۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۰
کد خبر: 82953583
T T
۰ نفر

تضعیف آنروا گروكشی آمریكا

۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۰
کد خبر: 82953583
تضعیف آنروا گروكشی آمریكا

بیروت- ایرنا- بسیاری از ناظران، اقدام آمریكا را در كاهش كمك به آژانس امدادرسانی و كاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا)، با هدف وخیم تر كردن اوضاع غزه و فشار به فلسطینیان برای پذیرش طرح به اصطلاح صلح «معامله قرن» ارزیابی می كنند.

به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر همزمان با سفر فرستادگان ویژه رئیس جمهوری آمریكا به منطقه و تلاش آن ها برای جذب نیم میلیارد دلار سرمایه اعراب جهت به اصطلاح «اجرایی كردن پروژه های انسانی و اقتصادی در غزه»، آژانس امدادرسانی و كاریابی آوارگان فلسطینی اعلام كرد كه این نهاد بین المللی به دنبال كاهش كمك‌های آمریكا می خواهد.
«جرد كوشنر» داماد و مشاور ویژه «دونالد ترامپ» و«جیسون گرینبلات» فرستاده رئیس جمهور آمریكا هفته گذشته در راس هیاتی با سفر به اردن، عربستان سعودی، قطر، مصر و فلسطین اشغالی، در دیدار با مقام های این كشورها، پیرامون زمان و چگونگی رونمایی و اجرای طرح آمریكا موسوم به معامله قرن به بحث و گفت و گو نشستند.
معامله قرن، طرحی است كه سعی دارد برای همیشه به مساله فلسطین پایان دهد و كشوری مستقل و با حاكمیتی ضعیف را به پایتختی «ابودیس» دهكده ای در مجاورت قدس اشغالی برای فلسطینیان تشكیل دهد، تا رژیم صهیونیستی از چالش همیشگی خود یعنی مقاومت فلسطینیان رهایی یابد.
یكی از بخش های طرح آمریكایی ها برای اجرای معامله قرن، خلع سلاح مقاومت در غزه به جای بازسازی آن ، ساخت بندر تجاری و نیروگاه برق و این گونه اقدامات است كه كوشنر در دیدار با سران عرب، سرمایه گذاری از سوی آنها به خصوص قطر را خواستار شد.
از سوی دیگر نشست كمیته مشورتی آنروا به تازگی در امان پایتخت اردن برگزار و هدف از آن «بررسی مسائل مربوط به فعالیت این آژانس و برنامه‌هایش» عنوان شد.
«پیر كرینبول» كمیسار عالی آنروا در این نشست اعلام كرد كه این آژانس با بحران بی سابقه ای روبروست و بیش از 250 میلیون دلار كسری بودجه دارد.
وی افزود: اگر این كسری بودجه رفع نشود، هیچ تضمینی نیست كه برای آغاز سال تحصیلی جدید برنامه ای داشته باشیم.
این مقام مسئول در آژانس آنروا همچنین گفت كه همه خدمات غذایی و بهداشتی عادی و فوری به بیش از 5 میلیون آواره فلسطینی در خطر است.
«نیكولای ملادینوف» هماهنگ كننده صلح سازمان ملل نیز در تازه ترین اظهارات خود خبر داد كه آنروا قصد دارد پرداخت حقوق كارمندان را به تاخیر بیندازد و برخی از فعالیت های خود را به حالت تعلیق درآورد.
در همین ارتباط «احمد حنّون» مدیركل اداره امور آوارگان «سازمان آزادیبخش فلسطین» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در رام الله، با اشاره به برگزاری نشست اخیر آنروا در اردن همزمان با اقدامات آمریكا در اجرای معامله قرن، نسبت به وجود دست های پنهان در پشت پرده این نمایش هشدار داد.
وی اقدام واشنگتن به كاهش چشمگیر بودجه آنروا را باعث افزایش رنج های آوارگان فلسطینی به شكل بی سابقه ای دانست.
آمریكا در سوم بهمن ماه سال 96 اعلام كرد كه كمك سالانه 65 میلیون دلاری خود را به آژانس آنروا به تعلیق در می آورد.
مدیركل اداره امور آوارگان سازمان آزادیبخش فلسطین اظهار داشت: باید جهت بهبود شرایط زیان دیدگانی كه با این اقدام عمدی و بی بهانه، حقوقشان ضایع شد، تلاش ها افزایش می یافت و این كمبود جبران و قطعنامه 194 سازمان ملل اجرا می شد كه متاسفانه نشد.
حنّون تاكید كرد: آن چه امروز رخ داده است، به طور واضح، چهره و هدف آمریكا را آشكار می كند.
وی اضافه كرد: آمریكایی ها همیشه شعارهای انسانی سر می دهند، اما سیاست ها و مواضع آنها درست عكس این را نشان می دهد.
«صائب عریقات» مذاكره كننده ارشد فلسطینی و دبیر كمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین نیز در اظهار نظری با اشاره به سفر هیات آمریكایی خاطرنشان كرد كه آمریكا می خواهد آنروا را به حاشیه براند و كمك های مالی را مستقیم به آنكه می خواهد بدهد
وی افزود: آمریكایی ها قصد دارند از طریق زد و بند مالی به ارزش یك میلیارد دلار برای نوار غزه، پروژه‌هایی را بدون مشاركت آنروا و با عناوینی چون «حل بحران انسانی» انجام دهند.
عریقات این را هم گفت كه صحبت كردن آمریكایی ها از غزه و بحران انسانی در آن، حرف حق و حقیقتی است كه قصد باطل از آن می شود و اهداف خطرناكی در پی خواهد داشت.
این مقام فلسطینی هدف دیگر از سفر فرستادگان ترامپ به منطقه را سرنگونی نظامی سیاسی حاضر در فلسطین و رهبری آن دانست.
كوشنر در گفت و گو با شبكه 20 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفته بود كه طرح صلح معروف به معامله قرن حتی بدون موافقت رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین رونمایی و اجرا می شود.
خاورم**37**2054*1049