۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۲۰
کد خبر: 82960639
T T
۰ نفر
اجرای طرح ملی مدیریت جامع حوضه آبخیز كارون كلید خورد

شهركرد - ایرنا - عملیات اجرایی طرح مدیریت جامع حوضه آبخیز كارون با همكاری شركت ژاپنی آژانس همكاری های بین المللی ژاپن (جایكا) روز سه شنبه در 6 استان كشور با محوریت چهارمحال و بختیاری در شهركرد كلید خورد.

به گزارش ایرنا، در اجرای این طرح ملی، اعضای هشت نفره تیم آژانس همكاری های بین المللی ژاپن روز سه شنبه در نشستی با معاونان آبخیزداری استان های خوزستان، فارس، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، لرستان و كهگیلویه و بویراحمد به تشریح اهداف و دستاوردهای این طرح پرداختند.
با توجه به دربرگیری مساحت كوچكی از حوضه آبخیز كارون در استان مركزی، در زمینه اجرا و یا عدم اجرای این طرح در این استان تصمیمات نهایی اتخاذ نشد.
طرح مدیریت جامع جایكا از سال 90 در پنج روستای بازفت شهرستان كوهرنگ چهارمحال و بختیاری با همكاری این تیم ژاپنی با هدف افزایش مشاركت جوامع محلی در حفاظت از عرصه های منابع ملی بصورت موفقیت آمیز اجرا شد.
همچنین با موافقت سازمان جنگل ها و مراتع، تداوم آن در قالب طرح مدیریت جامع حوضه آبخیز كارون در پنج استان دیگر با محوریت چهارمحال و بختیاری به مدت پنج سال تعمیم داده شد.
مدیر پروژه ملی مدیریت جامع حوضه آبخیز كارون در این نشست اظهارداشت: دفتر حفاظت آب و خاك سازمان جنگل ها و مراتع به منظور تدوین الگوهای مدیریت مشاركتی حوضه های زیستی با همكاری جوامع محلی برنامه 'مدیریت جامع حوضه های آبخیز كشور' را در دست اجرا دارد.
هوشنگ جزی اظهارداشت: این طرح در سطح 33 حوضه آبخیز استانی و در سطح 2 میلیون هكتار از 2 سال گذشته در دست اجراست.
وی نگاه فرابخشی به طرح های انتقال آب بین حوضه ای و توجه به وضعیت آبخیز بالادست این طرح ها، آمایش سرزمین براساس ظرفیت های منابع طبیعی، سیاست گذاری در مدیریت جامع و حل مشكلات موجود در نظام اجرایی بالا و پایین دست حوضه های آبخیز را از دستاوردهای اجرای این طرح عنوان كرد.
جزی افزود: مدیریت جامع حوضه آبخیز كارون (طرح جایكای 2) بخشی از این برنامه ملی در سطح 6 تا هفت استان است.
وی ادامه داد: همكاری تیم ژاپنی در این طرح، تبادل اطلاعات و تجربیات كارشناسان این كشور با جوامع محلی و مدیران منابع طبیعی داخلی و استفاده از دانش و فناوری های نوین ژاپن در حراست از عرصه های ملی را در پی خواهد داشت.
جزی، تدوین برنامه مدیریتی مطلوب در حوضه كارون بزرگ را از دیگر دستاوردهای این پروژه عنوان و بر انجام اقدامات نوآورانه و مبتنی بر نیاز جوامع، نظم و برنامه ریزی دقیق در جمع آوری اطلاعات و شناخت دقیق و حضور فعال مدیران منابع طبیعی استان ها در این طرح تاكید كرد.
سرپرست ژاپنی پروژه مدیریت جامع حوضه آبخیز كارون نیز در این نشست اظهارداشت: بهره گیری از تجارب و درس آموخته های طرح جایكا در چهارمحال و بختیاری، تمركز بر فعالیت های عملی، توسعه و ترویج مدیریت جامع حوضه آبخیز با تلفیق راهكارهای مهندسی در مقیاس كوچك و قابل ارائه فعالیت ها در بعد فنی این طرح مد نظر است.
آتسوشی هیسامیچی افزود: فعال كردن ستاد هماهنگی حوضه آبخیز كارون بزرگ، آموزش و ارتقای دانش كاركنان، برنامه ریزی و ارزیابی مشاركتی مردم برای افزایش مشاركت جوامع محلی و ارائه برنامه های اجرایی توسط روستائیان برای حفظ و حراست از منابع طبیعی در بعد مدیریتی و زمینه كاری مطرح است.
وی، بهبود ظرفیت سازمانی مدیریت جامع حوضه آبخیز در 6 استان، ارتقای ظرفیت های فنی آبخیزداری و تقویت مدیریت مشاركتی جنگل و مرتع با تلفیق مدیریت جامع در پنج روستای بازفت را از دیگر دستاوردهای طرح دانست.
هیسامیچی ادامه داد: در طرح مدیریت جامع حوضه آبخیز كارون، سند راهبردی كلی بر پایه اطلاعات سند مدیریت جامع چهارمحال وبختیاری در طرح جایكا تدوین می شود كه هدایتگر اقدامات دولت در حفاظت از حوضه های آبخیز خواهد بود.
به گفته هیسامیچی، اعتمادسازی بین كاركنان منابع طبیعی و جوامع محلی، ارتقای دانش مدیران منابع طبیعی، افزایش مشاركت جوامع محلی، استفاده از فناوری های نوین ژاپن در جلوگیری از فرسایش خاك، كنترل سیلاب و حفاظت جنگل ها و مراتع را از اقداماتی عنوان كرد كه در این طرح از سوی تیم ژاپنی صورت می گیرد.
به گزارش ایرنا، بودجه و اعتبار مورد نیاز این طرح از سازمان جنگل ها و مراتع كشور و آژانس همكاری های بین المللی ژاپن تامین می شود، اما میزان آن هنوز برآورد نشده است.
8125/6021
۰ نفر