۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۲۶
کد خبر: 82942774
T T
۰ نفر
اهداي خون، فرصت زندگي دوباره به ديگران

زاهدان - ايرنا - اهدا كنندگان خون در ايران اسلامي بدون هيچ چشم داشتي با ايثارگري نوع دوستانه خود به هزاران بيمار جان و حياتي دوباره مي بخشند.

به گزارش ايرنا؛ اهداي خون به عنوان يك اقدام انسان دوستانه آرامش معنوي و احساس مفيد بودن را به اهدا كننده مي دهد و با آن روحيه فداكاري، ايثار و از خودگذشتگي در جامعه بيش از پيش تقويت مي شود.
اهدا كنندگان خون با اهداي خون خود ضمن تامين فرآورده هاي خوني مورد نياز بيماران نيازمند، سلامت خود و ادامه حيات اين افراد را تامين مي كنند.
عمده ترين مصرف كنندگان خون بيماران سرطاني، تالاسمي و هموفيلي، مجروحان تصادفات و سوانح، بيماران داراي اعمال جراحي، مادران باردار، بيماران قلبي عروقي و بستري در بيمارستان هستند.
در سيستان و بلوچستان همواره به دلايل مختلف نظير تعداد زياد بيماران تالاسمي، وقوع حوادث متعدد رانندگي و ساير بيماران مقدار مصرف خون بالاست به طوري كه بخشي از نياز اين استان از استان هاي ديگر تامين و در اختيار بيماران قرار داده مي شود.
چه زيباست فرهنگ اهداي خون در ميان مردم اين استان كه در انجام كارهاي خير و انسان دوستانه پيشتاز و زبانزد هستند بيش از گذشته ترويج پيدا كند تا شاهد شرايط بحراني در دوره هاي زماني خاص نظير ايام تعطيلات و رمضان نباشيم.

** نياز روزانه 350 واحد خون و فرآورده هاي خوني در سيستان و بلوچستان
مديركل انتقال خون سيستان و بلوچستان با بيان اينكه روزانه 350 واحد خون و فرآورده هاي خوني در سيستان و بلوچستان مورد نياز است گفت: 760 بيمار داراي اختلال نادر خون ريزي دهنده، بيماران دياليزي، حوادث و سوانح و غيره در اين استان نيازمند اهداي خون هموطنان هستند.
دكتر سهيلا خسروي اظهار داشت: هم اينك سه هزار و 110 بيمار تالاسمي در سراسر سيستان و بلوچستان از مراكز انتقال خون استان خون دريافت مي كنند.
وي افزود: بيماران مبتلا به تالاسمي با توجه به سن و وزن خود يك تا 2 واحد خون را بين 20 تا 25 روز دريافت مي كنند.
وي ادامه داد: بيماران تالاسمي سيستان و بلوچستان سال گذشته 62 هزار واحد گلبول قرمز متراكم مصرف كردند.
وي تصريح كرد: در سيستان و بلوچستان با توجه به ثبت نشدن برخي ازدواج ها به صورت رسمي و در نتيجه عدم دريافت مشاوره قبل از ازدواج و همچنين وجود نگرش هاي منفي در زمينه سقط جنين همچنان روند رشد صعودي بيماري تالاسمي ادامه دارد.
وي با بيان اينكه فراواني تالاسمي مينور در سيستان و بلوچستان از6.2 درصد در شهرهاي شمالي تا 12.9 درصد در شهرهاي جنوبي متفاوت است گفت: تمام نيازهاي خوني از درون استان تامين نمي شود.
وي دارا بودن حداقل وزن 50 كيلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پايين نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل 18 سال تمام و حداكثر 60 سال تمام، برخورداري از سلامت كامل و مبتلا نبودن به كم خوني را از شرايط لازم براي اهدا كنندگان خون عنوان كرد.
وي افزود: بسياري از بيماران نيازمند به خون در بيمارستان ها چشم انتظار ياري مردم استان براي اهداي خون هستند و اين درحالي است كه فرآورده هاي خوني را نمي توان به مدت طولاني نگهداري كرد.
معاون اجرايي مركز بهداشت سيستان و بلوچستان نيز به خبرنگار ايرنا گفت: تالاسمي يكي از شايعترين اختلالات و بيماريهاي خوني است كه به صورت ژنتيكي از نسلي به نسل ديگر منتقل مي شود.
محمد كياني ادامه داد: طبق آمار سازمان انتقال خون متاسفانه 60 درصد مصرف خون سيستان و بلوچستان به بيماري تالاسمي اختصاص دارد.
وي افزود: رواج عقد محلي، علاقه به داشتن فرزند زياد، علاقه به ازدواج هاي فاميلي و افزايش احتمال بروز بيماري، عدم استفاده از روش هاي تنظيم خانواده در تعداد كثيري از زوجين مينور، مشكوك و پر خطر، عدم استفاده از روش هاي مطمئن پيشگيري از بارداري در زوجين مينور و مشكوك، عدم استفاده از امكانات تشخيص قبل از تولد در تمامي موارد لازم، عدم انجام سقط در مواردي كه تشخيص جنين تالاسمي ماژور است و وجود مشكلات مالي و فقر كه باعث شده زوجين براي انجام آزمايشات تكميلي و تشخيصي قبل از تولد مراجعه نكنند از جمله مشكلات اجتماعي اجراي برنامه تالاسمي در سيستان و بلوچستان است.
7316 **6081