شی جین پینگ : ما به دنبال هرج و مرج در دنیا نیستیم

پكن-ایرنا-رییس جمهوری خلق چین در دیدار با جیمز متیس وزیر دفاع آمریكا در پكن گفت كه ما به روند مدرن سازی صلح آمیز ارتش ادامه خواهیم داد اما به دنبال استعمار دیگر كشورها نیستیم و باعث هرج و مرج نمی شویم.

به گزارش ایرنا ،شی جین پینگ این سخنان را در پاسخ به اظهارات اخیر جیمز متیس كه پیشتر در سنگاپور گفته بود آمریكا اجازه نخواهد داد چین دریای جنوبی را به منطقه تحت سلطه خود تبدیل كند ، اظهار داشت.
وی گفت : چین با اقتدار از حق حاكمیت و تمامیت ارضی خود حراست خواهد كرد.
این یكی از جدی ترین هشدارهای رییس جمهوری چین به آمریكاست كه در تلاش است تا با تقویت قوای نظامی خود در تنگه تایوان ، دریای جنوبی ، دریای شرقی و شبه جزیره كره ، پكن را تحت فشار و تنگنا قرار دهد.
شی ادامه داد: ذره ای از خاك چین را به كشور دیگری نخواهیم داد و در برابر زورگویان عقب نشینی نخواهیم كرد.
این سخنان كنایه ای به مقام ها و دولت آمریكاست كه با بیرون رفتن از پیمان های بین المللی و لشكر كشی به نقاط مختلف جهان باعث بی نظمی و هرج و مرج شده و دردسرهای زیادی برای مناطق مختلف دنیا از آسیای شمال شرقی گرفته تا خاورمیانه و آفریقا و اروپا ایجاد كرده اند.
رییس جمهوری چین البته تاكید كرد كه اگر دو كشور قصد همكاری و رایزنی داشته باشند و بتوانند بر سر اختلافات با یكدیگر كنار بیایند به وضعیت برد - برد می رسند و ابراز امیدواری كرد كه بتوانند همكاری های نظامی رو به رشد داشته باشند.
وی كه كشورش درگیر مناقشات فزاینده ای درباره تایوان و دریای جنوبی با آمریكاست ، گفت كه چین نه چشمداشتی به سرزمین دیگران دارد و نه به بیگانگان اجازه می دهد به دنبال تصرف خاك این كشور باشند.
رییس جمهوری خلق چین گفت كه كشورش با آمریكا اشتراكاتی در مسایل مختلف دارد اما نمی توان از وجود اختلافات طرفین نیز فارغ شد و به آنها توجه نكرد.
این در شرایطی است كه آمریكا قصد دارد تا چند روز دیگر دستكم 25 درصد به كالاهای 34 میلیارد دلاری واردات از چین تعرفه وضع كند و وزارت بازرگانی پكن نیز از تهیه فهرستی تلافی جویانه برای مقابله به مثل خبر داده است.
متیس نیز در دیدارهایش در چین از جمله با رییس جمهوری این كشور ابراز امیدواری كرد كه طرفین بتوانند ساختارهایی برای گفت و گو با هدف كاهش اختلافات داشته باشند و البته و با شرایط برابر با یكدیگر همكاری كنند.
متیس تاكید كرد كه دو كشور باید بتوانند بحران ها و اختلافات را مدیریت كنند و با گفت و گو و رایزنی در مسیر صلح و ثبات دنیا گام بردارند.
'جیمز متیس' وزیر دفاع آمریكا كه روز سه شنبه به منظور دیداری سه روزه وارد پكن شد پیش از این با «وی فنگ‌هی» همتای چینی خود دیدار و گفت و گو كرد.
متیس در این دیدار اظهار كرد روابط نظامی واشنگتن و پكن برای توسعه روابط دو كشور در سایر زمینه ها ضروری است.
'وی فنگ هه' وزیر دفاع چین هم در این دیدار با اشاره به اینكه پكن قاطعانه از تمامیت و حاكمیت ارضی و امنیت خود دفاع خواهد كرد تاكید كرد: تنها با احترام متقابل و جلوگیری از تقابل می توان روابط دو كشور را توسعه داد.
'متیس' و 'وی' در این دیدار درباره توافق «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریكا و «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین كه تاكید بر نقش تثبیت‌ كننده همكاری نظامی در روابط دوجانبه دارد، گفت‌وگو كردند.
متیس پس از دیدار از چین ، فردا (پنجشنبه) راهی كره جنوبی می شود تا با مقام های آن كشور در باره خلع سلاح هسته ای شبه جزیره كره و توقف رزمایش های مشترك واشنگتن و سئول گفت وگو كند.
شبس**آساق**231**1917 **1663**