به گزارش ايرنا، سردار محمدحسين حميدي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در سمنان افزود: اگر حاكميت و دولت مي خواهد كاري براي ارتقاي ايمني سفر انجام دهد، بايد براي خودروهاي ايمن يارانه بپردازد.
وي تاكيد كرد: بايد با يارانه دولتي كاري كرد خودروي ايمن با قيمت نازل در اختيار مردم قرار بگيرد نه اين كه با عوارض قيمت اين نوع خودروهاي ايمن افزايش يابد.
رئيس پليس راه ناجا با بيان اين كه اكنون خودروي ناايمن با قيمت نازل و خودروي ايمن با قيمت بالا در اختيار مردم قرار مي گيرد، خاطرنشان كرد: اين مساله معادلهاي است كه با ايمني همخواني ندارد.
وي ادامه داد: از نظر پليس راه خودروي داخلي و خارجي مطرح نيست و از ديدگاه فني و ايمني، خودروي باكيفيت و بيكيفيت مطرح است و مردم و توليدكنندگان به بهترين شكل از اين مساله آگاهي دارند.
حميدي با بيان اين كه ايمني خودرو از مهمترين عوامل تصادفات و تلفات است، تصريح كرد: در دنيا اصل بر اين است كه اگر نشد تصادفات را كاهش داد بايد خودرويي ساخت كه اگر تصادفي رخ داد مصدومي نداشته باشد و اين مساله اولويت كشورهاي توسعه يافته در صنعت خودرو است.
وي بيان داشت: در خودروهاي روز دنيا گزينه هاي انتخابي مختلفي براي ايمني وجود دارد كه شايد براي ما فانتزي جلوه كند، ولي واقعيت اين است كه دنيا بر روي ايمني خودرو تمركز ويژه دارد.
حميدي يادآور شد: خودرويي كه در مسافت 100 كيلومتر به اندازه چند روز فعاليت خستگي به راننده و سرنشين تحميل مي كند با خودرويي كه كيفيت بالايي دارد و خستگي ندارد و در صورت خروج از جاده با كيسه هوا و انواع سامانه هاي ايمني به حفظ جان سرنشينان كمك مي كند، در شاخص ايمني تفاوت دارد.
رئيس پليس راه ناجا با اشاره به آغاز طرح تابستانه پليس راه از چند روز گذشته كه تا پايان شهريور97 ادامه مي يابد، گفت: در تابستان 96 حدود پنج هزار نفر در سوانح رانندگي جان باختند كه رقم قابل توجهي است، با وجود روند نزولي تلفات تصادفات جاده اي در كشور در سالهاي گذشته، هنوز اين رقم زياد است.
وي اضافه كرد: كاهش تلفات تصادفات جاده اي و شهري 50 درصد به اقدامات حاكميتي و اجرايي براي افزايش ايمني جاده ها و نظارتها و 50 درصد به توجه و دقت بيشتر رانندگان و خانواده ها نياز دارد.
وي تعطيلات در كشور را يكي از عوامل سفرهاي برنامه ريزي نشده دانست و گفت: يكي از تفاوتهاي ايران با كشور هاي توسعه يافته نوع تعطيلاتي است، در ايران 2 نوع تعطيلات تقويم شمسي و قمري وجود دارد كه گاهي همزمان شدن اين 2 باعث سيل مسافرتهاي برنامه ريزي نشده مي شود.
رئيس پليس راه ناجا اظهاركرد: در كشورهاي پيشرفته تعطيلات ثابت بين فصول مختلف توزيع مي شود به طوري كه مردم امكان برنامه ريزي بلندمدت دارند.
وي گفت: در ايران با تعطيلي چند روز متوالي، مردم بدون برنامه به جاده مي زنند كه با ايجاد گره هاي ترافيكي، حوادث رانندگي به دنبال دارد.
وي تاكيد كرد: از پيشنهادات پليس راه بازنگري تعطيلات در كشور است، نمي گوييم تعطيلات كم يا زياد شود، معتقديم تعطيلات در كشور بايد برنامه ريزي شده توزيع شود تا مردم در طول سال سفر كنند كه اين برنامه ريزي بازخورد اقتصادي مناسبي هم خواهد داشت و مردم براي اسكان و مسايل رفاهي و خدماتي به دليل انباشت مسافران به مشكل برنمي خورند.
به گفته حميدي، استفاده از سامانه هاي نظارتي هوشمند و پيشرفته از بديهيات جامعه ترافكي دنيا امروز است، و هوشمندسازي نظارت بر رفتار رانندگان در ناوگان حمل و نقل عمومي در بخش مسافري با سامانه سپهتن يا سامانه پايش هوشمند تردد ناوگان نتايج خوب نظارتي داشته است.
وي ادامه داد: هر اقدامي براي كاهش تصادفات در كشور هزينه نيست و سرمايه گذاري است، تجهيزات نظارتي و كنترلي رويكرد مناسبي است كه از تصادفات پيشگيري مي كند و باعث كاهش تعداد مصدومان مي شود كه هزينه هاي درماني قابل توجهي براي كشور دارند.
وي يادآور شد: با همكاري وزارتخانه هاي راه و كشور در گام اول اكنون 2 هزار دوربين نظارتي در حال نصب در جاده هاي كشور است كه با دوربين هاي گذشته به حدود 2 هزار و 400 دوربين خواهد رسيد.
رئيس پليس راه ناجا افزود: نياز جاده هاي اصلي كشور حداقل 6 هزار دستگاه دوربين است تا با فواصل مناسب به طول هر 10 كيلومتر در جاده ها نصب شود، براي تامين اعتبار اين تجهيزات بخش خصوصي و بيمه ها بايد دولت را براي كاهش تصادفات كمك كنند.
وي با بيان اين كه در اوج سفرها سمنان از استانهايي است كه بيشترين ميزان تردد را ميزباني مي كند، گفت: اين استان به دليل موقعيت جغرافيايي، داراي محورهاي كويري است، در حالي كه متوسط واژگوني خودرو در كشور 35 تا 40 درصد است، واژگوني و خروج خودرو از جاده در سمنان تا حدود 60 درصد از سوانح رانندگي را شامل مي شود.
حميدي اضافه كرد: عمده دليل واژگوني در جاده هاي استان سمنان ناتواني رانندگان در كنترل وسيله نقليه به دليل خستگي و خواب آلودگي در اثر رانندگي طولاني مدت است.
وي ايجاد توقفگاه و مجتمع هاي بين راهي را راهكار اصلي براي ايجاد انگيزه در مسافران براي توقف و رفع خستگي رانندگان برشمرد و تاكيد كرد: دستگاه هاي اجرايي مرتبط بايد در ايجاد اين زيرساخت براي افزايش امنيت جاده ها هم افزايي ويژه داشته باشند.
رئيس پليس راه استان سمنان خاطرنشان كرد: اطلاع رساني، آموزش، برنامه ريزي مسافران براي استراحت رانندگان، پرهيز از رانندگي طولاني و يكنواخت، نظارت ها و كنترل پليس، سلامت خودرو و تشديد نظارتهاي هوشمند پليس، از ديگر عواملي است كه به ارتقاي ايمني جاده هاي كشور كمك مي كند.
سالانه حدود 16 هزار نفر در تصادفات جاده اي و شهري جان خود را از دست مي دهند و اكنون در 35 هزار كيلومتر از جاده هاي كشور كه داراي بيشترين تردد هستند دوربين هاي نظارتي و هوشمند در حال نصب است.
حدود 600 كيلومتر از مسير 900 كيلومتري محور تهران- مشهد از استان سمنان عبور مي كند.
6103/6026
سمنان- ايرنا- رئيس پليس راه نيروي انتظامي با اشاره به اهميت ايمني خودرو در كاهش تصادفات، گفت: خودروي ايمن و باكيفيت بايد با يارانه دولت در اختيار مردم قرار گيرد.