۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۳
کد خبر: 82958315
T T
۰ نفر
رها سازی 95میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه های مازندران آغاز شد

ساری - ایرنا- مدیر كل شیلات مازندران گفت: رها سازی 95 میلیون قطعه بچه ماهی سفید در 23 رودخانه شیلاتی منتهی به دریای خزر در حوزه استحفاظی این استان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا آئین نمادین رهاسازی بچه ماهی های سفید امروز یكشنبه با حضور مدیركل شیلات مازندران در مركز تكثیر و پرورش بچه ماهی عباس آباد واقع در غرب استان برگزار شد.
ولی الله محمدزاده روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال 85 میلیون قطعه بچه ماهی سفید به صورت مصنوعی تكثیر و در رودخانه های شیلاتی استان رها شده بود كه امسال به 95میلیون قطعه افزایش یافت.
وی با بیان اینكه اگر 10 درصد این بچه ماهی ها در تور صیادان استان مازندران قرار بگیرند ، سرمایه گذاری تكثیر مصنوعی توجیه اقتصادی دارد، افزود : هدف از این كار علاوه بر باز سازی ذخایر دریای خزر ، بالا بردن مقدار صید ماهیگیران عضو شركت صیادی پره استان است.
پارسال حدود 2هزارو 200تن انواع ماهی استخوانی توسط چهار هزار و 200صیاد در قالب 54شركت تعاونی در سواحل مازندران صید شده است.
گونه های كفال، ماهی سفید و كپور عمده ترین ماهیان استخوانی دریای خزر هستند كه توسط ماهیگران صید و در بازار عرضه می شود.
ورود انواع آلاینده های شهری ، صنعتی و كشاورزی به رودخانه ها ، برداشت بی رویه و غیر مسئولانه از بستر و تجاوز به حریم رودخانه ها ، احداث سد و پل بدون در نظر گرفتن مسیرهای ماهی بر روی رودخانه ها و همچنین وجود صیادان غیر مجاز در مصب و داخل رودخانه ها سبب شده تا زادآوری ماهیان سفید دچار اختلال شود و تكثیر و تولید مصنوعی بچه ماهیان و رهاسازی آنها در دستور كار قرار گیرد.
مركز تكثیر ، پرورش و باز سازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری كه مسئولیت تكثیر بچه ماهیان را بر عهده دارد، لارو های ماهی را پس از پرورش به وزن 8 تا 9 گرم ، با هماهنگی اتحادیه صیادی پره ،یگان حفاظت آبزیان شیلات و حفاظت محیط زیست در رودخانه های استان رها می كند.
سابقه تكثیر و تولید مصنوعی بچه ماهیان گرم آبی در مازندران به سال 1352 بر می گردد.
مدیر كل شیلات مازندران با بیان اینكه رها سازی بچه ماهی سفید از امروز با رها سازی 10میلیون قطعه به رودخانه های غرب استان آغاز شده است، اظهار داشت: بازسازی ذخایرآبزیان دریا وكمك به توسعه پایدار صید و صیادی ازماموریت های شیلات است.
وی ادامه داد: حدود 80 درصدماهیان دریای خزر رودكوچ هستند كه برای تخم ریزی باید به رودخانه ها مهاجرت كنند ،ولی به دلایل مختلف ازجمله برداشت بی رویه شن وماسه ،ساخت وسازهای غیرمجازدرحاشیه رودخانه ها و از بین رفتن مسیر مهاجرت ماهیان ،زیستگاه های طبیعی ماهیان تخریب شده كه همین امرباعث شده تا تكثیر بچه ماهی درمراكزبازسازی برای كمك به توسعه پایدارصیدوصیادی یكی ازاولویتهای كاری شیلات شود.
بر اساس تصمیم كمیته صید سازمان شیلات ایران هر ساله صید ماهیان استخوانی سواحل استان مازندران از بیستم مهرماه آغاز و تا پانزدهم فروردین سال بعد به پایان می رسد.
صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش ' پره ' است به این صورت كه تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یك هزار و 200 متر به كمك یك قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های كفال، سفید و كپور، به وسیله تراكتور به ساحل كشیده می‎شود.
6990/1899