۷ تیر ۱۳۹۷، ۹:۴۶
کد خبر: 82955422
T T
۰ نفر
نمایشگاه، كارآمدترین ابزار در حمایت از كالای ایرانی

مشهد- ایرنا - بی تردید صنعت نمایشگاهی از ابزارهای توسعه اقتصادی است و از دیدگاه بسیاری از اقتصاددانان بهترین فضا برای شكستن ركود، معرفی مزیت های اقتصادی و در یك كلام حمایت از تولید داخلی یا كالای ایرانی، برپایی نمایشگاه های اختصاصی كالا در داخل و خارج از كشور است.

نمایشگاه از اركان حیاتی اقتصاد جهانی به شمار می رود و همه كشورهای پیشرفته صنعت نمایشگاهی را ابزاری موثر برای ترویج و توسعه مبادلات تجاری قلمداد می كنند و این امر به پیشرفت اقتصادی آنها كمك شایانی كرده است.
براساس یك مطالعه جهانی؛ كشورهای چین، آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هلند، برزیل، انگلیس، كانادا، روسیه، سوییس، بلژیك، تركیه و مكزیك پیشتاز برپایی نمایشگاه های بین المللی در دنیا به شمار می روند لذا می توان صنعت نمایشگاهی را یكی از ابزارهای توسعه اقصادی این كشورها دانست.
در شرایط كنونی اقتصاد كشور و ضرورت حمایت از تولید داخلی و معرفی توانمندیها و مزیت ها، بهره گیری از صنعت نمایشگاهی و برگزاری نمایشگاه با محوریت كالای ایرانی در داخل و خارج از كشور می تواند گامی بلند در مسیر توسعه باشد.
صنعت نمایشگاهی چند سالی است كه مورد توجه ویژه مسئولان و سیاستگذاران اقتصادی كشور قرار گرفته و به تبع آن خراسان رضوی نیز در این عرصه اقدامات موثری انجام داده و برنامه های ویژه ای در دستور كار دارد.
مشهد با برخورداری از فضای نمایشگاهی مدرن با وسعت مفید 250 هزار مترمربع بهترین فضا را برای نمایشگاه های ملی و بین المللی دارد و مسئولان نیز از این مزیت بهره زیادی گرفته اند.
در سال حمایت از كالای ایرانی، برنامه ریزی مسئولان و دست اندركاران اقتصاد خراسان رضوی، مبتنی بر بهره گیری از صنعت نمایشگاهی است كه در خصوص كم و كیف و تاثیرات آن دیدگاه های خود را با خبرنگار ایرنا در میان گذاشته اند.

*برپایی نمایشگاه بهترین ابزار برای آرامش بازار
رئیس كمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: فعالیت نمایشگاهی هر كشور به پیشرفت صنعت، اقتصاد و بازرگانی آن كشور كمك می كند و باید به دنبال بهره گیری از فناوری های نوین به منظور توسعه هر چه بیشتر صنعت نمایشگاهی باشیم.
محمدحسین روشنك اظهار كرد: همكاری های دولت و بخش خصوصی در صنعت نمایشگاهی باید عملیاتی تر و هماهنگ تر شود تا فعالان اقتصادی بتوانند با شركت در نمایشگاه های اختصاصی ایران در داخل و خارج از كشور، به بازارهای خارجی ورود پیدا كرده و به ارتقای كیفی تولیدات صادرات محور خود كمك كنند.
وی بیان كرد: چند سالی است كه صنعت نمایشگاهی در كشور رونق گرفته و در همین استان نیز نمایشگاه های متعددی با هدف معرفی كالای ایرانی و بهبود فضای كسب و كار برگزار شده است.
رئیس اتحادیه صادركنندگان و واردكنندگان خراسان رضوی گفت: در شرایط فعلی اقتصاد كشور و جو روانی ناشی از نوسانات قیمت ارز و تحریم ها، حضور فعالان اقتصادی در نمایشگاه ها هم به ایجاد امید در فضای عمومی جامعه و هم به آرامش فضای كسب و كار كمك می كند.
روشنك اظهار كرد: به دلیل فراوانی تولید كالا در بازار مصرف، امكان آشنایی مردم با كالای با كیفیت و مناسب ایرانی میسر نیست و بیشتر تولیدات خوب ایرانی به دلیل فراوانی كالاهای غیرایرانی در انبارها انباشته شده اند، لذا برپایی نمایشگاه در معرفی و عرضه كالاهای باكیفیت ایرانی بسیار اثربخش است.
وی افزود: با برپایی نمایشگاه ها با محوریت كالای ایرانی می توان به مردم اطمینان داد كه بازار كشور جوابگوی نیاز مردم است و برای حفظ تولید نیاز به مشتریان همیشگی و پشتیبان دارد تا بتواند كیفیت و كمیت تولید را افزایش دهد.
عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: اگر دولت بخواهد از صنعت نمایشگاهی در كشور حمایت كند، باید از قبل بررسی كند كه چه كالاهایی در مقطع كنونی نیاز به حضور در نمایشگاه و معرفی به مردم دارد و چگونه می توان به ارتقای كیفی تولید و بالا بردن توان رقابت تولیدكنندگان برای عرضه كالا در نمایشگاه كمك كرد.
روشنك اظهار كرد: كمك به كاهش هزینه تولید و ارزان تمام شدن تولید كالا و ارتقای كیفی تولید با استفاده از ابزارهای حمایتی می تواند حضور كالای ایرانی در نمایشگاه و عرصه رقابت با تولیدات مشابه را موثرتر سازد و با تحقق این بخش دیگر نیازی به افزایش تعرفه واردات، یا مبارزه با قاچاق كالا نخواهد بود.

*برنامه ریزی 60 رویداد نمایشگاهی با محوریت كالای ایرانی در مشهد
مدیركل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی نیز گفت: امسال در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب، برگزاری 60 رویداد نمایشگاهی با محوریت كالای ایرانی در مشهد برنامه ریزی شده است.
علی رسولیان در خصوص برنامه خراسان رضوی برای تحقق شعار سال در حوزه حمایت از كالای ایرانی گفت: بر این اساس 41 محور اساسی در برنامه عملیاتی دستگاههای اجرایی استان گنجانده است.
وی افزود: یكی از مهمترین محورهای برنامه های عملیاتی استان در حوزه حمایت از كالای ایرانی برگزاری نمایشگاهها با محوریت كالای ایرانی در داخل و خارج از كشور است كه امسال برپایی این نمایشگاه ها در چندین نقطه برنامه ریزی شده است.
وی گفت: در مهمترین رویداد برگزاری نمایشگاه حمایت از كالای ایرانی كه از امروز، هفتم تیرماه، برپا شده برای شركت كنندگان 40 درصد تخفیف كمتر از تعرفه نمایشگاهی توسط شركت نمایشگاه بین المللی مشهد اعمال شده است.
مدیركل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: تلاش می كنیم كه نمایشگاههای امسال با رویكرد متفاوت و با محوریت تقویت كالای ایرانی برگزار شود و به مبادلات كالا و عرضه آن به داخل و خارج از كشور كمك كند.
رسولیان، اطلاع رسانی رسانه ها در خصوص نمایشگاهها، لحاظ كردن حمایت از خدمات ایرانی در كنار حمایت از كالای ایرانی، همزمانی برگزاری نمایشگاهها با حضور هیاتهای تجاری خارجی در مشهد، استقرار یك غرفه ویژه به دستگاه اجرایی در محل نمایشگاه كالای ایرانی برای جمع بندی مشكلات واحدهای اقتصادی مستقر در نمایشگاه و حضور پررنگ شركتهای دانش بنیان و فناور را از مواردی برشمرد كه در برگزاری نمایشگاه كالای ایرانی مورد توجه قرار گرفته است.

*فرصت تكمیل زنجیره تولید در نمایشگاه كالای ایرانی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: موضوع برگزاری نمایشگاه از برنامه های استان با هدف حمایت از كالای ایرانی در سال جاری بوده است.
راضیه علیرضایی اظهار كرد: برگزاری نمایشگاه های معرفی كالا، ابزار كارآمدی برای معرفی كالاها و افزایش صادرات محسوب می شود تا با تمركز بر كالاهای دارای مزیت نسبی و كشورهای هدف، از آن به طور موثری بهره برداری شود.
وی بیان كرد: پارسال 6 نمایشگاه كالای ایرانی توسط خراسان رضوی در كشورهای افغانستان، تركمنستان، هنگ كنگ، تاجیكستان، قزاقستان و تاتارستان و یك نمایشگاه كالای ایرانی در مشهد برگزار شد.
وی اظهار كرد: امسال نیز برگزاری نمایشگاه تخصصی 'تولید ملی، كالای ایرانی' در مشهد برنامه ریزی و سعی شده برپایی این نمایشگاه به انجام فرآیندهای رقابتی شدن كالاهای داخلی، ارتقای بهره وری عوامل تولید، اصلاح و بهبود نظام تولید كمك كند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: نمایشگاه كالای ایرانی تلاش می كند كه زنجیره های موفق تولید داخل را به مردم و تجار معرفی كند تا سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری جذب بخشهای مختلف تولیدی شوند.
علیرضایی اظهار كرد: این نمایشگاه فرصتی است كه به مردم نشان دهد تولیدكنندگان داخلی نیز توان تامین نیازهای مردم را دارند و باید از این حیث مورد حمایت مصرف كنندگان قرار گیرند.
وی افزود: نمایشگاه كالا مجالی است تا با تجار و سرمایه گذاران برای تكمیل زنجیره های تولید در بخشهای مختلف مذاكره شود تا بتوان در این بخش گام های بلندی برداشت.
وی بیان كرد: در عرصه برگزاری نمایشگاه‌ ها اعم از تخصصی و بین ‌المللی باید بسیار قوی وارد عمل كرد و توانمندی ‌ها در فضایی با نشاط توام با حضور حداكثری تولید كنندگان، با تولیدات كیفیت و متناسب با نیاز بازار ارائه شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: دومین نمایشگاه تخصصی 'تولید ملی، كالای ایرانی' هفتم تا 11 تیرماه با حضور 200 شركت تولید كالای ایرانی در محل نمایشگاه بین المللی مشهد دایر شده است.
وی افزود: در این نمایشگاه انواع كالای ایرانی با 40 درصد تخفیف نسبت به سطح بازار عرضه شده كه فرصت خوبی برای آشنایی مردم با مزیت های كالای ایرانی و تجار برای سرمایه گذاری در تولید داخلی است.
وی بیان كرد: این نمایشگاه در مقایسه با نخستین نمایشگاه تولید ایرانی در سال گذشته به لحاظ فضا 20 درصد و به لحاظ حضور شركت كنندگان 15 درصد رشد دارد.

*برگزاری سه نمایشگاه با محوریت كالای ایرانی در خارج از كشور
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: امسال برای حمایت از كالای ایرانی و به منظور توسعه تجارت خارجی و معرفی ظرفیت های صنعتی كشور، سه نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در كشورهای تاتارستان، ازبكستان و تاجیكستان برگزار می شود.
فیروز ابراهیمی افزود: با توجه به نقش نمایشگاه ها در رونق صادرات غیرنفتی و افزایش مبادلات تجاری و معرفی توانمندیهای تولیدی كشور این سه نمایشگاه با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران و با پشتیبانی خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی توسط شركت نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار خواهد شد.
وی اظهار كرد: برپایی نمایشگاه اختصاصی كالاهای ایرانی در ازبكستان مردادماه، تاجیكستان شهریورماه و تاتارستان در مهرماه امسال برنامه ریزی شده است.
وی اضافه كرد: روسیه برای حضور مستقیم تولیدكنندگان ایرانی شرایط مطلوبی را فراهم كرده است، تاجیكستان و ازبكستان نیز بازار خوبی برای كالای ایرانی به شمار می آیند و شركتهای ایرانی می توانند با حضور در این نمایشگاهها از یارانه 40درصدی هزینه اجاره غرفه استفاده كنند.
وی گفت: این نمایشگاهها با حضور شركتهای تولیدی در زمینه های مختلف صنایع غذایی، بهداشتی، درمانی، ماشین آلات، مصالح ساختمانی، فرش و لوازم خانگی و خدمات فنی و مهندسی برگزار می شود.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به حضور موثر شركتهای دانش بنیان در نمایشگاه های كالای ایرانی گفت: حضور این شركتها باعث پیوند بخش صنعت و دانشگاه می شود و زمینه حمایت سرمایه گذاران از كالاهای فناور را فراهم می كند.
7489/5132
۰ نفر