به گزارش ایرنا، نمایشگاه بینالمللی مشهد در سال ۱۳۷۷ با هدف تسهیل توسعه صنعت و ترویج تبادل نمایشگاهی در زمینی با گستره ۶۰ هزار مترمربع به بهرهبرداری رسید. این مرکز سالانه با برپایی بیش از ۶۰ نمایشگاه ملی و بینالمللی و میزبانی حدود ۲ میلیون بازدید کننده، نقش مهمی در پویایی اقتصاد شرق کشور به خصوص کلانشهر مشهد داشته است.
نمایشگاه های تخصصی مشهد، پرچمدار دیپلماسی اقتصاد شهری
سرپرست نمایشگاه بین المللی مشهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: شرکت نمایشگاه بینالمللی مشهد به عنوان بنگاه اقتصادی شهر که متعلق به مدیریت شهری است، برنامهریزیهای زیادی برای نقشآفرینی بیشتر در حوزه اقتصاد بهویژه اقتصاد شهری داشته است که از آن میتوان به عنوان پرچمدار دیپلماسی اقتصاد شهری نام برد.
فرزین سلطانی ادامه داد: این نمایشگاه سالانه با میزبانی از افزون بر ۶۰ عنوان نمایشگاه داخلی و دستکم ۲ نمایشگاه خارجی، توانسته است نقش مهمی در افزایش بهره وری و مبادلات اقتصادی منطقه یازی کند.
وی با بیان اینکه استقبال خوب تولیدکنندگان و بازدیدکنندگان از رویدادهای این نمایشگاه نشانه تاثیرگذاری این مجموعه است، عنوان کرد: این نمایشگاه به نوعی ایجادکننده ظرفیت برای تولیدکنندگان و فعالان عرصه اقتصادی است که با ایجاد یک بستر مناسب به منظور ارتباط مستقیم بین این ۲، تاکنون به درستی در مسیر جهش تولید با مشارکت مردم گام برداشته است.
سرپرست نمایشگاه بین المللی مشهد با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاههای خارجی در مشهد افزود: برگزاری نمایشگاه خارجی در راستای تحقق گام دوم انقلاب و تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر موضوع همسایگان است، چرا که کشورمان با ۱۵ کشور همسایه است که در مجموع با بیش از ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت ظرفیت بالایی دارند.
سلطانی بیان کرد: همچنین شرکت نمایشگاه بینالمللی مشهد با توجه به اهداف حرفه ای خویش، پیگیر دریافت مجوز برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی در حوزه های مختلف در کشورهای هدف از جمله شهرهای دوشنبه تاجیکستان، هرات افغانستان، ریاض عربستان و قاهره مصر است که در صورت فراهم شدن شرایط برگزاری این نمایشگاهها، اتفاقات خوبی در حوزه اقتصاد بینالملل و دیپلماسی اقتصادی مدیریت شهری مشهد رخ خواهد داد.
وی همچنین با بیان اینکه نمایشگاه بینالمللی مشهد ویترینی برای عرضه و تبلور تولیدات ارزشمند داخلی است، خاطرنشان کرد: این نمایشگاه به عنوان ویترین اقتصادی استان و شرق کشور، محل عرضه و تبلور توانمندی های اقتصادی، تولیدات داخلی و تلاش های کارخانجات، موسسات و بنگاه های اقتصادی و تجاری است.
سرپرست نمایشگاه بین المللی مشهد با اشاره به اینکه به طور میانگین تقریبا هر هفته یک رویداد نمایشگاهی در این نمایشگاه برگزار میشود، عنوان کرد: این نشان می دهد نمایشگاه بینالمللی نقش ویژهای در رشد و توسعه اقتصادی شهر مقدس مشهد و استان خراسان رضوی ایفا میکند و باید با برنامهریزی، تدبیر و تلاش بیشتر، نقش و جایگاه این بنگاه اقتصادی را در رشد و توسعه اقتصادی و افزایش درآمدزایی به ویژه برای حوزه مدیریت شهری ارتقا داد.
پیوند اقتصاد و فرهنگ
بی تردید برگزاری نمایشگاه های اقتصادی نقش مهمی در معرفی رسوم فرهنگی می تواند ایفا کند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی چندی پیش در نشست با مسوولان نمایشگاه بین المللی مشهد گفت: توجه به مقوله فرهنگ در فعالیتهای اقتصادی بنا بر تاکیدات مقام معظم رهبری بسیار حائز اهمیت است از این رو تقویت فعالیتهای نمایشگاه بینالمللی مشهد و استفاده از ظرفیتهای صنعت نمایشگاهی در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدکنندگان، صادرکنندگان و کارآفرینان و صنعتگران استان و کشور ارزشمند است.
آیت الله سیداحمد علم الهدی با اشاره به تلاشها و اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم و پیوستن ایران به پیمان های شانگهای و بریکس، خاطرنشان کرد: این رویدادها فرصت خوبی برای تقویت صنعت نمایشگاهی و برگزاری نمایشگاه های خارجی در کشور به خصوص مشهد مقدس به شمار می رود که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: محیط نمایشگاه علاوه بر کارکرد اقتصادی و نمایشگاهی، دارای کارکرد فرهنگی است، لذا ضرورت دارد این بخش نیز در فرایند برگزاری نمایشگاهها مورد توجه قرار گیرد.
مشاور شهردار مشهد در امور دینی نیز در خصوص تاثیر فرهنگ بر اقتصاد به خبرنگار ایرنا بیان کرد: هر چند که رویکرد اصلی فعالیت های نمایشگاه بینالمللی، اقتصادی و درآمدزایی است، اما از آنجا که فرهنگ و اقتصاد لازم و ملزوم همدیگر هستند، این مجموعه مهم اقتصادی می تواند در حوزههای فرهنگی نیز منشأ اتفاقات مبارکی باشد.
حجت الاسلام فاطمی ارفع ادامه داد: باید به جای پیوست فرهنگی، که نوعی رفع تکلیف است، رویکرد فرهنگی داشت و در این راستا نمایشگاه بینالمللی می تواند با توجه ویژه تر به مباحث فرهنگی، موفقیت و اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
شناسایی بازارهای صادراتی و کمک به بخش خصوصی
شناسایی بازار و نیازهای صادراتی کشورهای مبدا و کمک به پویایی بخش خصوصی یکی دیگر از ظرفیت های نمایشگاه بین المللی است که نمایشگاه بین المللی مشهد تاکنون توانسته است در این مسیر به درستی گام بردارد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز چندی پیش در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: همان گونه که گفته شده، نمایشگاه ویترین اقتصادی استان است و همه باید کمک کنند تا این ویترین به بهترین نحو دیده شده و موجب رونق اقتصادی و رشد صادرات استان و کشور شود.
محمدرضا توکلی زاده با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی بازوی اتاق بازرگانی است، ادامه داد: در کنار تشویق اعضای اتاق برای حضور فعال در نمایشگاه های برگزار شده، برای توسعه بهتر صادرات تلاش می شود نمایشگاه دائمی محصولات صادراتی و تولیدی استان نیز در بخشی از نمایشگاه بینالمللی برپا شود.
وی با اشاره به ظرفیت های ارزشمند نمایشگاه بین المللی مشهد خاطرنشان کرد: به دلیل ظرفیت های بالای اقتصادی نمایشگاه بین المللی، افزایش تعاملات و همکاری دوجانبه می تواند در توسعه اقتصادی منطقه و خراسان رضوی تاثیرگذار باشد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: علاوه بر موارد یاد شده، حضور هیات های تجاری خارجی به خصوص بازرگانان کشورهای همسایه در نمایشگاه بین المللی، ظرفیت خوبی برای فعالان اتاق است که در این راستا همکاری های خوبی بین ۲ طرف شکل گرفته است.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن مشارکت فعال اتاق در نمایشگاه های اختصاصی و تخصصی کشورهای مختلف از سوی نمایشگاه بین المللی، ظرفیت بسیار خوبی را برای اتاق بازرگانی ایجاد کرده است.
کلانشهر مشهد سالانه با میزبانی از میلیون ها زائر، ظرفیت مطلوبی برای برگزاری نمایشگاه های بین المللی و تخصصی دارد که در آن ارائه کنندگان و بازدیدکنندگان میتوانند با کنشهای سازمان یافته و هماهنگ به داد و ستد کالا، خدمات و اطلاعات بپردازند.
در واقع ظرفیت زیارتی، اقامتی و میزبانی کلانشهر مشهد فرصت مناسبی برای شناساندن یک ایده نوین، داد و ستد اطلاعات، نوآوری ها، نوآفرینی ها و اختراع ها است که باتوجه به این فرصت ها، نیاز مضاعف به نگاهی ملی دارد.
نظر شما