۱۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۲۲
کد خبر: 82965476
T T
۰ نفر

مذاكرات شبه جزیره در آستانه بن بست

۱۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۲۲
کد خبر: 82965476
مذاكرات شبه جزیره در آستانه بن بست

پكن - ایرنا - چانه زنی ها و استمرار اظهارات ضد و نقیض از سوی مقام های آمریكا و انتقادهای فزاینده كره شمالی از رفتار «گانگستری» واشنگتن در طول گفت وگوها حاكی از شكست مذاكرات شبه جزیره است كه تا كنون هیچ نتیجه ای برای طرفین نداشته و واشنگتن را در مخمصه ای بزرگ قرار داده است.

به گزارش ایرنا هنوز هواپیمای 'مایك پمپئو' وزیر خارجه آمریكا در فرودگاه توكیو فرود نیامده بود كه وزارت خارجه كره شمالی در بیانیه ای تند از «عدم پیشرفت در مذاكرات این كشور با آمریكا به دلیل رفتار گستاخانه و قلدرمآبانه واشنگتن» خبر داد.
بیانیه مذكور ضمن ابراز تاسف از این رفتار آمریكا در طول مذاكرات تاكید می كند كه «خلع سلاح هسته ای با زورگویی، قلدری و رفتارهای گانگستری» به نتیجه نمی رسد.
این بیانیه می افزاید: «رفتار گستاخانه آمریكا در طول مذاكرات» در واقع تداعی گر آن است كه حتی در جریان مذاكرات سران دو كشور در ماه گذشته میلادی نیز، این شرایط بر گفت و گوها حاكم بوده و آمریكا در تلاش است تا با زور به اهدافش دست یابد.
افزون بر این نباید فراموش كرد كه 'جان بولتون' تندروترین عضو كابینه 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریكا و مشاور امنیت ملی این كشور در حال دیكته كردن این برنامه برای كره شمالی است كه باید در طول یك دوره یك ساله غیراتمی شود.
بیانیه كره شمالی اما خیلی زود واكنش وزیر خارجه آمریكا را در ژاپن به دنبال داشت و او پس از گفت و گوهایش با همتایان كره ای و ژاپنی گفت كه «چنین موردی صحت ندارد و رفتار این كشور در مذاكرات توام با زورگویی نبوده است».
وی در مصاحبه مطبوعاتی در توكیو گفت كه اگر به آمریكا نسبت گانگستری داده می شود پس دنیا گانگستر است زیرا شورای امنیت سازمان ملل خواستار خلع سلاح هسته ای كره شمالی است.
او تلاش می كرد مذاكراتش با كره شمالی را موفق نشان دهد، بار دیگر تاكید كرد كه گفت و گوهای خوبی در پیونگ یانگ صورت گرفته است مذاكراتی كه بر خلاف ادعای وی از سوی كره شمالی بسیار ناامید كننده توصیف شده است.
تنها نتیجه سفر سه روزه وزیر خارجه آمریكا به منطقه است كه وزیران خارجه آمریكا، كره جنوبی و ژاپن در مذاكرات توكیو اعلام كردند «در خصوص خلع سلاح هسته ای شبه جزیره كره متحد هستند و گام بعدی را كره شمالی باید بردارد».
هر سه نفر در بیانیه ای آورده اند كه پیشرفت در فرایند گفت و گوها به معنای پایان تحریم ها نیست و لغو تحریم ها بسته به برنامه خلع سلاح هسته ای كره شمالی و تایید و راستی آزمایی آن است.
وزرای خارجه سه كشور تاكید كردند توكیو، واشنگتن و سئول آمادگی دارند بقای رژیم فعلی كره شمالی را تضمین كنند به شرط اینكه پیونگ یانگ به صورت كامل و نهایی خلع سلاح اتمی شود.
وزیر خارجه آمریكا از این اظهارات نیز فراتر رفت و گفت كه ما به خلع بمب های اتمی كره شمالی هم راضی نمی شویم و این كشور باید در زمینه موشكی نیز خلع سلاح شود.
در واقع توسعه توان موشكی بالستیك قاره پیمای كره شمالی با قابلیت حمل كلاهك های هسته ای اصلی ترین بحثی است كه آمریكا را به هراس می اندازد بسیاری بر این باورند كه پرتاب همین موشك ها بود كه زنگ های هشدار را برای واشنگتن به صدا دراورد و ترامپ را به سنگاپور كشاند تا با 'كیم جونگ اون' رهبر كره شمالی دیدار كند.
همین قدرت نمایی كره شمالی بس بود تا آمریكا و كره جنوبی بعد از چندین دهه موافقت كنند رزمایش مشترك خود را به حال تعلیق درآورند و از فشارهای بیشتر نظامی بر این كشور بكاهند و باعث رویارویی نظامی نشوند.
وزیر خارجه آمریكا می گوید توافق سران در سنگاپور باید اجرا شود اما جزییاتی از آن را فاش نمی كند و از سوی دیگر اعتماد سازی را زمانی می داند كه كره شمالی غیراتمی شده باشد.
او می افزاید كه 12 جولای (21 تیر) طرفین در روستای صلح پانمونجوم باز هم گفت و گو می كنند تا بقایای سربازان آمریكایی كشته شده در جنگ كره در سال های 1950 تا 1953 میلادی به این كشور مسترد شود پس از آن نیز نشست كاری برگزار می شود تا در باره بسته شدن سایت های موتورهای موشكی كره شمالی گفت و گو شود اما مشكل اینجاست كه كره شمالی گفت و گوهای طرفین را تاسف بار توصیف كرده است.

** كره شمالی به دنبال امتیاز گرفتن است
'دانیل راسل' از دیپلمات ها و كارشناسان مسایل آسیای شرقی در چین می گوید: «كره شمالی می خواهد در مذاكرات امتیاز بگیرد ولی نمی خواهد چیزی از دست بدهد».
او هشدار می دهد مقام های آمریكایی باید در این زمینه آگاهی كامل داشته باشند كه پیونگ یانگ به دنبال كسب امتیازاتی است و بر آن اصرار می ورزد.
وی البته كنار گذاشتن مدل لیبی برای حل مساله شبه جزیره كره و توقف رزمایش های مشترك آمریكا و كره جنوبی و كاهش انتقادها از پیونگ یانگ درباره مسایل حقوق بشر را از امتیازاتی می داند كه پیشتر كره شمالی بدست آورده است.
او می گوید ترامپ در مساله خلع سلاح هسته ای مبالغه كرده است و سعی دارد وانمود كند رهبر كره شمالی با این فرایند به طور كامل و قابل تایید موافقت كرده است.
وی افزود هنوز اقدامی در این راستا صورت نگرفته است و آمریكا نمی تواند به طور قطع و یقین درباره این مساله اظهارات متقاعد كننده ای داشته باشد و این فرایند بسیار زمان بر است.
حتی شبكه های خبری غربی هم با اظهارات مقام های آمریكایی موافق نیستند و بر این باورند كه ممكن است خلع سلاح هسته ای كره شمالی 15 سال زمان نیاز داشته باشد.
كره شمالی با راهبردی بسیار هوشمندانه بتدریج در حال گرفتن امتیازات بیشتری از آمریكاست و هنوز حاضر به خلع سلاح هسته ای نشده است و می داند تا زمانی كه زرادخانه بزرگ بمب های اتمی و موشك های بالستیك هسته ای در اختیار دارد، این واشنگتن است كه باید به خواسته هایش تن دهد و تا زمانی كه تضمین های واقعی در كار نباشد بعید به نظر می رسد این كشور حاضر به از بین بردن این تسلیحات با ارزش باشد.
آساق**231**1904**1337