترامپ را نیز به طور نمادین اعدام كردند. در میان پلاكارت‌های نصب شده در این راهپیمایی، تصویر نتانیاهو و ترامپ آنهم به ابعاد بزرگی وجود داشت كه زیر پای راهپیمانان قرار گرفته بود و راهپیمایان با قدم زدن بر روی آن پای خود را برروی این صورت‌ها می‌كوفتند و انزجار خود را از سردمداران اسرائیل و آمریكا نشان می‌دادند.

** خودزنی سیتروئن
چند روز پیش شركت پژو سیتروئن اعلام كرد كه به دنبال خروج آمریكا از برجام، فعلا فعالیت ‌های خود در ایران را تعلیق می‌ كند. در واكنش به این اتفاق كارشناسان و روزنامه های امروز این اقدام پژو سیتروئن را به «خودزنی» خودروساز فرانسوی تعبیر كردند.
در گزارش روزنامه «تجارت» با عنوان «پژو زیر میز زد» می خوانیم: اقدام غیرقانونی و یك‌جانبه آمریكا در خروج از توافق برجام، فضایی مبهم را در انتظار سرنوشت همكاری خودروسازان داخلی با خودروسازان بین ‌المللی قرار داده است. سومین روز هفته گذشته بود كه خبری قابل پیش‌بینی، اما بسیار قابل تأمل در رسانه‌های خارجی و بعد از آن داخلی منتشر شد مبنی بر آنكه «پژوسیتروئن» تصمیم گرفته بازار ایران را نه برای بار اول، اما زودتر از دفعه قبل ترك كند.
بنا بر تحلیل این روزنامه، در شرایط كنونی به نظر می‌رسد خودروسازان فرانسوی از ترس آمریكا، خودزنی كرده‌اند. در این شرایط شركت سیتروئن نیز از تعلیق فعالیت‌های خود در ایران متضرر خواهد شد و سرمایه‌گذاری انجام شده از سوی این شركت در سایت تولیدی كاشان بلااستفاده خواهد ماند. با توجه به این دو نكته كه از یك سو پژو پیش از این برای بازگشت دوباره به ایران مجبور به پرداخت غرامت چند صد میلیون یورویی شده بود و همچنین هم پژو و هم سیتروئن در فعالیت‌های خود در ایران اقدام به سرمایه گذاری قابل توجهی كرده‌اند، به نظر می‌رسد خودروسازان فرانسوی از ترس آمریكا، خودزنی كرده‌اند.
«جهان صنعت» زیر عنوان «آزمون دشوار خودروسازی» چنین تحلیل كرد: فرانسوی‌ها دوباره رفتند. این بار با سوال‌های بی‌جوابی كه از روز اول با مهر محرمانگی، راه پاسخ را بر خود بستند. حال مشخص نیست چند درصد قطعات داخلی‌سازی شده و چند دستگاه خودرو صادر شده است؟ پژو دوباره از ایران رفت. شركتی كه مدعی بود با بازگشت دوباره‌اش به صنعت خودرو ایران، می‌خواهد برای آن، سنگ‌تمام بگذارد. شاید وقت آن رسیده كه بلیت پژو را در صنعت خودروی ایران یك بار برای همیشه بسوزانیم، خودروساز بدعهدی كه تا به حال، دو بار ایران را ترك كرده است؛ هرچند اعلام كرده بود كه سرمایه آورده و نمی‌رود.

پژوهش**9283**1601**
۰ نفر