۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۷
کد خبر: 82941710
T T
۰ نفر
عرضه سفالهاي ساير مناطق آسيب مهم صنايع دستي گناباد است

گناباد- ايرنا- فرماندار گناباد گفت: در شرايطي كه سفال 'مند' اين شهرستان از سابقه و اصالت پنج هزار ساله برخوردار است، عرضه و فروش سفالهاي ساير مناطق در گناباد آسيب مهم به صنايع دستي اين شهرستان وارد مي كند.

به گزارش ايرنا، محمد علي نبي پور سه شنبه شب در نشست هم انديشي و بررسي مسائل و مشكلات فعالان صنايع دستي گناباد افزود: سفال 'مند' با وجود سابقه كهن، به دليل ديدگاه سنتي و غير تجاري نتوانسته است متناسب با ظرفيت خود در بازارهاي داخلي و خارجي حرفي براي گفتن داشته باشد.
وي اظهار كرد: توليدكنندگان صنايع دستي گناباد بيشتر به صورت سنتي و بر اساس تجارب انتقال يافته از نسل قديم فعاليت مي كنند در صورتي كه اين ديدگاه نمي تواند موجب تجاري سازي توليدات و موفقيت آنان در عرصه رقابت با ديگر توليدات شود.
وي گفت: تجاري سازي ايده ها و فعاليتها لازمه موفقيت فعالان اين بخش در عرصه هاي ملي و بين المللي به شمار مي رود.
نبي پور افزود: بايد تجربه، هنر و خلاقيت در رشته هاي صنايع دستي و سفال گري گناباد را به نسل نو منتقل نمود و از مزيتها و ظرفيتهاي اين بخش براي تقويت گردشگري بهره گرفت.
وي توجه به صنايع دستي گناباد را موجب رونق و توسعه گردشگري و رشد اقتصادي اين شهرستان دانست.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گناباد هم توجه به پژوهش، بازاريابي، نوآوري بسته بندي و حفظ اصالت توليد، توجه به ظرفيت اشتغال و رونق اقتصادي زنان و خانواده را از خلاء هاي حوزه صنايع دستي اين شهرستان برشمرد.
عليرضا شناسايي گفت: توجه به اين بخش مسير موفقيت و حضور فعالان صنايع دستي گناباد به خصوص در بخش سفال را در بازارهاي فروش داخل و خارج كشور هموار مي كند.
وي همچنين از تشكيل كارگروه صنايع دستي گناباد با حضور مسئولان و دست اندركاران ذيربط و هنرمندان اين بخش با هدف بررسي مسائل و مشكلات فعالان آن در آينده نزديك خبر داد.
وي افزود: از ابتداي سال گذشته تاكنون پنج ميليارد و 500 ميليون ريال تسهيلات در قالب 18 طرح به متقاضيان بخش صنايع دستي گناباد پرداخت شده است.
از مجموع 172 هنرمند فعال در رشته هاي مختلف صنايع دستي در 15 كارگاه شهرستان گناباد 102 نفر زن و 70 نفر مرد هستند كه 30 نفر آنان در قالب 10 كارگاه در زمينه توليد سفال فعاليت دارند.
سفال 'مند' از پنج هزار سال پيش تاكنون در روستايي با همين نام در شهرستان گناباد توليد و از نظر نوع مواد تشكيل دهنده به 2 گروه جسمي و چيني تقسيم مي ‌شود.
مهمترين مشخصه سفال مند عناصر تزييني برگرفته از طبيعت و در چهار گروه انساني، حيواني، گياهي و هندسي است.
نقش ماهي كه زينت بخش اكثر سفالهاي مند گناباد است جايگاه والايي در روايات اسطوره‌ اي دارد.
نقوش ديگر زينت بخش سفال مند شامل خورشيد، پرنده، پروانه، بته جقه، گل و مرغ، گل و پروانه، گل و برگ، گل كدو، كتيبه، ابر و گل، گنجي، اسليمي، گل گرد و خونه كشي مي باشد.
با وجود اين قابليتهاي كهن تاريخي برخي فروشندگان صنايع دستي گناباد، سفالهاي لالجين همدان را در كنار محصولات خود عرضه مي كنند.
شهرستان 88 هزار نفري گناباد در 287 كيلومتري جنوب مشهد واقع است.
2095/ 6053