۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۲۷
کد خبر: 82944332
T T
۰ نفر
مشكل ورزش زنان كردستان، بي رغبتي ورزشكار يا بي توجهي مسئولان

سنندج - ايرنا - پرداختن به امر ورزش، مرد و زن نمي شناسد همچنانكه در سال هاي اخير حضور زنان در اين عرصه بسيار پر رنگ شده اما ورزشكاران زن در كردستان از بي توجهي مسئولان گلايه دارند در حاليكه مسئولان، بي رغبتي و مطالبه گر نبودن را مهمترين مشكل آنها مي دانند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، همانطور كه مي دانيم در سال هاي اخير ورزش زنان در كشورمان روند رو به رشدي داشته و روز به روز بر موفقيت‌ هاي كارنامه ورزشي شان در عرصه هاي ملي و بين المللي افزوده مي‌شود.
هر چند اين پيشرفت در كردستان نيز باعث افزايش جامعه زنان ورزشكار و حتي گسترش ورزش همگاني در ميان اين قشر شده اما آنگونه كه ورزشكاران و مسئولان ورزشي مي گويند هنوز راه زيادي تا توسعه قابل قبول ورزش در حوزه زنان در اين استان وجود دارد.
در حال حاضر 18 هزار و 501 زن ورزشكار سازمان يافته شهري و 749 بانوي روستايي در رشته هاي مختلف در 106 باشگاه ورزشي خصوصي داراي مجوز ويژه استان كردستان فعاليت مي كنند.
همچنين 41 هيات ورزشي فعال در بخش زنان، سه هزار و 245 زن مربي و 896 داور نيز در اين استان مشغول به فعاليت در رشته هاي مختلف ورزشي هستند.
برخي از زنان مربي و ورزشكار از كمبود امكانات ورزشي در اين استان گلايه داشته و اعتقاد دارند كه مسئولان ورزش استان به ورزش زنان مانند مردان توجه نمي كنند.
آنان همچنين بر اين باورند كه اداره كل ورزش و جوانان به برخي رشته ها در حوزه زنان توجه خاص داشته و واگذاري امكانات به هيات هاي ورزشي عادلانه صورت نمي گيرد.
يكي از ورزشكاران سقزي كه به مربيگري در رشته تكواندو نيز مشغول است در اين ارتباط به خبرنگار ايرنا گفت: تلاش فردي زنان وزرشكار در موفقيت آنان تاثيرگذار بوده و به جرات مي توان گفت اين موفقيت ها مبتني بر برنامه هاي زيرساختي مديريتي استان نبوده است.
فروغ عبدمحمدي اظهار داشت: با وجود جامعه آماري كم، زنان ورزشكار كردستاني در بحث قهرماني به مراتب مدال آوري و افتخارات زيادي داشته اند اما در مقابل حمايت كمي از آنها مي شود.
وي با بيان اينكه كمبود فضاي سرانه ورزشي (سه دهم درصد) بر ورزش مردان هم تاثير منفي داشته است، افزود: با اين حال، از اين سرانه ناچيز ورزشي، كمتر از يك سوم در اختيار زنان ورزشكار كردستاني قرار دارد.
عبدمحمدي يكي ديگر از دغدغه هاي ورزش بانوان را تبديل شدن باشگاه هاي خصوصي به بنگاه درآمدزايي و مديريت آنها توسط افراد غيركارشناس و غير ورزشكار دانست و تاكيد كرد: كمبود ساعات تمرين بويژه در سالن ها و اماكن ورزشي دولتي از ديگر مشكلات اين حوزه است.
وي يادآور شد: علي رغم ادعاي مسئولان مبني بر داشتن نگاه برابر به مردان و زنان، رسيدگي و مديريت ورزش زنان در درجه دوم اهميت قرار دارد و ضعف مالي بزرگترين دغدغه ورزش زنان در كردستان است.
اين مربي تكواندو اغلب مشكلات حوزه زنان را مرتبط با ضعف مديريتي دانست و اضافه كرد: هنوز هم ارتباط مديريت ورزش و جوانان با هيات هاي ورزشي يكسان و دوستانه نيست در حاليكه مديريت ورزشي بايد در تعامل هميشگي با هيات ها باشد.
عبدمحمدي استقبال از ورزش در ميان زنان را قابل قبول خواند و گفت: استقبال از ورزش همگاني در ميان زنان بزرگسال چشمگير است البته اين امر در ميانسالان رو به پيري بسيار كم هست.
وي با بيان اينكه در لايه هاي اعتقادي جامعه، زن قهرمان و پهلوان تركيب نامانوسي است، افزود: بها ندادن به سلامتي در سنين بالا، ممانعت خانواده ها و البته اوليا مدرسه از حضور دختران دانش آموز در ورزش حرفه اي به بهانه لطمه خوردن تحصيل دختران ورزشكار، از ديگر دغدغه هاي موجود در ورزش اين قشر است.
اين زن ورزشكار بخش ديگري از اين مشكلات را به صدا و سيما مرتبط دانست و اظهار داشت: هنوز بسياري مردم، زنان ورزشكار قهرمان را نمي شناسند در حاليكه مردان به راحتي از طريق اين رسانه معرفي مي شوند.
يك داور فوتبال و مدرس آمادگي جسماني نيز معتقد است: جايگاه زنان در اغلب رشته هاي ورزشي در ابتداي راه است و بدليل اينكه تعداد زيادي از باشگاه هاي زنان به صورت غيركارشناسي اداره مي شوند، موجب بي رغبتي زنان به سمت ورزش شده است.
زهرا شيخ احمدي با بيان اينكه مسئولان ورزشي در بخش زنان، توجه كافي به اين حوزه ندارند، اضافه كرد: اولويت هميشه با مردان ورزشكار است و امكانات و فضاي ورزشي لازم به زنان اختصاص نمي يابد.
وي يادآور شد: با اين وجود نياز است زنان خود نسبت به انجام ورزش هاي پايه از جمله بدنسازي و آمادگي جسماني و تغذيه مناسب، در جهت حفظ سلامتي و تندرستي خود گام بردارند.

** از ايجاد باشگاه هاي خصوصي مختص زنان حمايت مي شود
رئيس گروه ورزش بانوان اداره كل ورزش و جوانان كردستان در خصوص مشكلات زنان ورزشكار مي گويد: مشكل اصلي ورزش در اين استان كمبود زيرساخت هاست كه بر بخش زنان بيشتر تاثير گذار بوده است.
عهديه دولت آبادي با اشاره به اينكه سرانه فضاي ورزشي كردستان نسبت به استان هاي همجوار كم و غير قابل قبول است، افزود: سياست ما حمايت از ايجاد باشگاه هاي خصوصي و تشويق و توسعه ورزش زنان است.
وي تاكيد كرد: تلاش مي كنيم باشگاه هاي ورزشي مختص به زنان را توسعه دهيم ضمن اينكه با درخواست هاي اغلب متقاضيان ايجاد باشگاه خصوصي به شرط نداشتن مشكل قانوني موافقت مي شود.
دولت آبادي با اشاره به اينكه اجازه دخالت در امور فني باشگاه ها را نداريم، يادآور شد: دستگاه ورزش و جوانان فقط مسئول ارائه مجوز به متقاضيان ايجاد باشگاه براساس شرايط موجود است.
وي به ارتقاي ورزش زنان اين استان در سال هاي اخير از رتبه 29 به 17 كشوري خبر داد و اظهار داشت: در چند سال اخير تعداد ورزشكاران زن كردستاني عضو تيم هاي ملي رشته هاي مختلف افزايش چشمگيري داشته است.
رئيس گروه ورزش بانوان اداره كل ورزش و جوانان كردستان اضافه كرد: در پنج سال گذشته، رشته هايي مانند تيراندازي با كمان و وزنه برداري براي علاقه مندان در استان فعال شده و ورزشكاران زن مدال هاي زيادي از مسابقات مختلف كسب كرده اند.
دولت آبادي گفت: برنامه ريزي ما فعال كردن زنان ورزشكار در رشته هاي بيليارد، گلف و هاكي روي چمن است.
وي به گلايه زنان ورزشكار رشته هاي مختلف در زمينه مشكلات و كمبودهايشان اشاره كرد و افزود: مشكل اصلي اينكه زنان ورزشكار مطالبه گر نبوده و براي رفع كمبودها و مشكلات خود پيگيري نمي كنند.
وي تاكيد كرد: زنان ورزشكار بايد مطالبات و مشكلات خود را از طريق 41 هيات ورزشي مربوط به خود پيگيري كنند البته نگاه ما به ورزش يكسان و همه گير است.
دولت آبادي يكي ديگر از ضعف هاي زنان استان كردستان را فاصله گرفتن از ورزش به محض بچه دار شدن دانست و اظهار داشت: بايد اين فرهنگ در جامعه ايجاد شود كه آنها سهمي از سبد خانوار را به ورزش اختصاص دهند.

** توسعه ورزش نيازمند همگاني كردن آن است
رئيس گروه ورزش بانوان اداره كل ورزش و جوانان كردستان گفت: با توجه به اينكه رونق ورزش قهرماني نيازمند توسعه ورزش همگاني است، هدف اصلي ما توسعه ورزش و همه گير كردن آن در استان به ويژه در بخش زنان است.
دولت آبادي افزود: در حال حاضر در شهرهاي استان (به غير از سريش آباد و دهگلان) يك نماينده در اداره ورزش و جوانان داريم كه حوزه ورزش زنان را مديريت مي كنند.
وي يادآور شد: در چند سال اخير تلاش كرديم بين مسئولان شهرستان ها با 41 نايب رئيس ورزش زنان براي توسعه اين حوزه تعامل ايجاد كنيم كه تا حدودي هم به اين هدف دست پيدا كرديم.
رئيس گروه ورزش بانوان اداره كل ورزش و جوانان كردستان تاكيد كرد: سال گذشته 38 ورزشكار دعوت شده به اردوي تيم ملي داشتيم كه 22 نفر از آنان هم اكنون در تيم هاي ملي رشته هاي مختلف حضور دارند.
دولت آبادي به اقدامات انجام شده در حوزه ورزش زنان در سال 96 اشاره كرد و گفت: اجراي سه طرح اوقات فراغت زنان شاغل و خانه دار و طرح سنجش قامت زنان روستايي براي اولين بار در پنج شهرستان از جمله اين فعاليت ها است.
وي اظهار داشت: برگزاري دوره كارگاه پيراميد (رشته ورزشي همراه با موزيك)، دوره بريل تونيك (مخصوص افراد ام اس و داراي بيماري عصبي) با كمك مدرسي از فرانسه، برگزاري رقابت هاي قهرماني به صورت المپياد در استان از برنامه هاي امسال ورزش حوزه زنان است.
به نظر مي رسد پيشرفت زنان كردستان در رشته هاي ورزشي مستلزم جديت آنها در مطالبات و خواسته هايشان از مسئولان اين حوزه است البته مسئولان ورزش هم، بايد شرايط را براي ارتباط آسان با زنان ورزشكار فراهم كرده و برطرف كردن مشكلات آنها را در اولويت قرار دهند.
7355/9102