۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۰
کد خبر: 82956929
T T
۰ نفر
نقش روابط عمومی دستگاه ها در كمك به تحقق اهداف دولت

تهران – ایرنا – مدرس علوم ارتباطات،گفت: روابط عمومی ها با همدلی و همراهی دولت و استفاده از تكنیك ها و تاكتیك های متقاعد سازی و ارتباطی می توانند درشرایط بحران آرامش را به جامعه برگرداند.

حمید شكری خانقاه روز شنبه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهوری در جمع مدیران ارشد دولت با تاكید بر پاسخگویی به مردم گفت: اكنون فرصت مغتنمی است تا روابط عمومی ها با مسئولیت سنگینی كه برعهده دارند در تبدیل شرایط تهدید به فرصت، نقش خود را ایفا كنند.
شكری خانقاه در عین حال گفت كه'متاسفانه تاكنون دولت ها درك درستی از روابط عمومی نداشته و تنها در شرایط بحران به روابط عمومی روی آورده اند.
این مدرس ارتباطات تصریح كرد: در كشور فاقد متولی كارآمد برای روابط عمومی ها هستیم و به نوعی می توان گفت كه نهاد روابط عمومی در این سالها به حال خود رها شده است.
به گفته شكری خانقاه، روابط عمومی در بالاترین مدل ارتباطی خود، درگیر اطلاع‌رسانی از عملكرد سازمانی و برگزاری مراسم و مناسبت های خود به صورت كلیشه ای و سنتی هستند این درحالی است كه روابط عمومی فقط اطلاع رسانی نیست؛ بلكه روابط عمومی مدیریت ارتباطات اجتماعی و ارتباطات انسانی است.

**روابط عمومی راهبردی یا اطلاع رسانی
نویسنده كتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی،اظهار داشت: روابط عمومی دولتی برای مدیریت ارتباطات انسانی هیچ برنامه و راهبرد ارتباطی منسجمی ندارد از این رو اكنون فرصت آن رسیده است در شرایط حادی كه كشور با آن مواجه است، دولت برای تثبیت موقعیت راهبردی روابط عمومی یكپارچه چاره ای بیاندیشد.
شكری با پیش بینی شرایط سخت آینده ،تصریح كرد: بحران ها برای كشور هزینه های بسیار زیادی تحمیل می كنند كه از جمله مهمترین بحرانها، ابهام در ارتباطات دولت با افكارعمومی و مردم است.
این مدرس علوم ارتباطات و روابط عمومی به عنوان نخستین گام عملی برای كمك به حل بحران ها گفت: باید در راس هرم قدرت (بویژه ریاست جمهوری و به طور اخص هیئت وزیران و استانداری ها ) به روابط عمومی ها جایگاه و موقعیت حرفه ای داده شود تا از استقلال حرفه‌ای برخوردار شوند، بودجه و امكانات متناسب در اختیارشان گذاشته شود،از مشاوره تخصصی آنها بهره برداری شود.
وی خاطرنشان كرد: مدیران روابط عمومی باید به عنوان مشاور ارتباطی مدیریت عالی دستگاه در تصمیم گیری های مدیریتی ایفای نقش كرده و در انتصاب و انتخاب مدیران روابط عمومی شجاع، باتجربه و متخصص و جابجایی مدیران غیر حرفه ای بسیار جدی باشند.

** كار روابط عمومی ها كلیشه ای نباید باشد
شكری خانقاه افزود: روابط عمومی ها نیز برای افزایش بهره ‌وری و ایفای نقش مفید مدیریتی درچنین شرایط حادی نیاز به بهبود شرایط و تحول درفرآیند های ارتباطی خود دارند از این رو آنها بایستی ازخودشان شروع كنند.
وی یادآور شد: روابط عمومی ها باید انگیزه های كاری خود را بالا برده و آموزش های تخصصی را به عنوان یك ضرورت جدی بگیرند و به نقش آفرینی خود درحل بحران‌های اجتماعی و ارتباطات انسانی و اجتماعی باور داشته باشند.
به گفته این مدرس ارتباطات،روابط عمومی ها برای حل چنین بحران‌هایی ودرچنین شرایطی بایستی برنامه‌های موردی ارتباطی تدوین كرده و از كارهای كلیشه‌ای و مراسم گرایی پرهیز و اجتناب جدی كنند یا از آنها به صورتی هوشمندانه و در قالب یك برنامه - ارتباطی مدون برای ایجاد آرامش و افزایش آگاهی عمومی درجهت اعتماد سازی با تكنیك های اقناعی بهره برداری ارتباطی كنند.

** روابط عمومی ها نباید واقعیات را تحریف كنند
مدرس دانشكده خبر ادامه داد: روابط عمومی ها باید كارگاه های آموزشی متعددی در حوزه های مختلف از جمله مسئله شناسی ارتباطی، پژوهش‌های افكار عمومی، مخاطب شناسی، ارتباطات موثر، مهارتهای ارتباطی كلامی و غیركلامی، اصول و فنون روابط عمومی به صورت تخصصی، مدیریت افكارعمومی، مدیریت استراتژیك و برنامه نویسی در شرایط بحران، اصول تدوین كمپین های ارتباطی و انواع دیگر آموزش های تخصصی مورد نیاز را بگذراند.
وی افزود: همچنین روابط عمومی ها برای تقویت نیروی انسانی خود بایستی سرمایه گذاری كرده و آموزش نیروی انسانی را جدی بگیرند. از طرفی می‌بایست اصول اخلاقی را در ارتباطات اجتماعی كامل مدنظر قرار دهند یعنی واقعیت ها را تحریف نكنند با مردم صادق باشند و شفافیت سازمانی را بر هرگونه كتمان و پنهانكاری در اولویت قرار دهند.

** آمادگی كامل روابط عمومی برای ایفای نقش و كمك به دولت
این پیشكسوت حرفه روابط عمومی و ارتباطات در ادامه تاكید كرد: جامعه روابط عمومی اعم از انجمن ها و تشكل های روابط عمومی و متخصصان مستقل و اساتید و كارشناسان این حوزه باید فعالانه،هوشمندانه و مسئولانه تر در جهت اعتلای نظام ارتباطی كشور نقش آفرینی كنند.
شكری خانقاه افزود: متاسفانه با وجود اقدامات و تلاش های آنها در برگزاری سمینارها و جشنواره های متعدد، سكوت و انفعال این تشكل ها و متخصصان در بسیاری از رویداد های جاری كشور بطور غیر منتظره ای مشهود است.
ویتاكید كرد: راهكارهای پیشنهادی كاربردی و حرفه ای وجود دارد لذا كافی است عزم لازم وجود داشته و گام جدی برداشته شود تا جامعه روابط عمومی هوشمند و راهبردی، قادر به حل بحران افكار عمومی در سطوح ملی، منطقه ای و سازمانی شود.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت نكات مهمی را همچون ایستادگی دولت در برابر مشكلات، راه های پیش پای ملت در مواجهه با آمریكا، دوری از اختلافات داخلی و ایجاد انسجام ملی، صرفه جویی و نظارت مردم بر امور، تصمیم بزرگ ملت و دولت برای ایستادگی در برابر فشار ها، تدوین برنامه در بخش های اشتغال، مبارزه با فقر، تنظیم بازار و تولید ، هدایت درست نقدینگی، ضرورت ساماندهی بازار، بازگو كردم حقایق به مردم از سوی مسئولان،حمایت رهبر انقلاب از مصوبات سران قوا ، ضرورت كمك بخش خصوصی به دولت ، پاسخگویی با هدف مقابله با تشویش اذهان عمومی ، نظارت مردم بر امور برای كمك به دولت و... مطرح كرد.
فراهنگ ** 1355 ** 1701