۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۸
کد خبر: 82950006
T T
۰ نفر

مسیر زنجان تا رشت 180 كیلومتر كوتاهتر می شود

۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۸
کد خبر: 82950006
مسیر زنجان تا رشت 180 كیلومتر كوتاهتر می شود

زنجان - ایرنا - مدیر ساخت وتوسعه راه های اداره كل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: با ساخت جاده بناب - منجیل، مسیر 300 كیلومتری زنجان – رشت 180 كیلومتر كوتاهتر شده و به 120 كیلومتر می رسد.

مسعود بیات منش روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: استان زنجان 6 پروژه راه سازی مهم ملی دارد و همزمان هفت جاده با این پروژه ها ساخته می شود كه چهار جاده مسیر اصلی برای ارتباط با استان های همجوار اردبیل، گیلان، آذربایجان غربی، كردستان و همدان است و سه جاده به بزرگراه تبدیل می شود كه این جاده ها در شبكه بزرگراهی درجه یك كشور و آسیایی قرار دارند.
وی، به پروژه راه اصلی بناب – منجیل اشاره كرد و ادامه داد: از سه راهی طارم تا منجیل 105 كیلومتر و كریدور مناسبی برای ارتباط منطقه شمالغرب و شمال به شمار می رود كه توجیه مناسبی دارد به همین دلیل در حال مذاكره با بخش خصوصی برای ساخت این مسیر هستیم و درآمد جاده منابع این بخش را تامین خواهد كرد.
مدیر ساخت وتوسعه راه های اداره كل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: از مسیر 105 كیلومتری سه راهی طارم تا منجیل، حدود 86 كیلومتر در این استان و 19 كیلومتر از آن نیز در استان گیلان قرار دارد.
بیات منش با بیان اینكه 86 كیلومتر حوزه استان زنجان به هشت قطعه تقسیم شده است، خاطرنشان كرد: ساخت چهار قطعه آن به پایان رسید و حدفاصل روستای ذاكر تا سرخه دیزج سخت ترین قطعه این مسیر به طول 30 كیلومتر است كه 15 كیلومتر آن در دست پیمانكار قرار دارد.
به گفته وی، 15 كیلومتر دیگر مسیر روستای ذاكر تا سرخه دیزج از طریق سرمایه گذار با منابع خود جاده ساخته می شود و منابع آن نیز از محل اخذ عوارض تامین خواهد شد.
مدیر ساخت وتوسعه راه های اداره كل راه و شهرسازی استان زنجان، پیش بینی پایان این پروژه را سه ساله با یكهزار و 200میلیارد ریال سرمایه گذاری بیان كرد.
بیات منش خاطرنشان كرد: بر اساس تفاهم منعقد شده 70 درصد از این هزینه توسط پیمانكار و 30 درصد نیز توسط راه وشهرسازی پرداخت می شود كه مراحل قانونی خود را طی می كند.
وی یادآوری كرد: با تكمیل كریدور بناب – منجیل، خودروهای سنگین از این مسیر به دلیل صعب العبور بودن تردد نخواهند كرد و مسیر 300 كیلومتری زنجان – قزوین – رشت را طی می كنند.
مدیر ساخت وتوسعه راه های اداره كل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: با پایان یافتن پروژه بناب - منجیل این مسیر 300 كیلومتری به 120 كیلومتر كاهش خواهد یافت.
بیات منش تاكید كرد: براساس محاسبات انجام شده با ساخت این جاده و كوتاه شدن مسیر، سالانه 200 میلیارد ریال در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد.
وی اظهاركرد: از محل صرفه جویی سوخت، جاده بناب - منجیل، 6 ساله سود خود را تامین خواهد كرد.
این مسئول یادآوری كرد: انتظار داریم در این جاده 10 هزار ترافیك جذب و راه شریانی شده با اشباع شدن ترافیك در 10 سال آینده نیز به بزرگراه تبدیل شود.
بیات منش افزود: هرچه ترافیك در جاده های استان زنجان افزایش یابد منافعی را به لحاظ شغل های خدماتی ایجاد می كند.
به گزارش ایرنا، هم اكنون استان زنجان چهار هزار كیلومتر راه روستایی دارد كه 400 كیلومتر آن راه دسترسی است و نیازی به آسفالت ندارد.
سه هزار و 600 كیلومتر از این راه ها باید آسفالت شود كه در استان از این مقدار سه هزار و 300 كیلومتر آسفالت شده است.
استان زنجان پنج هزارو 840 كیلومتر راه ارتباطی دارد كه از این میزان، 200 كیلومتر آزاد راه، 113 كیلومتر بزرگراه، 342 كیلومتر راه اصلی و 974 كیلومتر راه فرعی است.
7325/6085