جواد وحدتی فرد، سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشترین میزان فرار بار در مسیرهای حومه شهری و به وسیله كمپرسی های حامل مصالح ساختمانی و شن شویی ها روی می دهد.
وی بدون ارائه آماری از درآمد پارسال اداره كل راهداری استان از این محل گفت: هرگونه جابه جایی بار در جاده ها باید با سند حمل بار صورت گیرد و بر این اساس چهار درصد مبلغ كرایه حمل بار به صورت برخط از راننده، در مبدا صدور بارنامه، به عنوان حقوق قانونی توسط اداره راهداری دریافت می شود.
وحدتی فرد اظهار كرد: پلیس علاوه بر نظارت و مدیریت تردد در جاده ها، وظیفه كنترل اسناد ناوگان حمل و نقل را دارد كه این كنترل شامل گواهینامه راننده، بیمه خودرو و همچنین بارنامه نیز می شود و اعمال آن می تواند از بروز پدیده فرار بار جلوگیری كند.
وی اضافه كرد: اداره كل راهداری نیز موضوع تخلف رانندگان در خصوص عدم دریافت بارنامه را در كمیته ماده 11 كمیسیون رسیدگی به تخلفات بررسی كرده و در صورت تكرار حمل بار بدون سند، راننده متخلف را از فعالیت در این حوزه محروم می كند.
معاون حمل و نقل اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی اظهار كرد: حدود 47 درصد از درآمد این اداره نیز از محل عوارض ترانزیتی در پایانه های مرزی استان تامین می شود كه در مجموع می توان گفت 90 درصد از درآمد این اداره از محل دریافت حقوق حمل بار داخلی و ترانزیتی به دست می آید.
خراسان رضوی در حوزه ترانزیت خروجی كالا رتبه نخست، شمار شركت های حمل و نقل بین المللی رتبه دوم و از نظر صدور و ترانزیت ورودی كالا رتبه سوم كشور را دارد.
سال گذشته بیش از 30 میلیون تن بار توسط 40 هزار راننده و 37 هزار وسیله نقلیه در قالب فعالیت 490 شركت حمل و نقل داخلی و بین المللی بار در استان جابه جا شده است.
استان خراسان رضوی 20 هزار و 575 كیلومتر راه دارد كه 6 هزار و 422 كیلومتر آن بین شهری و 14 هزار و 152 كیلومتر راه روستایی است.
3221/5132
مشهد- ایرنا- معاون حمل و نقل اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: 43 درصد درآمد این اداره كل از محل صدور بارنامه برای ناوگان حمل و نقل جاده ای تامین می شود كه عدم دریافت بارنامه، موجب كاهش درآمد این اداره كل شده است.