۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۲۱
کد خبر: 82946309
T T
۰ نفر

روابط پاكستان و تاجيكستان بر مدار توسعه

۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۲۱
کد خبر: 82946309
روابط پاكستان و تاجيكستان بر مدار توسعه

اسلام آباد - ايرنا - 'ممنون حسين' رئيس جمھوري پاكستان روز گذشته (دوشنبه) براي انجام سفر رسمي چهار روزه به تاجيكستان سفر كرد و در بدو ورود به شهر دوشنبه مورد استقبال معاون نخست وزير تاجيكستان قرار گرفت.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا پاكستان اين روزها به لحاظ عوامل مختلف به تاجيكستان به‌عنوان دروازه ورود به آسياي مركزي نگريسته , تلاش مي‌كند روابط خود را با كشورهاي آسياي مركزي گسترش داده و سهم خود را در توازن قدرت اين منطقه بين قدرت‌هاي مهم منطقه‌اي و بين‌المللي حفظ كند.
روابط اقتصادي پاكستان با تاجيكستان در مقايسه با رقيبان منطقه‌اي بسيار كم است، در اين راستا لزوم افزايش همكاري‌هاي اقتصادي دو سويه و اقدامات مشترك در منطقه مهم است.
از نگاه دوشنه، پاكستان داراي منابع عظيم انساني، دسترسي به آب‌هاي آزاد و بندر گوادر است و مي‌تواند به عنوان شريك مهم براي اقتصاد تاجيكستان و ورود به بازار منطقه باشد‌.
از اين نگاه كشورهاي منطقه مي‌توانند با دسترسي به بنادر پاكستان در توسعه روابط تجاري و اقتصادي نقش مهمي ايفا كنند، به علاوه گسترش مسيرهاي هوايي و زميني با تاجيكستان موجب افزايش حجم تجارت بين كشورهاي منطقه و پاكستان خواهد شد.
چنانچه در ديدارهاي پيشين رهبران پاكستان و تاجيكستان اجراي پروژه ساخت ، شركت در كريدور اقتصادي چين و تكميل پروژه برق كاسا۱۰۰۰ ، اتصال سه جاده مهم چترال، خنجرآب و مرغاب براي اتصال شاهراهي به دوشنبه، گسترش مسيرهاي ارتباطي و روابط تجاري با تاجيكستان مد نظر بود وبه توافقاتي نيز رسيدند.
از نگاه ديگر، پاكستان تلاش مي‌كند روابط خود را با كشورهاي آسياي مركزي به‌ويژه تاجيكستان گسترش داده و سهم خود را در توازن قدرت كشورهاي آسياي مركزي بين قدرت‌هاي مهم منطقه‌اي و بين‌المللي حفظ كند.
در اين ميان بايد توجه داشت كه موفقيت پروژه‌هاي اقتصادي مشترك پاكستان با چين به روابط خوب اين كشور با كشورهاي آسياي مركزي نيز بستگي دارد.
پاكستان تلاش مي‌كند تا با توجه به واقعيت‌هايي چون تلاش هند در يافتن جاي پايي براي خود در حوزه‌هاي گوناگون سياسي و اقتصادي منطقه‌اي در برابر دشمن ديرين و رقيب ديرپاي خود جايگاهي درخور در تاجيكستان فراهم آورد و مانعي براي افزايش روابط نظامي ‌و امنيتي هند و بالا بردن زمينه‌هاي حضور نظامي‌ و امنيتي در تاجيكستان (كه نزديك مرزهاي پاكستان است) شود.
پاكستان با در نظر گرفتن دغدغه‌هاي امنيتي تاجيك‌ها در زمينه مبارزه با تروريسم، مسايل امنيتي، جلوگيري از قاچاق مواد مخدر به گسترش نفوذ خود در منطقه نيز كمك كند.

*** طرح كاسا 1000
عمليات احداث خط انتقال برق از قرقيزستان و تاجكيستان به پاكستان و افغانستان معروف به 'كاسا-1000'(آسياي مركزي-آسياي جنوبي) ارديبهشت ماه 95 با حضور مقام هاي عالي اين چهار كشور در منطقه اي در نزديكي شهر دوشنبه پايتخت تاجيكستان رسما آغاز شد.
تأمين انرژي پاكستان از طريق پروژه «كاسا 1000» و قراردادهاي دو كشور براي مبارزه با تروريسم بخشي از همكاري‌هاي دو جانبه بين اسلام‌آباد و دوشنبه است.
طرح كاسا - 1000 ، طرحي مشترك ميان قرقيزستان، تاجيكستان، افغانستان و پاكستان براي احداث خط انتقال برق در مجموع به طول بيش از يكهزار و 200 كيلومتر است كه برق را قرقيزستان و تاجيكستان به افغانستان و پاكستان منتقل مي كند.
ارديبهشت ماه 1395 كه اين طرح شكل اجرايي به خود گرفته و آغاز شد، گفته شد كه بودجه اي معادل يك ميليارد و 200 ميليون دلار براي احداث اين طرح لازم است و كشورهاي عضو اين طرح اعلام كردند كه آن را ظرف مدت دو سال (تا پايان سال 2018) تكميل مي كنند.
از طريق طرح كاسا 1000، در فصل تابستان كه كشورهاي تاجيكستان و قرقيزستان مازاد توليد برق دارند، يكهزار مگاوات برق به پاكستان و 300 مگاوات نيز به افغانستان صادر مي شود.

** رويكرد تاجيكستان به پاكستان
از نگاه دوشنبه گسترش همكاري‌هاي چند‌جانبه و تقويت روابط حسنه با جمهوري اسلامي پاكستان از اولويت‌هاي سياست خارجي تاجيكستان به شمار مي‌رود و بسترهاي مناسب تجاري و اقتصادي پاكستان، موقعيت و نفوذ آن در آسياي جنوبي و جهان اسلام مهم ارزيابي مي شود.
در اين نگاه مسايل انرژي و امنيت از موضوعات محوري در مناسبات تاجيكستان و پاكستان قرار دارد.
با توجه به اينكه مجلس نمايندگان تاجيكستان پيش از اين، شش قرارداد پروژه انتقال برق از آسياي ميانه به آسياي جنوبي (CASA-1000) را تصويب كرد، در صورت تكميل شدن اين پروژه سالانه در مجموع پنج هزار مگاوات ساعت برق توليد شده در تاجيكستان و قرقيزستان به پاكستان و هندوستان صادر شده و قرار است تاجيكستان سالانه ۱۵۰ ميليون دلار درآمد داشته باشد.
در كنار اين نيز از نگاه دوشنبه همكاري در عرصه‌‌هاي انرژي و زيرساختاري‌، ساخت‌و‌ساز خطوط راه آهن و جاده‌ها، شركت پاكستان در اجراي پروژه‌هاي انرژي، ساخت نيروگاه‌هاي برق آبي، خطوط انتقال برق، تامين مالي پروژه‌هاي صنايع كوچك و متوسط در تاجيكستان حوزه‌هاي اولويت همكاري دو كشور اس.
توافقات خوبي چون تاسيس شوراي مشترك ميان اتاق تجارت و صنايع جمهوري تاجيكستان و فدراسيون اتاق تجارت و صنايع پاكستان نيز در اين حوزه به‌دست آمده است.

*** سفر ممنون حسين به دوشنبه و رويكرد به كاسا 1000
'ممنون حسين' رئيس جمھوري پاكستان ديروز دوشنبه براي انجام سفر رسمي چهار روزه به تاجيكستان سفر كرد و در بدو ورود به دوشنبه مورد استقبال معاون نخست وزير تاجسكتان قرار گرفت.
به گزارش منابع ديپلماتيك و رسانه هاي رسمي پاكستان، اين سفر، نخستين سفر رسمي ممنون حسين به تاجيكستان از زمان تصدي مقام رياست جمھوري اين كشور محسوب مي شود.
ھدف اصلي اين سفر كه به دعوت امامعلي رحمان ھمتاي تاجيكستاني ممنون حسين انجام مي شود، شركت در كنفرانس بين المللي آب و توسعه پايدار است كه از روز چهارشنبه سي ام خردادماه در شهر دوشنبه پايتخت تاجيكستان برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري رسمي پاكستان (APP) سفير پاكستان در دوشنبه در خصوص اين سفر گفت:ممنون حسين در اين سفر با «امامعلي رحمان» رئيس جمهور تاجيكستان ديدار مي كند.
«طارق اقبال سومرو» ادامه داد: روساي جمهور پاكستان و تاجيكستان در اين ديدار در خصوص گسترش همكاري‌هاي دو جانبه در زمينه‌هاي مختلف گفت و گو مي كنند.
سومرو تأكيد كرد:ممنون حسين سرپرستي هيأت پاكستاني براي شركت در كنفرانس بين المللي آب كه روز چهارشنبه برگزار مي‌شود و تا 2 روز ادامه دارد را به عهده دارد.
چهاردهم تيرماه سال گذشته بود كه 'نواز شريف' نخست وزير پيشين پاكستان براي انجام سفري رسمي وارد دوشنبه پايتخت تاجكيستان شد و با امامعلي رحمان رئيس جمهوري اين كشور ديدار و گفت و گو كرد.
دو طرف در آن ملاقات، با ابراز رضايت از توسعه همكاري هاي دو جانبه در بخش اقتصاد و علوم خواستار گسترش همكاري هاي در چهارچوب سازمان همكاري شانگهاي شدند.
در آن ديدار، نواز شريف آمادگي پاكستان را براي سرمايه گذاري در مناطق آزاد تجاري تاجيكستان و همچنين اجراي طرح هاي بزرگ و متوسط بخش انرژي، صنايع، زيرساختهاي حمل و نقل، گردشگري، معارف و بهداشت اعلام كرد.
امامعلي رحمان نيز با مهم برشمردن پروژه منطقه اي انتقال برق كاسا 1000 براي آسياي مركزي و جنوبي خواستار اجرايي شدن هر چه زودتر اين طرح مهم منطقه اي شد.
كنفرانس بين المللي آب و توسعه پايدار به مناسبت آغاز دهه بين‌المللي «آب براي رشد پايدار براي سال هاي 2018-2028» روزهاي 20 الي 21 ژوئن ( سي ام و سي و يكم خردادماه) به ميزباني تاجيكستان در شهر دوشنبه پايتخت اين كشور برگزار مي‌شود.
پيس از اين، «سراج الدين مهرالدين» وزير امور خارجه تاجيكستان كه سمت معاون رئيس كميته سازماندهي اين كميته را بر عهده دارد درخصوص اين كنفرانس گفته بود:65 هيات رسمي شامل هزار و100 نفر از 118 كشور مختلف جهان براي شركت در كنفرانس بين‌المللي ثبت نام شده‌اند.
انتظار مي‌رود در كار كنفرانس بين‌المللي آب براي رشد پايدار در شهر دوشنبه رؤساي جمهور تركمنستان، پاكستان، افغاسنان و جيبوتي، وزرا و معاونان و وزيران 35 كشور، روساي و نمايندگان بيش از 41 سازمان بين‌المللي شركت كنند.
روابط نوين سياسي پاكستان با تاجيكستان به سال‌هاي دهه 1990 (زمان استقلال تاجيكستان از شوروي سابق) باز مي گردد.
آساق**6125**1663**